Jump to content

Plassering av anoder på Scand Baltic

Carwell

Recommended Posts

Mister fart pga feil plassert anode?

Scand Baltic hadde ved kjøp i 2012 kun anoder på trustere, trimflaps og helt tæret bort mutteranode, det var kun ringen med festeskruer som sto igjen. Båtens fart normal: 26 knop max ved ca 3600 omdr. og cruise 20-21 knop ved 2900 - 3000 omdr.

2013: Satte på ny mutteranode, fornyet alle anoder på trustere og trimflaps. I tillegg ble det satt på en oval anode lengst fremme på heljernet og en rektangulær anode på oversiden av hylsa, festet med slangeklemmer. Ingen forandring i fart. 26 max, 20 cruise på hhv 3600 og 2900 omdr.

2014: I tillegg til anoder nevnt over, ble det satt på en ekstra oval anode på heljernet lengst fremme, helt inntil den fra 2013, samt en akselanode på propellaksel, plassert helt inntil bosset. Akseanoden hadde en litt større ytre diameter enn selve propellbosset. Var i utgangspunktet litt skeptisk til dette, da jeg tenkte den kunne "ta" noe vann fra propellen, men i og med det kun dreide seg om 5-6 mm, og dett var så nærme bosset, lot jeg det stå til. Det ble også satt på en rektangulær anode på undersiden av propellhylsa, festet i samme slangeklemmer som den på oversiden.

Farten falt med 3 knop på max og 3 knop på cruise. Det har ikke vært foretatt andre forandringer i undervannsskroget eller vektøkninger i båten forøvrig. Bunnen nysmurt og propell nypolert. faktisk er max omdreininger nærmere 3800, men fremdeles kun 23 knop!

Løftet båten på land og tok av akselanoden som jeg trodde var synderen da den stakk noe ut for propellbosset. Skrudde også av den rektangulære anoden på undersiden av hylsa, sånn for sikkerhets skyld. Satte båten ut, ingen forbedring. Fremdeles minus 3 knop på max og cruise.

Skulle gjerne lagt ved et bilde, men får det ikke til nå. Men, forlenger man den horisontale linje fra de 2 ovale anoder plassert lengst fremme på heljernet, treffer man ca midt på det undre propellbladet. Kan det være mulig at de 2 anodene skaper så mye turbulens og luft i vannet at propellen kaviterer? For øyeblikket ser jeg ingen annen årsak til at jeg mister så mye fart, omdreingene har jeg jo, og vel så det.

Er det noen her inne som kjenner til korrekt plassering av anoder på en Baltic? Mener å ha lest eller hørt at det skal være en anode på toppen av roret. Ser det står en stor mutter her, hva er den til? Roret er jo i syrefast og skal vel være tett.

Normalt plasserer man jo en anode vertikalt på stevnen over hylsa, men da gjerne med en kabelforbindelse til hylsebeslag, og gjerne kabel fra bolt på innsiden av skroget og til forbindelse på motorblokk, men på Baltic er det jo ikke noe hylsebeslag, kun en gjennomføring i polyester/glassfiber. Men, mutteranode på akslingen er det jo, så da er det noe forbindelse inn.

Neste år er jeg fristet til å fjerne begge de ovale lengst fremme på heljernet (røret), og flytte èn av dem til lengst akter på heljenet rett under propellen, beholde den oppå hylsa men forskyve den så langt fram som mulig.

Carwell

Worry II: Tror du misforstår. Propellaksel har en viss avstand fra hylse til propell, ca 3 x tykkelsen på anoden. Akselanoden ble plassert inntil propellbosset, og her er det ingen kjøling. Akselen er jo vannsmurt/vannkjølt med inngang på hver side av hylse.

Som jeg skrev så var ytre diameter på akselanode 6-7 mm større enn propellbosset, altså stakk den litt ut forbi propellbosset. Det var derfor jeg først mistenkte at denne kunne "ta noe vann" fra propellen, og derfor løftet jeg båten opp og fjernet den. Men det hjalp ikke noe på farten. Jeg skal prøve å legge inn et bilde.

Carwell

bilde

Anoder under akterspeilet. Du ser de 2 ovale lengst fremme på heljernet. De står der fremdeles. Det er også 2 stk. på hylsa, en over og en under. Den undre er fjernet. Du skimter såvidt akselanoden plassert helt inntil propellbosset. Det var denne jeg først mistenkte da den stakk noen millimeter ut for propellbosset og derved kunne "ta vann" fra propellen. Den ble fjernet først da jeg løftet båten opp, samt den under hylsa. Nå mistenker jeg de 2 plassert lengst fremme på heljernet (røret). Dersom du trekker en horisontal siktelinje fra disse 2 anoder og akterover, treffer du ca midt på det undre propellbladet. Er det mulig at anodene kan skape så mye luftbobler at propellen kaviterer og jeg mister skyvekraft (og fart)? Før båten settes ut igjen til våren, tenker jeg å fjerne èn av disse to ovale anoder, og så flytte den siste så langt akterover som mulig, til rett under propellen. Den på oversiden av hylsa skapte ingen problemer mtp fart i fjor, så den beholder jeg der den står. Og så filer jeg akselanoden ned slik at den får samme ytre diameter som propellbosset. Mutteranoden blir selvsagt stående.

Carwell

• 2 år senere...
On 10/26/2014 at 7:09 PM, Carwell said:

Mister fart pga feil plassert anode?

Farten falt med 3 knop på max og 3 knop på cruise. Det har ikke vært foretatt andre forandringer i undervannsskroget eller vektøkninger i båten forøvrig. Bunnen nysmurt og propell nypolert. faktisk er max omdreininger nærmere 3800, men fremdeles kun 23 knop!

Hei @Carwell. Fant du til slutt ut av hva som senket farten på skuta di?

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...