Jump to content

Båtkjøp, skal man velge fast aksel eller drev?

Finnsnes

Recommended Posts

jeg er ikke i tvil. 2 drev er helt supert. har kjørt 10-20 år gamle båter uten noe store kostnader og problem med drev. men kjøre drevbåt i halvplan så ber man om å få problemer med drev. da har de enom belastning. bytter olje og knutebelg vært år. koster litt mere en aksel å holde i gang,men det mener jeg det er vært. ett par timer mere jobb i året er det også med drev. jeg gjør allt selv. 20 min å ta av ett drev. tar de hjem i garasjen og stoffer og server de der en kveld på vinteren.

Egentlig kommer det vel dithen: Skal du orntli oppå vannet, eller skal du pløye helt eller delvis igjennom?

Hvilke båttyper finnes det hvor du kan velge mellom drev/aksel? Riviera 925 er den eneste jeg kommer på i farta :-)

mvh

Windy37GM

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

En fordel med drev som sjelden poengteres er muligheten for å heve drevet på grunt eller usikkert vann. 20-30 cm høres lite ut men er nok til å gå inn i grunt farvann med større sikkerhet.

Viktig poeng, men kanskje mest brukt på båter under 30 fot. Når båten blir 30+ går man ikke inn på like grunt vann er min erfaring, hvertfall ikke like ofte som jeg gjorde med mindre båt.

Tror ellers at planende båter under 30 fot, uten tvil drev. På båter over er jeg mer i tvil, har drev selv, men kunne nok like gjerne hatt aksling på den jeg har nå. Når båtene blir store og tunge nok, bruker man ikke trimfunksjoner på samme måte som med lettere båter, er også noe jeg erfarer.

Har hatt ein Sunseeker Jamacan med derv i 12 år før den vart bytta i sommer.Båtens vekt ca 7 tonn,dobbelinstalasjon Volvo 41 a,88mod dpe drev fra 2000.Motorene har timetall på 3600,dreva over 1600t.Har hatt vatn i olja på det eine drevet,pakka om,slipt kon. Ved ca 1000 t var begge dreva til BOE for stor servise Har vert nøye med årlig olje skift,og vanlig vedlikehold.Ein god kombinasjon av kraft og vekt,som har gitt lite problem.Er meir spent på den nye,Nord West 390 med kad 300 og dpg drev.Det er vel ein fordel å ta den rolig opp i plan,da kompressorene er vel noe hard med drevene.Bruker man noe av spart drivstoff på vedlikehold,og man kan utføre det sjølv,så er det vel ein grei løysning med drev,sjølv om det er noe leamikk

Jeg har vell den minste halvplanende daycruiseren påmarkedet: gp 700se. Det jeg synes er en stor fordel er at jeg kan stort sett ligge i den farten jeg ønsker, trenger ikke tenke på noen planingsterskel. Ved lav fart holder den fint rettningen selv, slipper sitte ratte. Ved litt bølger går jeg gjennom, slipper å slå så ille. Når det gjelder bakking er det kun trening, jeg er vant til snekke, så blir det samme. Har baugpropell nå, er et nydelig hjelpemiddel i vind og trang havn.

Det er vel mange inkludert meg som så langt har hatt et uproblematisk drev liv. Kunne heller tenkt meg en tråd eller vending på denne tråd om hva som forårsaker at enkelte drev ryker. Service er selvsagt viktig men kan kjørestil ha noe å si? Planende båt i 12 knop og digre hekkbølger er vel ikke optimalt. Tidlig aksellerasjon til plan før motor og drev er varme??

Mener ikke med dette å provosere de som har vært uheldig. Er heller interesert i å lære å unngå problemer med det dyre drevet.

Min tidligere båt Askeladden Beetle med liten diesel motor og Alpha 1 Series 2 gikk problemfritt i 13 år før jeg byttet i vår. Motor og drev var i minste laget for denne båten, men det gikk problemfritt likevel.

Sushi

Mine drevbåter var lite problemer med heldigvis. Ble noen kroner i normalt vedlikehold og skifte av noen vaiere så skal ikke bastant si jeg ikke kjøper drevbåt igjen, men en må legge inn noe mer kostnader med vedlikehold og ta høyde for at det er større sannsynlighet for feil som koster mer enn akselbåter.

Så får en igjen noe større fart, bedre manøveregenskaper og lavere støy..

