K. Hauge Startet 17.Oktober.2014 Link til dette innlegget Startet 17.Oktober.2014 Hvor kraftig kabel (kvadrat) skal man bruke for å parallellkoble to 12volts batterier? De skal stå ved siden av hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 17.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2014 Selv om batteriene står ved hverandre er det det samme spørsmål som alltid,- hvor mye strøm? (belastningen på denne banken kan jo være alt mellom 1A og f.eks. "2000" Ampere)- hvor mye spenningsfall tillater en? (helst nesten 0V)Bruk Båtplassens kabelkalkulator så ser du det ganske enkelt. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
K. Hauge Svart 17.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2014 Båtstrøm er vanskelig. Det dreier seg om to forbruksbatterier på 60 ampertimer hver. De skal forsyne kjøleskap, Wallas, lys, og el.toalett +VHF. Kan 25 kvadrat være tilstrekkelig? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 17.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2014 Det er teoretisk og meningen er at du besjeftiger deg med det.Noen 2x 60Ah kan levere 2000 CCA(..mpere). Bare for det du nevner holder det streng tatt trolig med <5mm² for disse kanskje 30cm. Men hvis du har 25mm² tilgjengelig da er du absolutt sikker også hvis du trenger å starte en motor <2 liter. Kabel: Bigger is always better. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
John_Kr Svart 21.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2021 Tar frem en gammel tråd ... På min tidligere Nordkapp hadde jeg ett stort (100Ah) batteri montert bakerst i båten. Denne båttype hadde noe vektutfordringer med for tung motor med stort batteri. Denne båten er nå solgt, men jeg har bestilt ny av amme modell med levering våren 22. Nå blir det en motor (Mercury 175 Hk/ 2022 mod) med redusert vekt (ca,30kg), i tillegg tenkte jeg å redusere noe vekt med å endre på batterioppsettet. Tenkte jeg kunne vurdere Litium, men som det ser ut så blir det for mye styr å få det til trykt. Da tenker jeg å splitte opp det store tunge batteriet i 2 stk mindre batterier med montering av batterier lengre fremme i båten. Ser kanskje for meg her en batteristørrelse på 2 x 60Ah (eller noe i nærheten). Dersom det blir avstand mellom disse batteriene blir mellom 6 - 8 meter, hvilken kvadrat skal/ bør jeg benytte på kablene? Batteriene kobler jeg direkte i parallell. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
HiWard Svart 21.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2021 Ikke for å torpedere prosjektet ditt i startgropen, men det virker som mye jobb og penger for å flytte 10-15kg vekt lenger frem i båten. Da er det langt billigere å la være å toppe tanken helt opp hver gang du fyller bensin. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
John_Kr Svart 21.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2021 Kan være du har rett i det, har brukt å gjort dette du nevner. Vi får se hva man finner ut av dette, lander vel på ett batteri-løsning som tidligere. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
HiWard Svart 21.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2021 Jeg har forsøkt noe lignende i en Nordkapp Avant 550, men da med et AGM forbruksbatteri på 100Ah i konsollen og startbatteri bak på babord side. Det ble mye kabling og styr. Endte opp med to lithium på 33Ah parallellkoblet i akterbenken, som gav en vektøkning på ca 7kg. Du skal jo splitte en bank i to batterier koblet i parallell og da er korte kabeltrekk å foretrekke. I tillegg må du ta med i beregningen startstrømmen som kan bli høy. Nå tipper jeg bare, men 35mm2 minimum, kanskje 50 for å ha belte og bukseseler. Åtte meter med slik kabel pluss to nye batterier blir fort et par-tre tusenlapper. Ballast kan jo være et rimelig alternativ, kanskje ha en 5kg reservedregg med tau i luka i baugen? Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.