Jump to content

Kabel til parallellkobling?

K. Hauge

Recommended Posts

Selv om batteriene står ved hverandre er det det samme spørsmål som alltid,
- hvor mye strøm? (belastningen på denne banken kan jo være alt mellom 1A og f.eks. "2000" Ampere)
- hvor mye spenningsfall tillater en? (helst nesten 0V)

Bruk Båtplassens kabelkalkulator så ser du det ganske enkelt.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Det er teoretisk og meningen er at du besjeftiger deg med det.
Noen 2x 60Ah kan levere 2000 CCA(..mpere).

Bare for det du nevner holder det streng tatt trolig med <5mm² for disse kanskje 30cm.

Men hvis du har 25mm² tilgjengelig da er du absolutt sikker også hvis du trenger å starte en motor <2 liter.

Kabel: Bigger is always better.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

• 7 år senere...

Tar frem en gammel tråd ...

På min tidligere Nordkapp hadde jeg ett stort (100Ah) batteri montert bakerst i båten. Denne båttype hadde noe vektutfordringer med for tung motor med stort batteri. Denne båten er nå solgt, men jeg har bestilt ny av amme modell med levering våren 22.

Nå blir det en motor (Mercury 175 Hk/ 2022 mod) med redusert vekt (ca,30kg), i tillegg tenkte jeg å redusere noe vekt med å endre på batterioppsettet. Tenkte jeg kunne vurdere Litium, men som det ser ut så blir det for mye styr å få det til trykt. Da tenker jeg å splitte opp det store tunge batteriet i 2 stk mindre batterier med montering av batterier lengre fremme i båten. Ser kanskje for meg her en batteristørrelse på 2 x 60Ah (eller noe i nærheten). Dersom det blir avstand mellom disse batteriene blir mellom 6 - 8 meter, hvilken kvadrat skal/ bør jeg benytte på kablene? Batteriene kobler jeg direkte i parallell.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Jeg har forsøkt noe lignende i en Nordkapp Avant 550, men da med et AGM forbruksbatteri på 100Ah i konsollen og startbatteri bak på babord side. Det ble mye kabling og styr. Endte opp med to lithium på 33Ah parallellkoblet i akterbenken, som gav en vektøkning på ca 7kg. 

Du skal jo splitte en bank i to batterier koblet i parallell og da er korte kabeltrekk å foretrekke. I tillegg må du ta med i beregningen startstrømmen som kan bli høy. Nå tipper jeg bare, men 35mm2 minimum, kanskje 50 for å ha belte og bukseseler. Åtte meter med slik kabel pluss to nye batterier blir fort et par-tre tusenlapper. Ballast kan jo være et rimelig alternativ, kanskje ha en 5kg reservedregg med tau i luka i baugen?

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...