Mastiff Startet 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Startet 28.Oktober.2014 (redigert) Det suser masse 12-13-åringer rundt hver sommer med Steady 320 og 9.9. Det er selvsagt ikke lov, de går jo godt over 10 knop (noe foreldrene stort sett overser glatt i sin vanlige "det er jo lov med 9.9"-forklaring. Jeg snuste litt på nettet etter fart med ulike motorer, men fant ikke noe offisielt. Men vil ikke alle Steadyene plane med selv en femhester og ett barn om bord, så de er ulovlige å kjøre for alle under 16? Eller er det noen kombinasjoner som er lovlige? Redigert 28.Oktober.2014 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Steady er jo relativt tung. RIBer derimot går jo som ei kule. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 28.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Jo, men for meg ser det ut som om Steadyene planer med hva som helst. Og i plan må de da gå over 10 knop. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Med en tohester og en tung femtenåring går den neppe i plan... Alle kombinasjoner opp til 9.9 hk er lovlige, så lenge den ikke går mer enn 10 knop. Om man velger liten motor, turtallsperre etc for å oppnå dette er opp til hver og en. Men går den over 10 knop er det ulovlig ja... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mastiff Svart 28.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Greit, noen av de kombinasjonene som virkelig selges, da! Jeg har aldri sett noe mindre enn en femhester på dem, og vil de ikke plane med det? Må det forresten ikke være en offisiell sperre fra fabrikken? Eller går det an bare å feste en skrue selv som hindrer gasshåndtaket i å komme så langt opp at båten går mer enn ti knop? Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Jeg ville prøvd med en skrue eller annen sperre for å redusere toppfart. Om motordekselet må av og et eller annet må justeres for å få den til å gå full fart, tror jeg politiet ville være svært fornøyd med dette som et tiltak for å være lovlydig. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 28.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Greit, det kan være en tanke. Takk! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Det er vel motorisering som er problemet dersom båten går for fort, ikkje båttypen steady ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mastiff Svart 28.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 (redigert) Ja visst. Det er bare det at iallfall her i området har absolutt alle småpøblene Steady. Det går lang tid mellom hver gang jeg ser unger/ungdom under 16 i noe annet, men bare på denne lille fjorden er det vel 10-15 stykker. Redigert 28.Oktober.2014 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Herlig oppvekst på ungdommen Godt de foreldrene i fjorden din er lempfeldige på reglene. Og krysse fingrene for at det går bra. Statistikker viser nok tydelig at det er pappa i rask ribb som har ulykker, så eg kjem aldri meir til å hytte etter ungdommene trur eg Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mastiff Svart 28.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 (redigert) Da har du ikke sett hvordan de små gærningene kjører her. Krysser hverandre like foran baugen på store cabinkryssere og sånt. Men det er klart, hvis du mener at regler er til for å brytes, så... Jeg har en mc som klarer å toppe 300 (Blackbird med Dyno-kit, GPS-testet til 307 på Autobahn av forrige eier, selv har jeg ennå ikke vært oppe i mer enn 250 alene og 230 med kona bakpå, begge deler på Autobahn). Og siden statistikken viser at det er unge menn mellom 18 og 25 som omkommer i mc-ulykker har du da selvsagt ikke noe imot at jeg tester den toppfarten? Eller toppfarten på Starfiren som jeg holder på å bygge opp med Buick V6 turbo på rundt 300 gamper. Det er jo også unge menn, da rundt 20, som statistisk sett omkommer i ulykker med raske biler, selv om det er menn mellom 35 og 50 som oftest får fartsbot. Redigert 28.Oktober.2014 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Bare tuller med deg Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mastiff Svart 28.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Ditto! Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 En liten lett jolle vil nok begynne å plane rett over 6 knop, Så det er ikke en direkte sammenheng mellom båt i plan = fart over 10 knop! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Mastiff Svart 28.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Jeg mener å huske at tommelfingerregelen er at en båt planer på ett knop per fot. 320 vil da plane rett over 10 knop. Men det er vel ingen regel uten unntak. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Det stemmer nok det at en 320 planer rundt 10 kn. Men tror ikke den formelen gjelder hele veien oppover. Feks. at Sunseeker 62 må opp i 62 kn. for og plane. Terskelen for større planende båter ligger vel i området rundt 20 kn. +- Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 28.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Du sier noe der! Lurer på om det ikke kan stoppe rundt 14 fot, eller noe sånt. Min egen 17-fots Quicksilver får jeg i plan på rundt 14-15 knop med 110 hesters Mercury Optimax når jeg tilter motoren helt ned. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 29.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2014 Vår rib på 310 cm planer ved 7 knop med to i, ørlittegranne før med bare en unge i. I 5 knop ligger den og ploger masse bølger. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 29.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2014 Riben er vel noe lettere og kjappere til å plane enn en Steady. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.