Kaptein Knudsen Startet 26.Oktober.2014 Link til dette innlegget Startet 26.Oktober.2014 (redigert) Vår gamle Nidelv 24 har på kort tid blitt gruuuusomt tung på rattet. Har sjekket at ikke teleflexen ligger i klem eller lignende. Alt ser greit ut. Kan det bare være at den må smøres opp? Eller kan det komme av at styresnekka er blitt litt slarkete i festet og at det gjør at teleflexkabelen ikke jobber optimalt? Prøvde å avmontere det gamle trerattet, det satt dønn fast på rattakslingen og det endte med at det knakk underveis (det var allerede ganske riglete, antakelig etter belastningen av treg styring)...der må jeg nok til med en avtrekker for å få løs resten.... Redigert 26.Oktober.2014 av Kaptein Knudsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 27.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2014 I og med at det nesten har skjedd over natten: har du sjekka at roret kan bevege seg fritt? Kan jo være tau etc som har rotet seg rundt det. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 27.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2014 Koble av bak på roret og sjekke om dette går tregt. Kanskje der er et forsømt smørepunkt? Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Knudsen Svart 27.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2014 Skal ned til brygga i ettermiddag og koble vekk teleflexen og sjekke roret "manuelt" med rorkulten. Tau er det ikke, men smøring er nok generelt forsømt når det gjelder roret, ja. Og så skal vi se om ratt-innmaten løsner med avtrekkeren fra Biltema. Tror det ikke før jeg ser det...for den satt som sveiset fast. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 27.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2014 Fett opp, det gjør susen og bør gjøres om høsten, uavhengig om en har ror eller drev Lite fett, tyngre styring som resulterer i slakk etterhvert da belastningen øker. Det å fette opp tar kun 1-2 min. I noen båter er det kinkig å komme til, men å bøye ryggen eller å være litt slange har aldri skadet noen så lenge en ikke gjør det over tid med høy belastning. Glemmer en dette risikerer en bare kjeft og problemer fra blondinene som tidvis tar roret da vi menn tidvis må utføre viktige reparasjoner eller annet underveis. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
alphaman Svart 27.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2014 Rattet står nok på en kon ,la senter bolt bli skrudd to turninger ut og slå ett hardt slag på senter bolt Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 1874 Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Du har ikke hatt en grunnberøring slik at rorakslingen er blitt presset opp og butter i det bakre sete? Jeg hadde fått lagret båten slik at vekten hvilte på den bakre del av kjøljernet, rattet ble innmari tungt og det ble merker i platen under setet. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Knudsen Svart 6.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2015 Takk til alle for svar. Nå er det snart på tide å dukke inn under presenningen og jobbe videre. Ja, jeg bør nok kople fra roret og sjekke igjen. Fikk ikke trukket av det fastrustede rattnavet før jeg pakka båten inn, men avtrekkeren ligger klar. Og så må jeg få tak i et nytt/brukt ratt. Er det standard nav på disse gamle trerattene? Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Knudsen Svart 3.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 (redigert) Har fått koplet av styrestaget fra roret og gudskjelov er det ikke roret som er tregt. Så idag blir det å smøre opp der det går an å komme til. Lite isjas-vennlig jobb, men en Ibux i forkant bør gjøre susen. PS er interessert i et nytt knaggratt da det gamle knakk...noen som har et brukt liggende? Det ser ut til å være omtrent makent til dette: http://baatratt.no/ratt-inner-stor.html Redigert 3.April.2015 av Kaptein Knudsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Knudsen Svart 6.