Jump to content

Kjøre Meaco / Sandstrøm avfukter uten oppsamlerskuff og slange?


Popeye70

Recommended Posts

Hallo.

 

Jeg oppdaget i dag at min Sandstrøm passer perfekt nede i vasken i båten, og dermed kan den stå der og avfukte til krampa tar den. I den forbindelse tok jeg ut vannoppsamleren, da den raskt vil gått full uansett. Jeg kunne sikkert satt på en 15 cm lang slangestuss, men begynte å lure på om det er noe poeng.

 

Er det noen som vet om man kan kjøre avfukteren uten skuff og slange, dvs at den bare slipper vannet rett ned i bunnen av maskinen (under der oppsamleren skulle stått), og så renner det videre ned i vasken? Slipper jeg å kjøpe og sette på en slangestuss så er det penger og tid spart...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Det er mest sannsynlig en flotør, som flytter seg i takt med vannmengden. Så den må du nok trikse litt til i såfall.

 

Men er det ikke muligheter for slange tilkobling? Da setter du bare inn tanken etter du har koblet til slangen, så vil den konstant kjøre.(les: til innstilt fuktighet såklart :smiley: )

 

Blir vel samme prinsipp som biltema sin: http://www.biltema.no/BiltemaDocuments/Manuals/84-083_man.pdf(Se side 8)

Link to post

Jeg vet ikke eksakt hvordan Sandstrømmen er bygget opp, men jeg kjenner godt til Meaco. Jeg vil tro det er ganske likt.

 

Maskinen er laget slik at det er en sensor som kjenner etter om vannbeholderen er på plass. Er den ikke det, så vil ikke maskinen starte. Dette er fordi den ikke skal søle vann utover gulvet.

 

I vannbeholderen er det en flottør, som forteller maskinen om når tanken er full. Det er den samme flottøren som gir beskjed til sensoren som merker at tanken er borte. (Sikkert samme sensor). Det er selvfølgelig mulig å overstyre dette, for eksempel vel å ta ut flottøren og tape den fast på riktig sted, men da har man jo tullet med produktet og alle garantier etc er selvfølgelig borte, så jeg må jo anbefale å ikke gjøre dette..

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post

Hvordan blir det om du borrer et hull i bunn av tanken? Strømledningen går jo inn i avfukteren ganske langt nede (vann + elektrisitet = trøbbel), men gjerne det likevel er muligheter for å lage en drenering i selve tanken hvis dette gjøres i andre enden slik at vann kan renne fritt ut under avfukteren? Skulle du angre er det bare å tette hullet med en gummipropp.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post

Hei

 

Avfuktaren i vår båt har stått og drenert via slange i vasken i årevis.

 

Eg skar til ein bit av ei fjøl, og kilte fast følaren som hindrar at avfuktaren går når skuffa ikkje er på plass.

Gaffa holdt ikkje.

Eg limte òg fast ein gardenakopling der vatnet renn ut av avfuktaren og ned i skuffa.

Anar ikkje merket på avfuktaren.

 

Ask

Link to post

Det er mange kreative løsninger som kan brukes, men det beste er nok å bruke slange. Det er det den er laget for, og det er derfor det følger med slange. Da har man også sikkerheten ved at maskinen stopper om slangen skulle gå tett. Da går namlig vannet i beholderen, og når den er full så stopper maskinen.

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post

Enig med Eriklepe, har en sånn Sandstrøm SDH08 jeg nettopp kjøpte. Jeg klarte ikke få slangen til å tømme vannet, prøvde både kople rett på uttaket, og nedi kanna som hevert.

Ville jo nødig borre hull når slange skal være patentet. Noen som har knekt koden?

 

Koden er som følger:

 

1. Sørg for at det er fall på slangen hele tiden.Om slangen går litt opp og litt ned (for eksempel om du har en stiv plastslange istedenfor en myk silikonslange) så kan du få en vannlås, og vannet vil ikke renne ut.

