Jump to content

Nidelv 24 er blitt tung på rattet


Kaptein Knudsen

Recommended Posts

Vår gamle Nidelv 24 har på kort tid blitt gruuuusomt tung på rattet. Har sjekket at ikke teleflexen ligger i klem eller lignende. Alt ser greit ut.

Kan det bare være at den må smøres opp? Eller kan det komme av at styresnekka er blitt litt slarkete i festet og at det gjør at teleflexkabelen ikke jobber optimalt?

 

Prøvde å avmontere det gamle trerattet, det satt dønn fast på rattakslingen og det endte med at det knakk underveis (det var allerede ganske riglete, antakelig etter belastningen av treg styring)...der må jeg nok til med en avtrekker for å få løs resten....

Redigert av Kaptein Knudsen (see edit history)
Link to post

Fett opp, det gjør susen og bør gjøres om høsten, uavhengig om en har ror eller drev :thumbsup:

 

Lite fett, tyngre styring som resulterer i slakk etterhvert da belastningen øker. Det å fette opp tar kun 1-2 min. I noen båter er det kinkig å komme til, men å bøye ryggen eller å være litt slange har aldri skadet noen så lenge en ikke gjør det over tid med høy belastning. :giggle: Glemmer en dette risikerer en bare kjeft og problemer fra blondinene som tidvis tar roret da vi menn tidvis må utføre viktige reparasjoner eller annet underveis. :fishing:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
  • 4 måneder senere...

Takk til alle for svar. Nå er det snart på tide å dukke inn under presenningen og jobbe videre. Ja, jeg bør nok kople fra roret og sjekke igjen. Fikk ikke trukket av det fastrustede rattnavet før jeg pakka båten inn, men avtrekkeren ligger klar. Og så må jeg få tak i et nytt/brukt ratt. Er det standard nav på disse gamle trerattene?

Link to post
  • 4 uker senere...

Har fått koplet av styrestaget fra roret og gudskjelov er det ikke roret som er tregt. Så idag blir det å smøre opp der det går an å komme til. Lite isjas-vennlig jobb, men en Ibux i forkant bør gjøre susen. :smiley:

 

PS er interessert i et nytt knaggratt da det gamle knakk...noen som har et brukt liggende? Det ser ut til å være omtrent makent til dette: http://baatratt.no/ratt-inner-stor.html

Redigert av Kaptein Knudsen (see edit history)
Link to post

Forsøk på å smøre opp viste seg å bli et sorgens kapittel. Etter å ha montert sammen igjen hele greia og koblet på roret, brukte jeg rorkulten til å dra frem og tilbake for å prøve å myke opp styringa. Det var like tregt. Plutselig ble dødgangen akutt større, og det ser ut til at svingarmen som går inn på selve rorstammen ikke har tak lengre. Denne svingarmen er festet mot stammen med en stor låsebolt i bakkant, forsøk på å løsne denne førte til at hele bolten knakk rett av... 

 

Noen som har forslag til løsning? Må jeg demontere hele roret? Og i såfall må vel selve rorstammen kuttes av siden jeg ikke får skrudd av den fordømrade svingarmen?

 

Ser ut til at jeg nå må ha full overhaling fra ror og helt frem til og med rattet. Dette lover ikke bra... det er jo særlig ungene som blir skuffet om det ikke blir båt i sommer....

Redigert av Kaptein Knudsen (see edit history)
Link to post

Var nede i båten og sjekket igjen. Det er svingarmen som er løs. Kan svinge den ganske mye fra side til side, men å få den opp og av går ikke. Kanskje resten av bolten må bores opp? Noen som vet om dette er en gjennomgående bolt eller om den sitter inn i en kon i rorstammen?

 

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/41/41967/bolt_0.jpg

 

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/41/41967/bolt.jpg

Link to post

Oppdatering: En lokal båt-tusenkunstner kikket på dette, han trodde jeg bare kunne løsne roret og dra rorstammen ned og da vil svingarm falle av helt av seg selv... Deretter gjelder det å bore ut resten av bolten og gjenge opp friske gjenger.

Oppdaget samtidig at selve roret er altfor slarkete, så da får jeg shimmet det samtidig.

