Rakkstingen Startet 20.Oktober.2014 Link til dette innlegget Startet 20.Oktober.2014 Er det noen der ute som kan svare meg på følgende: På min Saga 27 sitter det en 3 blads propell, men han som solgte meg båten (selger på Norges Båt) sa at det kunne kanskje være en fordel å sette på en med 4 blader. Nevnte dette for "gutta" på service nå i høst, men svaret var da at jeg kom til å få mindre fart. Jeg trodde dette ville øke farten, men blir da usikker. Er det noen som vet, eller har erfaring med dette....??? Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Propell SAGA 27 hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
deepblue Svart 20.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2014 Kan senke toppfarten, men vil normalt øke marsjfarten... og gi mindre vibrasjoner... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2014 Hva slags motor, og hvilken størrelse motor har du? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
index Svart 21.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2014 4 bladers har vel veldig lite for seg på et deplasementskrog slik jeg har fortstått det. Som deepblue sier, så kan toppfarten gå ned. Og det ønsker du ikke på en båt som gjerne går 7 knop fra før av.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
LM 605 Svart 21.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2014 Gikk i fra en tre bladet Radice propell (18x14) til en fire bladet Mikado propell (17x15) på en "hurtig-snekke" jeg hadde for noen år siden. Kan ikke si at jeg oppnådde noe merkbart farts forbedringer, hverken på toppfart, eller ved akselrasjon. Men det som ble forbedret, var mindre propeller-støy, og det var egentlig i utgangspunktet noe av grunnen til propeller-byttet. Sitér dette innlegget Link to post
Rakkstingen Svart 21.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2014 Takk for alle tilbakemeldingene.... Det var jo da som jeg hadde fått beskjed om, ingen øking av fart, og da ser jeg ingen hensikt i å bytte til 4 blader. Er jo ingen viberasjon eller propellstøy rundt 7-8 knop, så da får jeg "leve med 3 blader`n" Vdr. spørsmålet ditt Lars H. så sitter det en Yanmar 4JH-E på 44hk i Sagan`n, og jeg mener jag har en propell type 18x15 R Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2014 (redigert) Jeg har samme motor i min Saga 27, og dersom du får 7 - 8knop på max turtall (rundt 3600RPM), burde propellen være korrekt. Jeg får 7,3knop ved 3400RPM og litt mer ved 3600. Og dieselforbruket pr. nautisk mil blir doblet dersom jeg øker farten fra 6 til 7,3knop. Noe å tenke på? Redigert 21.Oktober.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Rakkstingen Svart 21.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2014 Ved ca. 2500-3000 RPM kommer jeg lett opp i 7 knop, så normalt ligger jeg å "koser" meg rundt 2000-2500 RPM og rundt 6-7 knop. Oppnår da å kunne kommunisere og samtidig nyte en kopp kaffe under fart. Når jeg hentet båten litt opp i Glomma ( ved Alvim ) så hadde vi jo litt morro av å prøve hva den gikk for, og da la vi den opp i max turtall ( ca 3600RPM ) og da fikk vi, i følge Gps`n, den opp i 11 knop. Men det var da selvsagt i veldig god medstrøm ned elva..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.