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2015 (redigert) Forsøk på å smøre opp viste seg å bli et sorgens kapittel. Etter å ha montert sammen igjen hele greia og koblet på roret, brukte jeg rorkulten til å dra frem og tilbake for å prøve å myke opp styringa. Det var like tregt. Plutselig ble dødgangen akutt større, og det ser ut til at svingarmen som går inn på selve rorstammen ikke har tak lengre. Denne svingarmen er festet mot stammen med en stor låsebolt i bakkant, forsøk på å løsne denne førte til at hele bolten knakk rett av... Noen som har forslag til løsning? Må jeg demontere hele roret? Og i såfall må vel selve rorstammen kuttes av siden jeg ikke får skrudd av den fordømrade svingarmen? Ser ut til at jeg nå må ha full overhaling fra ror og helt frem til og med rattet. Dette lover ikke bra... det er jo særlig ungene som blir skuffet om det ikke blir båt i sommer.... Redigert 6.April.2015 av Kaptein Knudsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Knudsen Svart 6.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2015 Var nede i båten og sjekket igjen. Det er svingarmen som er løs. Kan svinge den ganske mye fra side til side, men å få den opp og av går ikke. Kanskje resten av bolten må bores opp? Noen som vet om dette er en gjennomgående bolt eller om den sitter inn i en kon i rorstammen? https://baatplassen.no/bildearkiv/41/41967/bolt_0.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/41/41967/bolt.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Knudsen Svart 6.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2015 Her sitter resten av bolten (se bilde under). Kan svinge armen ganske mye fra side til side, men den vil ikke oppover. Sitter denne bolten tvers gjennom rorstammen eller sitter den i et kon i stammen? Må antakelig bores ut? Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Knudsen Svart 6.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2015 (redigert) Oppdatering: En lokal båt-tusenkunstner kikket på dette, han trodde jeg bare kunne løsne roret og dra rorstammen ned og da vil svingarm falle av helt av seg selv... Deretter gjelder det å bore ut resten av bolten og gjenge opp friske gjenger. Oppdaget samtidig at selve roret er altfor slarkete, så da får jeg shimmet det samtidig. Går løs på dette i morgen. NÅ er det kveld. Redigert 6.April.2015 av Kaptein Knudsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Denne jobben gjorde jeg på en Nidelv 24 en gang. Grunnen til alt skulle av den gang var lekkasje i gjennomføring til rorakselen. Samme skjedde som deg, settskruen i svingarmen knakk. Jeg kappet svingarmen der med settskruen så jeg fikk det av, men da må det til med ny svingarm (mener den er å få kjøpt orginal, jeg lagde ny selv). For meg virker det som når du har trykket fram og tilbake med rorkulten med mye motstand har settskruen filt seg ett ekstra spor i akslingen som den nå sklir fram og tilbake i (Det burde ikke ha forekommet slikt spor å det kan hende rorakselen er tært/dårlig). Fortsatt står settskruen inn i akslingen og derfor går den verken opp eller ned.. Forsøk å borre ut settskruen først om du kommer til med drill? Mulighet nummer to er å kappe rorakselen rett under svingarmen og få hele greiene i en skikkelig boremaskin og få bort ut settskruen. Da kan du sette svingarmen på akselen igjenn og flytte teleflexkabelen/opphenget litt lavere enn tidligere da høyden blir bittelitt mindre.. Når du først har alt ute etterpå, sjekk rorhylse/aksel/pakkboks for tæringer/rødfarge. I tillegg kan du også sette i ny talgpaning i pakkboksen når alt er ute. Jeg endte opp med å skifte alt utenom rorakselen. Selve gjennomføringen brukte jeg bare en vanlig 1" skrogjennomføring som jeg dreide litt ut av. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Knudsen Svart 8.