Jump to content

Ønsker info om Selco Selsprint


Kjetil1

Recommended Posts

Kom over en annonse på Finn og slo til type impuls, og så hadde jeg plutselig etter det jeg har funnet ut, et Selco Selsprint prosjekt i garasjen...

Men så lurer jeg på om noen har sikre opplysninger på max hk og byggeår? Greit å vite litt om båten og hva man kan ha bakpå. Tidligere har båten vært offer for ombygging/nedkutting av akterspeil for kortstammet motor. Dette var påbegynt reparert, jeg får gjøre det ferdig...

Har bestilt sodablasting av hele båten utvendig for å fjerne gammel lakk og maling, slik at jeg kan se gamle skader og dårlige reparasjoner.

 

Har søkt på forumet og Google "å de" uten å bli helt klok på max hk. Ser etter motorer på 25-60hk...

 

bilde

 

bilde

 

Og så tenker jeg fargevalg... Har en del lakk stående og lurer litt på om jeg skal lakkere den en type sølv-metallic der den nå er hvit og en blå-metallic der den nå er orange. Har også div pearl og annen effekt lakk som blandes i stående, som jeg tenker på å blande inn i disse to, Eller om jeg skal bare gå for en safe farge ala hel hvit eller rød...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Selco Selsprint var første utgaven av det som i dag heter Puma, de kom vel i produksjon etter at Norcem tok over Selco, og jeg mener de ble produsert i Drammen i rundt ti år.

 

Formene ble solgt fra Selco rundt 80 tallet, og endte opp hos noen ved Nøtterøy Båtsenter som produserte en båt som het Wing Cobra med de samme formene, men med annet fordekk og vindskjerm.

Deretter endte formene opp i Sandefjord hvor det ble produsert noen "Cobra" båter av ymse kvalitet, før formene ble overtatt av NorDan som igjen endret på dekket og vindskjermen og kalte båten Puma.

Formene ble solgt fra NorDan til Puma Boats, som produserte noen Puma'er for noen år siden. Hvorvidt de fortsatt holder på vet jeg ikke, men jeg tror nettsiden og annonsene på Finn ble fjernet for et par år siden.

 

Selco

01.jpg

 

Puma

15_668333391.jpg

 

Jeg har kjørt Selco Selsprint og Cobra med opp til 75hk uten problemer, selv om det blir veeldig baktungt, det var riktignok på nittitallet en gang, og jeg er temmelig sikker på at maks anbefalt motor var 50hk for Selsprint.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har max 50HK på Selco Selsprint i mine lister.

 

Jeg finner bare Selspint i Selcos prisliste fra 1972, ikke i 1970-brosjyren og ikke i Fjords samlebrosjyre i 1974 så jeg tror den ble produsert i en ganske kort periode. Jeg vet det ble solgt noen etter at Selco ble fusjonert med Fjord med det var muligens bare overliggere.

 

Prisen var forøvrig 5250,- i mars 1972 levert ab fabrikk, det er er ca. 33200,- i dag. Ganske billig båt. Tilgejgelig ekstrautstyr var havnepresenning til 288,-.

Med styren i blodet siden 8 års alder.

 

www.fjordboatclub.com

www.fjordclub.com

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...