Jump to content

Saga 27, fordel å bytte fra 3 til 4-bladers propell?

Rakkstingen

Recommended Posts

Er det noen der ute som kan svare meg på følgende: På min Saga 27 sitter det en 3 blads propell, men han som solgte meg båten (selger på Norges Båt) sa at det kunne kanskje være en fordel å sette på en med 4 blader. Nevnte dette for "gutta" på service nå i høst, men svaret var da at jeg kom til å få mindre fart. Jeg trodde dette ville øke farten, men blir da usikker. Er det noen som vet, eller har erfaring med dette....??? :confused:

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Propell SAGA 27 hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

Gikk i fra en tre bladet Radice propell (18x14) til en fire bladet Mikado propell (17x15) på en "hurtig-snekke" jeg hadde for noen år siden. Kan ikke si at jeg oppnådde noe merkbart farts forbedringer, hverken på toppfart, eller ved akselrasjon. Men det som ble forbedret, var mindre propeller-støy, og det var egentlig i utgangspunktet noe av grunnen til propeller-byttet.

Takk for alle tilbakemeldingene.... Det var jo da som jeg hadde fått beskjed om, ingen øking av fart, og da ser jeg ingen hensikt i å bytte til 4 blader. Er jo ingen viberasjon eller propellstøy rundt 7-8 knop, så da får jeg "leve med 3 blader`n" Vdr. spørsmålet ditt Lars H. så sitter det en Yanmar 4JH-E på 44hk i Sagan`n, og jeg mener jag har en propell type 18x15 R

Jeg har samme motor i min Saga 27, og dersom du får 7 - 8knop på max turtall (rundt 3600RPM), burde propellen være korrekt. Jeg får 7,3knop ved 3400RPM og litt mer ved 3600. Og dieselforbruket pr. nautisk mil blir doblet dersom jeg øker farten fra 6 til 7,3knop. Noe å tenke på?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ved ca. 2500-3000 RPM kommer jeg lett opp i 7 knop, så normalt ligger jeg å "koser" meg rundt 2000-2500 RPM og rundt 6-7 knop. Oppnår da å kunne kommunisere og samtidig nyte en kopp kaffe under fart. Når jeg hentet båten litt opp i Glomma ( ved Alvim ) så hadde vi jo litt morro av å prøve hva den gikk for, og da la vi den opp i max turtall ( ca 3600RPM ) og da fikk vi, i følge Gps`n, den opp i 11 knop. Men det var da selvsagt i veldig god medstrøm ned elva..... :jollyroger:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...