SomethingMartin Startet 27.Oktober.2014 Link til dette innlegget Startet 27.Oktober.2014 Hei. Jeg har en Hansvik 16,5 for familie og en eldre Mariner 30 HK påhengmotor som jeg nå skal ta opp fin vinteren. Trenger i den forbindelse litt tips. 1. Hva slags støtte under båten trenger jeg (jeg har ikke henger og får hjelp av andre for å få den på land)? Den vil mest sannsynlig stå i en carport hele vinteren, muligens på en parkeringsplass. Jeg vil jo helst også komme til under båten for å vaske, men da må man kanskje gjøre innkjøp av et stativ for å få den opp i høyden. Det tror jeg ikke jeg har plass til, andre gode tips til oppbevaring av en spåass liten båt? 2. Hva må jeg gjøre med påhengsmotoren (2 takters forgasser) - først la den gå i ferskvann? Og deretter spraye en form for olje rett i innsuget til forgasseren? Hva slags olje er det snakk om - har noen en lenke til et produkt? Vil la den henge på båten, den skal være vippet ned, ikke sant? 3. Ellers annen jeg bør tenke på? Tusen takk for hjelpen! Hilsen Martin Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 27.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2014 (redigert) Jeg vet noen lar påhengsmotoren gå i ferskvann i hele tyve minutter - det er sikkert ikke nødvendig å la den gå så lenge? :-) Selvfølgelig viktig å se til at alt vannet renner ut før båten utsettes for frost. Oljeskift på høsten er nok en fordel, også på påhengsmotorer. Det er smart å skifte olje i drevet; selv om det sikkert ikke er nødvendig å skifte oljen her hvert år, så er det viktig for å se til at man ikke har lekkasjer. Dersom man har fått saltvann inn i drevet, er det en ubetinget fordel å finne ut av det på høsten. Jeg har laget en artikkel på båtwiki'en om vinteropplag - http://www.baatwiki.no/wiki/Vinteropplag - dessverre er den veldig vinklet mot bedekkede båter med dieselmotor, men jeg har en målsetning om å lage wikisiden slik at den blir relevant også for små, åpne båter med påhengsmotor, så jeg kommer til å følge med på denne tråden. :-) Redigert 27.Oktober.2014 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Eureka Svart 27.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2014 Vask båten skikkelig under vannlinjen så fort som mulig etter opptak. Unngå å la groe tørke. Du kan lagre båten på store isoporklosser, eller treklosser. Ellers finnes det støtter å få kjøpt. Skal du bruke båthenger eller vanlig bilhenger for transport? -om du skal transportere langt eller humpete vei, bør du ikke la motoren stå opptiltet pga belastning på mekanismen. Da må du heller legge en trekloss som motoren hviler på. Så motor. Kjør den i en stamp med ferskvann til den har blitt skikkelig varm, slik at termostaten åpner seg og du får skylt gjennom blokka skikkelig. Du får kjøpt en egen konserveringsspray for å fogge forgasseren til den kveles. -det er du jo inne på allerede. Bruksanvisningen står på boksen. -tennplugger bytter du til våren. Så kan du bytte girolje. Tørk av motoren med lett fuktet klut. Få bort alt av smuss og salt. -selvfølgelig motoren under motorlokket :) Spray over noe på boks. Biltema har slikt. Smør opp alle smørenippler. Personlig ville jeg oppbevart motoren tørt, innendørs om mulig. Da blir den glad, og sikkert ikke stjelt. Om du har tid og været er godt, så vasker og pollerer du båten nå. Vask alt av tau i en balje, eller på håndvaskprogram i maskinen. Tørk og pakk bort. Så finner du frem skiene, renser dem for klistersmøring fra påsken og venter på snøen. Sitér dette innlegget Link to post
SomethingMartin Svart 28.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Flott, takk til dere. Fant ikke umiddelbart noen konserveringsspray hos BIltema, hvis noen kan lenke til et slikt produkt er det veldig fint. Ja, nå er det snart frem med skiene. Og de er kvelt og konservert sist vår så ingen klister trengs å fjernes der:) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Nei, BT har ikke nødvendigvis konserveringsspray til å sprute inn i forgasseren. Da må du nok på et båtutstyrbutikk/ motorforhandler. Men BT har spray til å spraye over motor og deler.. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Jeg bruker denne fra Biltema: http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Ovrig/Motorkonservering-marin-36324/ Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Se der ja, BT hadde det :) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Kjør den i en stamp med ferskvann til den har blitt skikkelig varm, slik at termostaten åpner seg og du får skylt gjennom blokka skikkelig. Ah ... selvfølgelig, saltvannskjølte motorer må bli gjennomvarm før de slipper betydelig med skyllevann gjennom motorblokka, klart. Da skjønner jeg behovet for å la den stå i 20 minutter. :-) Så kan du bytte girolje. Burde ikke motoroljen også skiftes? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Eureka Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Det er jo snakk om en 2takter. Den har ikke egen smøreolje, men olje tilsatt i bensinen. Derfor er det kun girolje som skal og kan skiftes. Dog har det jo en del å si når olja ble skifta sist Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Riktig ja. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Søringen Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Disse båtene har en kraftig kjøl, så du kan også sette den rett på noen europaller e.l. og sette noen solide støtter under fenderlist. Men sikre så ikke båt kan velte (barn i hus etc). Sjekk også om det er noen anoder som bør skiftes. Dersom du kjører konserveringsspray inn i forgasser, vil den vel antakelig kveles etter hvert. Uansett ville jeg ha tatt og drenert forgassere via dreneringsskrue i bunn av flottørhus. Bensin som står i forgasser vil ofte fordampe og det kan dannes belegg som kan skape problemer til våren igjen. Ville også tømt og rengjort bensintank, og fylt denne opp med ren og ny bensin til våren igjen. Kan spare deg for mye trøbbel. Ville også byttet tennplugger etter å ha kjørt motor med konserveringsolje. Koster ikke all verden hvis du går til Biltema / Gladpris eller andre kjeder. Biltema har også en pumpe for bytte av girolje. Du må da også kjøpe en 0,5 liter flaske med olje som pumpe passer til. Letter arbeidet / langt mindre søl. Det følger med et Yamaha adapter, så hvis du er heldig passer dette eller det som står på (gjenger til dreneringshull i undervannshus). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.