ashfirelate Svart 26.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2014 Kansje litt OT men noen med erfaring med IPS? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 26.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2014 jeg er ikke i tvil. 2 drev er helt supert. har kjørt 10-20 år gamle båter uten noe store kostnader og problem med drev. men kjøre drevbåt i halvplan så ber man om å få problemer med drev. da har de enom belastning. bytter olje og knutebelg vært år. koster litt mere en aksel å holde i gang,men det mener jeg det er vært. ett par timer mere jobb i året er det også med drev. jeg gjør allt selv. 20 min å ta av ett drev. tar de hjem i garasjen og stoffer og server de der en kveld på vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Sofia 1030 Svart 26.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2014 Velg fast aksel. Jeg har en viknes 930 med yanmar 320. Marsjfart 22 til 23 knop og en toppfart på 27 til 28 knop. Mitt argument for aksel er som de andre enkelt vedlikehold og uproblematisk drift. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 26.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2014 (redigert) Egentlig kommer det vel dithen: Skal du orntli oppå vannet, eller skal du pløye helt eller delvis igjennom? Hvilke båttyper finnes det hvor du kan velge mellom drev/aksel? Riviera 925 er den eneste jeg kommer på i farta :-) mvh Windy37GM Redigert 26.Oktober.2014 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Worry II Svart 26.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2014 (redigert) Viksund 340 og Skilsø 33 er 2 andre jeg kommer på, hvor man kan velge.. Redigert 26.Oktober.2014 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 26.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2014 En fordel med drev som sjelden poengteres er muligheten for å heve drevet på grunt eller usikkert vann. 20-30 cm høres lite ut men er nok til å gå inn i grunt farvann med større sikkerhet. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Jori Svart 26.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2014 En fordel med drev som sjelden poengteres er muligheten for å heve drevet på grunt eller usikkert vann. 20-30 cm høres lite ut men er nok til å gå inn i grunt farvann med større sikkerhet. Viktig poeng, men kanskje mest brukt på båter under 30 fot. Når båten blir 30+ går man ikke inn på like grunt vann er min erfaring, hvertfall ikke like ofte som jeg gjorde med mindre båt. Tror ellers at planende båter under 30 fot, uten tvil drev. På båter over er jeg mer i tvil, har drev selv, men kunne nok like gjerne hatt aksling på den jeg har nå. Når båtene blir store og tunge nok, bruker man ikke trimfunksjoner på samme måte som med lettere båter, er også noe jeg erfarer. Sitér dette innlegget Link to post
Hjeltefjord Svart 26.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2014 Med mindre mann er tjukk i penger,har mulighet til å kjøpe flunkende nytt,for deretter å bytte ut i nytt materiell igjen minimum hver tredje sesong,så velg fast aksling.Utover det er manøvrering med drev fremifrå i forhold til aksling.Egenerfart. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 26.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2014 Har hatt ein Sunseeker Jamacan med derv i 12 år før den vart bytta i sommer.Båtens vekt ca 7 tonn,dobbelinstalasjon Volvo 41 a,88mod dpe drev fra 2000.Motorene har timetall på 3600,dreva over 1600t.Har hatt vatn i olja på det eine drevet,pakka om,slipt kon. Ved ca 1000 t var begge dreva til BOE for stor servise Har vert nøye med årlig olje skift,og vanlig vedlikehold.Ein god kombinasjon av kraft og vekt,som har gitt lite problem.Er meir spent på den nye,Nord West 390 med kad 300 og dpg drev.Det er vel ein fordel å ta den rolig opp i plan,da kompressorene er vel noe hard med drevene.Bruker man noe av spart drivstoff på vedlikehold,og man kan utføre det sjølv,så er det vel ein grei løysning med drev,sjølv om det er noe leamikk Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 26.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2014 Viksund 340 og Skilsø 33 er 2 andre jeg kommer på, hvor man kan velge.. du får vel begge deler på de fleste viksundene fra midt 90 og oppover... NB Marine har også lagd en del båter med drev... Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 27.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2014 Skulle jeg kjøpt båt med drev ville jeg lagt inn innkjøp av et ekstra drev i budsjettet til å ha stående i reserve i tilfelle det smeller. Enkelt og greit for å begrense nedetiden midt i beste sommersesongen. Det kan være galt nok å få greiene byttet om en ikke skal vente på deler i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 27.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2014 Jeg har vell den minste halvplanende daycruiseren påmarkedet: gp 700se. Det jeg synes er en stor fordel er at jeg kan stort sett ligge i den farten jeg ønsker, trenger ikke tenke på noen planingsterskel. Ved lav fart holder den fint rettningen selv, slipper sitte ratte. Ved litt bølger går jeg gjennom, slipper å slå så ille. Når det gjelder bakking er det kun trening, jeg er vant til snekke, så blir det samme. Har baugpropell nå, er et nydelig hjelpemiddel i vind og trang havn. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 27.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2014 Hei, For min båttype snakker vi om 2-3 knop ekstra toppfart med drev. Slik jeg ser det er det eneste fordel. Det at drev er mer økonomisk spises opp av større servicekostnader og bytte av drev, før eller siden. Fordelen med drev vedrørende manøvrering kan delvis kompanseres med en hekkthruster. Utover dette er det å si. Det enkle er ofte det beste. Sitér dette innlegget Link to post
ollebolle2 Svart 27.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2014 Har hatt mye rart men neste båt blir nok påhengsmotor eller aksel. Et moment som ikke er nevnt (ser det ikke iallefall) det er Mer støy med aksel på mindre båter. Motor kommer lenger frem og Aksel støyer også. Sitér dette innlegget Link to post
Tallisman Svart 27.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2014 Båt med 2 drev som er tilkoblet 2 Volvo Penta da har man lagt gullegget. Sitér dette innlegget Link to post
fredrant Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Båt med 2 drev som er tilkoblet 2 Volvo Penta da har man lagt gullegget. Regner med at du kan dokumentere slike påstander. Trådstarter var tross alt ute etter konkrete råd...... Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Det er vel mange inkludert meg som så langt har hatt et uproblematisk drev liv. Kunne heller tenkt meg en tråd eller vending på denne tråd om hva som forårsaker at enkelte drev ryker. Service er selvsagt viktig men kan kjørestil ha noe å si? Planende båt i 12 knop og digre hekkbølger er vel ikke optimalt. Tidlig aksellerasjon til plan før motor og drev er varme?? Mener ikke med dette å provosere de som har vært uheldig. Er heller interesert i å lære å unngå problemer med det dyre drevet. Min tidligere båt Askeladden Beetle med liten diesel motor og Alpha 1 Series 2 gikk problemfritt i 13 år før jeg byttet i vår. Motor og drev var i minste laget for denne båten, men det gikk problemfritt likevel. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
ollebolle2 Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 (redigert) Mine drevbåter var lite problemer med heldigvis. Ble noen kroner i normalt vedlikehold og skifte av noen vaiere så skal ikke bastant si jeg ikke kjøper drevbåt igjen, men en må legge inn noe mer kostnader med vedlikehold og ta høyde for at det er større sannsynlighet for feil som koster mer enn akselbåter. Så får en igjen noe større fart, bedre manøveregenskaper og lavere støy.. Redigert 28.Oktober.2014 av ollebolle2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Drev betyr ikke automatisk katastrofe med tilhørende kjempeutgifter, men det er helt klart muligheter for å brenne seg kraftig. Hva slags motor og drev og hvilken båt de sitter i vil ha mye og si. Ett godt dimmensjonert drev på en forholdsvis lett båt med tilstrekkelig motorkraft vil ha ett mye lettere liv enn ett underdimmensjonert drev på en stor, tung båt med akkurat tilstrekkelig med motorkraft. Oddsene for problemer vil nok være betydelig høyere i det siste tilfellet. Bruken har helt klart mye og si den og. Å kjøre rundt i halvplanerfart med en tung båt med litt for lite motor og for svakt drev er vel mer eller mindre oppskriften på problemer. Og det hjelper heller ikke om man er for ivrig og gir bånn gass ut av