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 (redigert) Tusen takk for gode råd! Forsøkte å bore ut resten av settskruen i kveld. Men det viste seg fort at det var en skrue i rustfritt stål, så mitt "snabbstålborr" fra Biltema ikke hadde en sjanse. Da er det avgårde til en jernvarehandel i morra og få riktig bor. Jeg fikk samme råd angående pakkboks nylig. Er liiitt i tvil om jeg gidder, siden den sannsynligvis var ute i forbindelse med motorbytte for noen få år siden. Er også litt redd for å ikke få det tett etterpå... Har ikke hatt antydning til vanninntrengning der foreløpig. Men jeg tenker også på at min nabo hadde en Nidelv tre år nyere enn vår som plutselig hang etter fortøyningene med bare skjermene over vann etter at pakkboksen sa takk for seg.... Redigert 8.April.2015 av Kaptein Knudsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 9.April.2015 Link til dette innlegget Svart 9.April.2015 Å ta ut pakkboksen til roret ved motorskift hørtes merkelig ut , du tenker sikkert på propellakselens pakkboks? Det er ikke vanskelig å pakke om en pakkboks, finnes gode forklaringer av dette på nett og baatplassen om du gjør ett søk. Lykke til videre! Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 9.April.2015 Link til dette innlegget Svart 9.April.2015 Har du vurdert å skifte hele gjennomføringen ? Bestilte hos Bosvik for et par år siden og det ble ikke veldig dyrt under to lapper for gjennomføring med pakkboks og rorarm. Da får du en løsning du kan stole på i maange år:) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Kaptein Knudsen Svart 9.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2015 Har du vurdert å skifte hele gjennomføringen ? Bestilte hos Bosvik for et par år siden og det ble ikke veldig dyrt under to lapper for gjennomføring med pakkboks og rorarm. Da får du en løsning du kan stole på i maange år:) Kunne være en idé - og kanskje jeg er pent nødt, om det viser seg at det ikke ser så bra ut inni der. Har de lang leveringstid, tror du? Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 9.April.2015 Link til dette innlegget Svart 9.April.2015 Tror det er lagervare hos dem:) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
NidelvSigmund Svart 9.April.2015 Link til dette innlegget Svart 9.April.2015 Hei Gew! Kan du sende link på gjennomføringen? Kikket litt på nettsiden, men fant den ikke... Takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Knudsen Svart 1.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Oppdatering: Den gamle rorarmen er forlengst kuttet av med kuttskive. Fikk ny fin og blank bronse-rorarm fra Bosvik i går, med klemfeste (den kalles "rorarm #1"), og jeg skulle til å dra ned til båten nå for å montere. Heldigvis hadde jeg tatt ut rorstammen og hadde den liggende hjemme, for da jeg testet passet den nye armen akkurat... IKKE!!!??? Jeg har målt rorstammen med skyvelær flere ganger til 25mm. Den jeg nå fikk fra Bosvik virker en knapp millimeter for trang. Skjønner ingenting... Skal ta den med til jobben i morgen og høre om noen på verkstedet der kan bore den opp littegrann, ellers blir det å returnere til Bosvik (som forøvrig ga hyggelig og rask respons og levering da jeg bestillte, det skal de iallefall ha! ). Et spørsmål: Når jeg skal montere rorstammen inn igjen gjennom pakkhuset, er det noe fett e.l. jeg bør sause det inn med? Trygve Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Hei! Tror årsaken til dette er at rorarmen trolig er en tomme, mens gjennomføringen er 25 mm. Jeg fikk en på jobben til å dreie armen slik at den passet. Alt 2 er å kjøpe ny rorarm. Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Kaptein Knudsen Svart 4.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2015 Kjøpte et sett med sånne sandpapir-bits på Biltema. 59 kroner og ti minutter senere - vips, nå passer armen som fot i ankelsokk! Ja, dette kom nok av 25mm åpning og 1 tomme (25,4mm) rorstamme. Nå er det avsted og montere.... Sitér dette innlegget Link to post
sirtroen Svart 9.August.2020 Link til dette innlegget Svart 9.August.2020 Blåser litt liv i denne! Er det mulig å bytte rorarm uten å ha båten på land? Jeg har aldri sett et ror bli demontert fra en båt. Tar man av selve roret først, eller senkes hele akslingen ut i bunnen, med roret i? Trenger i tilfelle bare å senke det så mye at man får tredd på ny rorarm. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.