Redigert av ollebolle2 (see edit history)

Drev betyr ikke automatisk katastrofe med tilhørende kjempeutgifter, men det er helt klart muligheter for å brenne seg kraftig. Hva slags motor og drev og hvilken båt de sitter i vil ha mye og si. Ett godt dimmensjonert drev på en forholdsvis lett båt med tilstrekkelig motorkraft vil ha ett mye lettere liv enn ett underdimmensjonert drev på en stor, tung båt med akkurat tilstrekkelig med motorkraft. Oddsene for problemer vil nok være betydelig høyere i det siste tilfellet.

Bruken har helt klart mye og si den og. Å kjøre rundt i halvplanerfart med en tung båt med litt for lite motor og for svakt drev er vel mer eller mindre oppskriften på problemer. Og det hjelper heller ikke om man er for ivrig og gir bånn gass ut av havnen før motor og drev har arbeidstemperatur.

Faren min har en 1997-modell Bella 650 med VP KAD32 og duo-prop drev. Han har hatt båten i 9 år og har alltid vært nøye med service og forsiktig med bruken. Båten er også relativt liten og lett for motor/drev-kombinasjonen og er også lettdrevet. Selv om båten har blitt brukt flittig året rundt (unntatt den mørkeste mørketiden) så har faren min aldri hatt problemer hverken med motor eller drev.

Personlig så foretrekker jeg strak aksel eller v-gir, men jeg utelukker ikke at det kan bli drevbåt en gang i tiden. Men det forutsetter definitivt rette kombinasjonen av båt, motor, drev og tidligere eier(e).

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Som sædvanligt meget internet-helium ude i denne tråd.

Jeg synes ikke udsagn som a la "alle drev havarerer" og "man skal altid have et drev i reserve" er særlig seriøse.

Jeg har haft fire både med drev: En Bayliner med Bravo-drev, en Aquador med Volvo, En Forbina med Volvo DPH og min nuværende med TO DPH. Jeg har haft drevbåd i ti år i træk nu og min nuværende båd er ti år gammel og har gået 750 timer.

Ja, der er mere vedligeholdelse med drev. Ja, der har været ting på mine drev, der har været i stykker. Men jeg tror ikke at jeg har haft reparationer på over samlet set 10-15.000 kroner over de ti år på mine drev. Heri IKKE medregnet vedligehold som bælge, olie, zink mm.

Ja, der har været eksempler på drev, der er havareret. Men i sommer så jeg en NW 420 med to havarerede IPS-drev og i min havn har der været to både på min bro med faste aksler med store problemer: På den ene (P42) korroderede aksler og propeller væk på en vinter. På den anden (Meridian 42) blev pakboksene utætte og sænkede næsten båden. Både sidekahytter og motorrum var fyldt af vand. Al teknik fejler når man ikke vedligeholder den. Og alt KAN gå i stykker hvis man er uheldig.

Drev er mere følsomme og komplicerede end aksler; det er åbenbart. Og de kræver mere vedligeholdelse og det er dyrere end aksler. Men jeg nægter simpelthen at tro på at bådfabrikanterne i årevis ville have benyttet sig af en teknologi som var en tidsindstillet bombe på den måde som det er fremstillet her.

På plus-siden, så sejler min 12-tons NW med to drev som en sportsbåd: Dynamisk og sportsligt og dejligt. Og den manøvrerer som en drøm. Når jeg altså ikke sejler den ind i ankerliner i Lilla Bommen.... :headbang:

Red: Ville jeg vælge drev igen? Hvis jeg skal have en ny båd, så bliver det en trawlertype. Jeg har fundet ud af at jeg ikke har så travlt som jeg havde tidligere i livet, så plads ude og inde betyder mere end fart, Derfor bliver min næste båd (hvis der bliver en sådan) en trawlertype. Og derfor med fast aksel.

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Regner med at du kan dokumentere slike påstander. Trådstarter var tross alt ute etter konkrete råd......

Tror det er slik at så lenge det omhandler VP så trengs det ikke dokumenteres eller forklares noe videre... Er iallefall enorm mange "stikk" mot en grønn en i kjelleren uten videre forklaring... Har selv meget god erfaring med Volvo Penta, og heller ruskete erfaring med Yanmar og MerCruiser, uten at jeg velger å henge ut disse produsentene ved enhver anledning uten videre grunn eller forklaring....

(Nei er ikke noe VP fanatiker!)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...