havnen før motor og drev har arbeidstemperatur. Faren min har en 1997-modell Bella 650 med VP KAD32 og duo-prop drev. Han har hatt båten i 9 år og har alltid vært nøye med service og forsiktig med bruken. Båten er også relativt liten og lett for motor/drev-kombinasjonen og er også lettdrevet. Selv om båten har blitt brukt flittig året rundt (unntatt den mørkeste mørketiden) så har faren min aldri hatt problemer hverken med motor eller drev. Personlig så foretrekker jeg strak aksel eller v-gir, men jeg utelukker ikke at det kan bli drevbåt en gang i tiden. Men det forutsetter definitivt rette kombinasjonen av båt, motor, drev og tidligere eier(e). Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
MajorAndy Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 (redigert) Som sædvanligt meget internet-helium ude i denne tråd. Jeg synes ikke udsagn som a la "alle drev havarerer" og "man skal altid have et drev i reserve" er særlig seriøse. Jeg har haft fire både med drev: En Bayliner med Bravo-drev, en Aquador med Volvo, En Forbina med Volvo DPH og min nuværende med TO DPH. Jeg har haft drevbåd i ti år i træk nu og min nuværende båd er ti år gammel og har gået 750 timer. Ja, der er mere vedligeholdelse med drev. Ja, der har været ting på mine drev, der har været i stykker. Men jeg tror ikke at jeg har haft reparationer på over samlet set 10-15.000 kroner over de ti år på mine drev. Heri IKKE medregnet vedligehold som bælge, olie, zink mm. Ja, der har været eksempler på drev, der er havareret. Men i sommer så jeg en NW 420 med to havarerede IPS-drev og i min havn har der været to både på min bro med faste aksler med store problemer: På den ene (P42) korroderede aksler og propeller væk på en vinter. På den anden (Meridian 42) blev pakboksene utætte og sænkede næsten båden. Både sidekahytter og motorrum var fyldt af vand. Al teknik fejler når man ikke vedligeholder den. Og alt KAN gå i stykker hvis man er uheldig. Drev er mere følsomme og komplicerede end aksler; det er åbenbart. Og de kræver mere vedligeholdelse og det er dyrere end aksler. Men jeg nægter simpelthen at tro på at bådfabrikanterne i årevis ville have benyttet sig af en teknologi som var en tidsindstillet bombe på den måde som det er fremstillet her. På plus-siden, så sejler min 12-tons NW med to drev som en sportsbåd: Dynamisk og sportsligt og dejligt. Og den manøvrerer som en drøm. Når jeg altså ikke sejler den ind i ankerliner i Lilla Bommen.... Red: Ville jeg vælge drev igen? Hvis jeg skal have en ny båd, så bliver det en trawlertype. Jeg har fundet ud af at jeg ikke har så travlt som jeg havde tidligere i livet, så plads ude og inde betyder mere end fart, Derfor bliver min næste båd (hvis der bliver en sådan) en trawlertype. Og derfor med fast aksel. Redigert 28.Oktober.2014 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Vedlikehold og fornuftig kjøring. Full gass og rett opp, kan knekke det meste. Kjenner flere med drev og de har klart seg bra de. Kun en venn som i gamle dager hadde en båt med Bravo drev som "eksploderte" . Selv har jeg aksling, og det skyldes båt. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Shore Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Kan dette overføres til selbåt med seildrev kontra aksel? Eller snakker vi om 2 forskjellige ting? Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
kjeros Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 MajorAndy: Amen! Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
ashfirelate Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Regner med at du kan dokumentere slike påstander. Trådstarter var tross alt ute etter konkrete råd...... Tror det er slik at så lenge det omhandler VP så trengs det ikke dokumenteres eller forklares noe videre... Er iallefall enorm mange "stikk" mot en grønn en i kjelleren uten videre forklaring... Har selv meget god erfaring med Volvo Penta, og heller ruskete erfaring med Yanmar og MerCruiser, uten at jeg velger å henge ut disse produsentene ved enhver anledning uten videre grunn eller forklaring.... (Nei er ikke noe VP fanatiker!) Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Gullegg.Om det betyr 12 år bortimot problemfritt båthold,med 2 grønne i kjelleren,så må det vere posetivt å ha gullegget Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.