2. Sørg for at det kan komme luft inn i slangen. Dersom slangen ender opp under vannflaten kan det ikke komme luft inn. Når det ikke kommer luft inn vil det bli vanskelig å få vann ut.

3. Hvis du ser på stussen der du kopler til slangen så er ikke denne helt rund. Det er en grunn til det. I og med at den ikke er helt rundt så vil du få inn litt luft her, for å hjelpe vannet ut. Noen trykker slangen så langt inn at det blir tett. det skal det ikke være. Forsøk heller å dra slangen noen millimeter ut, slik at du slipper inn litt luft der oppe.

4. Forsøk punkt 1, 2 og 3 først. Dersom du fortsatt har problemet, så skal du lage et lite hull (ca 4mm) i oversiden av slangen, like utenfor (ca 20mm) der slangen kommer ut av boksen.

 

Dette skal løse (alle?) dine problemer.

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post

haugi trakk inn momentet luftavfukter og kalesjebåt. Selv har jeg en Saga 27. Om vinteren har jeg ikke noe behov for avfukter, men på den siste turen vår for 14 dager siden, ble det fuktig. Da regnet det hele helgen, og den relative fuktigheten ble svært høy. Ville en luftavfukter hjulpet da? Vi hadde hele tiden både dør inn til salongen fra uterommet under kalesjen åpen, pluss døren inn til sovekabinen akter åpen (når vi sov). Vi hadde hele tiden på varme, slik at vi holdt rundt 23oC om dagen og ikke under 12oC om natten. Avfukteren måtte vært stillegående, men den trengte ikke å fungere på lave temperaturer.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

jeg vil tro at avfukteren kan hjelpe godt på under kalesjen, særlig når man er på tur. Den bråker uansett ikke mere enn en vifteovn eller de fleste dieselvarmere.

 

 

avfukter er utmerket å ta med på tur hele året! kanskje vel så viktig å holde det tørt da, som når båten ligger i hjemmehavnen, ensom og forlatt. Så ja, definitivt, avfukter er med på tur, ikke vare på høsten, men hele året.

 

I grandezzaen har vi brukt avfukter under kalesjen/ oppe i salongen den siste uken, rett og slett for å spare kalesjen og unngå jordslag/ mugg de siste ukene før opptak, siden det har blitt utsatt pga feil på kranbilen. Nå drøyer det en uke til, så avfukteren skal få holde kalesjen tørr innvendig. Sola står så lavt på himmelen at den ikke når ned til båtene i løpet av dagen. Da blir det mye kondens. Bedre med et par hundre kroner ekstra i stømforbruk, enn jordslag på 1 år gammel kalesje. Koster jo noen hundre kr for diverse rengjøringsmiddel også.. for ikke å snakke om arbeidstimer...

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

Vann i skutebunn er ikke noe problem. Det har jeg selv og avfukteren står så høyt i forhold til bunn av båten at luften over dørken blir avfuktet. Det er lite som fordamper opp fra skutebunn. Ikke i båt, men hjemme i rom med sluk, bruker jeg matolje i slukene så de ikke tørker ut. Matolje er jo et rent organisk produkt, så det kan kanskje brukes i bunn av båt også?

Men det beste er vel å lage et lensepumpesystem som pumper skutebunn stort sett tomt.

Link to post

Ville heller ha satset på et lensepumpesystem. Eller i alle fall testet ut matolja i et lite kar eller lignende under dørken før du heller olje nedi selve kjølrenna. Mange bakterier liker matolje, ser for meg et potensielt luktproblem med både olje og vann + bakterier under dørken, er vel ikke tidenes beste luftsirkulasjon under der..

Link to post

Lensingen er på plass, men den får ikke opp alt. Har også en liten lekkasje som jeg ikke får utbedret før båten skal på land til våren og derfor er det alltid litt vann i bunnen. Suger det opp med vannstøvsuger med jevne mellomrom slik at det ikke skal bli lukt.

Får avfukteren til uken så får nå se hvordan den vil te seg :)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...