 

Går løs på dette i morgen. NÅ er det kveld.

Redigert av Kaptein Knudsen (see edit history)
Link to post

Denne jobben gjorde jeg på en Nidelv 24 en gang. Grunnen til alt skulle av den gang var lekkasje i gjennomføring til rorakselen. Samme skjedde som deg, settskruen i svingarmen knakk. Jeg kappet svingarmen der med settskruen så jeg fikk det av, men da må det til med ny svingarm (mener den er å få kjøpt orginal, jeg lagde ny selv). 

 

For meg virker det som når du har trykket fram og tilbake med rorkulten med mye motstand har settskruen filt seg ett ekstra spor i akslingen som den nå sklir fram og tilbake i (Det burde ikke ha forekommet slikt spor å det kan hende rorakselen er tært/dårlig). Fortsatt står settskruen inn i akslingen og derfor går den verken opp eller ned.. 

 

 

Forsøk å borre ut settskruen først om du kommer til med drill? 

 

Mulighet  nummer to er å kappe rorakselen rett under svingarmen og få hele greiene i en skikkelig boremaskin og få bort ut settskruen. Da kan du sette svingarmen på akselen igjenn og flytte teleflexkabelen/opphenget litt lavere enn tidligere da høyden blir bittelitt mindre..

 

Når du først har alt ute etterpå, sjekk rorhylse/aksel/pakkboks for tæringer/rødfarge. I tillegg kan du også sette i ny talgpaning i pakkboksen når alt er ute. 

 

Jeg endte opp med å skifte alt utenom rorakselen. Selve gjennomføringen brukte jeg bare en vanlig 1" skrogjennomføring som jeg dreide litt ut av.

 

Lykke til!

Link to post

Tusen takk for gode råd!

 

Forsøkte å bore ut resten av settskruen i kveld. Men det viste seg fort at det var en skrue i rustfritt stål, så mitt "snabbstålborr" fra Biltema ikke hadde en sjanse. Da er det avgårde til en jernvarehandel i morra og få riktig bor.

 

Jeg fikk samme råd angående pakkboks nylig. Er liiitt i tvil om jeg gidder, siden den sannsynligvis var ute i forbindelse med motorbytte for noen få år siden. Er også litt redd for å ikke få det tett etterpå... Har ikke hatt antydning til vanninntrengning der foreløpig. Men jeg tenker også på at min nabo hadde en Nidelv tre år nyere enn vår som plutselig hang etter fortøyningene med bare skjermene over vann etter at pakkboksen sa takk for seg....

Redigert av Kaptein Knudsen (see edit history)
Link to post

Har du vurdert å skifte hele gjennomføringen ? Bestilte hos Bosvik for et par år siden og det ble ikke veldig dyrt under to lapper for gjennomføring med pakkboks og rorarm. Da får du en løsning du kan stole på i maange år:)

 

Kunne være en idé - og kanskje jeg er pent nødt, om det viser seg at det ikke ser så bra ut inni der. Har de lang leveringstid, tror du? 

Link to post
  • 1 måned senere...

Oppdatering: Den gamle rorarmen er forlengst kuttet av med kuttskive. Fikk ny fin og blank bronse-rorarm fra Bosvik i går, med klemfeste (den kalles "rorarm #1"), og jeg skulle til å dra ned til båten nå for å montere. Heldigvis hadde jeg tatt ut rorstammen og hadde den liggende hjemme, for da jeg testet passet den nye armen akkurat... IKKE!!!??? Jeg har målt rorstammen med skyvelær flere ganger til 25mm. Den jeg nå fikk fra Bosvik virker en knapp millimeter for trang. Skjønner ingenting...

 

Skal ta den med til jobben i morgen og høre om noen på verkstedet der kan bore den opp littegrann, ellers blir det å returnere til Bosvik (som forøvrig ga hyggelig og rask respons og levering da jeg bestillte, det skal de iallefall ha! :smiley: ).

 

Et spørsmål: Når jeg skal montere rorstammen inn igjen gjennom pakkhuset, er det noe fett e.l. jeg bør sause det inn med?

 

Trygve

Link to post
  • 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...