Jump to content

2G Sabb under vann

Kenneth Finsås

Recommended Posts

Denne får du til og gå igjen.

Jeg kjøpte en båt med en Sabb 2g som stod i sju stein, den hadde vært under og første hjelp var ikke gjort.

Måtte dra av sylindere med jekketalje, fordi stemplene satt fast.

Pusset ned stempler og honet sylindrene, nye stempelringer.

Byttet olje noen ganger også, første skiftet så bnlandet jeg olje og diesel fordi smøringen til ventilarrangementet var tett.

Startet opp og den gikk de 2 årene jeg hadde den :thumbsup:

Om den står i 7 steiner, bør du vel heller bruke Trollkraft :lol:

Spøk til side. Som regel henger vel motor i mellom stempler / sylindervegg. Så vil nok lønne seg å ta av toppen, og spraye på godt med rustløser / diesel rundt kant av stempel, og la stå noen dager. Dunke forsiktig med trekloss / plaststang for å forsøke å løsne.

Ellers blir nok rustløser, gummislegge og blåselampe (for å varme opp bolter / muttere etc) viktigste verktøy.

Redigert av Søringen (see edit history)

Jeg prøvde og fylle sylindre med rustløser, men ga opp det etter at det hadde stått en uke, da var vi i gang med talje for og dra av sylindre :smiley:

eg trur faktisk at eg då heller ville skrudd av veivlager, og dradd i stempelet. Motoren har lause sylinderforinger, so då får du ut ein "passe stor bit" til å få inn i ei hydraulisk presse og dra stempelet forsiktig ut av foringen. Samtidig blir det tilkomst til å få ut all gugga som ligg i kjølevannskanalene.

Magne

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...