Kenneth Finsås Startet 25.Oktober.2014 Link til dette innlegget Startet 25.Oktober.2014 Fikk en 22Hk sabb-motor i dag som har vært under saltvann, for deretter å ha ligget på land, utendørs, i noen år. Usikkert hva som ble gjort før den ble henslengt. Er det noe av dette som kan reddes, og hva bør jeg evt. gjøre for å minimere skadene ved demontering? Alle tips mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 26.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2014 (redigert) Det enkleste er nok å få den til skraphandleren vil jeg anta.Deler er dyre og verdien på motoren er lav. Redigert 26.Oktober.2014 av Miki-222 (see edit history) Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Kenneth Finsås Svart 26.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2014 Var tenkt som delemotor, evt. prosjekt om den ikke er totalt rustet/tæret. Ser bra ut på utsiden. Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 26.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2014 Går den rundt? Gjør den det ville jeg prøvd å starte den. Går den ikke rundt er det vel bare skru så du får sett på en sylinder og avgjøre da om det er kast eller ikke. Er vel uansett noen deler som du kan ta vare på vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Finsås Svart 26.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2014 Skal få den i hus når været roer seg litt, så skal jeg se litt nøyere samt poste noen bilder! Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 26.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2014 Denne får du til og gå igjen. Jeg kjøpte en båt med en Sabb 2g som stod i sju stein, den hadde vært under og første hjelp var ikke gjort. Måtte dra av sylindere med jekketalje, fordi stemplene satt fast. Pusset ned stempler og honet sylindrene, nye stempelringer. Byttet olje noen ganger også, første skiftet så bnlandet jeg olje og diesel fordi smøringen til ventilarrangementet var tett. Startet opp og den gikk de 2 årene jeg hadde den Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Finsås Svart 26.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2014 Høres interessant ut! :) Kan det være en ide å legge den i et disel-bad noen dager før man starter demontering, om den er i 7 steiner? Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 26.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2014 (redigert) Om den står i 7 steiner, bør du vel heller bruke Trollkraft Spøk til side. Som regel henger vel motor i mellom stempler / sylindervegg. Så vil nok lønne seg å ta av toppen, og spraye på godt med rustløser / diesel rundt kant av stempel, og la stå noen dager. Dunke forsiktig med trekloss / plaststang for å forsøke å løsne. Ellers blir nok rustløser, gummislegge og blåselampe (for å varme opp bolter / muttere etc) viktigste verktøy. Redigert 26.Oktober.2014 av Søringen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 26.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2014 Jeg prøvde og fylle sylindre med rustløser, men ga opp det etter at det hadde stått en uke, da var vi i gang med talje for og dra av sylindre Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 26.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2014 Jeg prøvde og fylle sylindre med rustløser, men ga opp det etter at det hadde stått en uke, da var vi i gang med talje for og dra av sylindre eg trur faktisk at eg då heller ville skrudd av veivlager, og dradd i stempelet. Motoren har lause sylinderforinger, so då får du ut ein "passe stor bit" til å få inn i ei hydraulisk presse og dra stempelet forsiktig ut av foringen. Samtidig blir det tilkomst til å få ut all gugga som ligg i kjølevannskanalene. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.