Jump to content

Pottet tett septik

bjoris

Recommended Posts

En jeg seiler med har fått pottet tett septik. Fra septikken og til bunnventilen er det et 90 graders bend, han tror det sitter her. Septikken er full og det frister derfor lite å åpne på slangene.

Noen tips? Leverandøren av båten anbefaler å bruke storseil-fallet til å skape så mye krenging ved kai at bunnventilen kommer over vannlinjen og så bruke trykkluft. Jeg syns ikke rådet virket særlig bra, hva skjer når dritten løsner da? Mulig vi prøver dette med en streng og ser hva vi får tak i...

Snakk om drittjobb!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Mange gode forslag her. Videokameraet skulle vært med, det hadde nok blitt en ekte drittfilm...

Jeg har ikke sett båten, den er helt ny. Skal å se på i dag så får vi vurderer litt. Tar med tipset om å knipe luftingen. Bare litt usikkert på hvor jeg skal være selv når vi pumper opp trykk. Kan jo få en telefon eller noe akkurat da :wink:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Et stakeband eller en tredefjør, slik som elektrikerne bruker for å tre kabler i rør kunne jeg tenke meg ville gjøre susen. Den er stiv, men ikke stivere enn at den vil komme forbi benda. Har prøvd tilsvarende metode på sentralstøvsugeren. Ville prøvd utenfra. Det betyr du må nok uti for en liten dukkert mens du trer.

Trykkluften ville jeg holdt meg langt unna. De som har prøvd dette med hell, har hatt masse hell. Foruten faren for å stå midt i mot "when the shit hits the fan" så er dette rett og slett farlig.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Min erfaring med tett septik er at det kan la seg gjøre å få åpnet igjen uten bruk av trykk eller løsning av slanger.

Det dreier seg om å ha tolmodighet og lirke. Fikk en gang åpnet det etter å ha lirket med bunnkrana og pumpa i lang tid - dvs åpne litt pumpe litt / lukke / åpne pumpe osv. Merket ettter lang tids lirking at det begynte å løsne.

Alle med tett septik har min største medfølelse, har selv staket opp en slik propp og bokstavlig talt fått

føle det på kroppen. :puke:

Mange andre "festlige" septik erfaringer i den tråden.

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...