Jump to content

Kan man blande Glycoshell, med Biltema sin blå frostvæske?

Tom Rør

Recommended Posts

Av nysgjerrighet; er det informasjon som kan dokumenteres?

Dett er noe jeg har hørt regelmessig i flere år, men heller ikke jeg har klart å få det bevist. Jeg mistenker at man her snakker om noe som ikke er tilfelle, men som er gjentatt så ofte at det til slutt fremstår som sannhet. Men jeg kan selvsagt ta feil. Uansett så har min md21 med alu.topp hatt blå frostveske så lenge jeg kan huske, og jeg har eid den de siste 23 årene.

Hei Tom

Glycoshell er Monoetylenglycol, biltema sin blå skal være etylenbasert. Hva forskjellen på de er med dette "mono" vet ikke jeg, om det er noe forskjell..... Jeg hadde stikki på Shell å kjøpt samma for sikkerhetsskyld.

Mange motorer med alutopper som går med blå eller grønn veske, og det går helt fint det. Glycoshell som da også er etylenbasert er godkjent av en rekke merker som da feks: Audi, Bmw, Porche, Mercedes mm... Ingen av disse merkene har støpejernstopper i dag.

Redigert av Maruma (see edit history)

Hei Tom

Glycoshell er Monoetylenglycol, biltema sin blå skal være etylenbasert. Hva forskjellen på de er med dette "mono" vet ikke jeg, om det er noe forskjell.....

Det er kun navnet begge deler er "same shit" Begge deler er 1,2 Etandiol, det er bare og lese databladene og begge deler kan fint brukes på aluminium, men en bør sjekke fabrikantens anbefalinger til intervall for skifte.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hos Shell står det om GlycoShell, 3 typer:

GlycoShell SF

" Konsentrat er uten silikat og det finnes derfor ingen risiko for blokkeringer eller klumpdannelser. For best korrosjonsbeskyttelse bør ikke produktet blandes med andre produkter som innholder silikat.... Tilfredstiller de strengeste krav til en moderne kjølevæske; BS6580 og AFNOR 1991. Oppfyller også kravene i Fords spesifikasjoner for “long-life” – frostvæsker (WSS-M97B44-D). Møter G30, samt VW G12 type væske. Farge: rød"

GlycoShell Kons:

"GlycoShell Kons. blandes med vann til en frostvæske som passer for alle vannavkjølte biler, lastebiler og busser. Kjølevæsken beskytter mot korrosjon og motvirker isdannelse i kjølesystemet, samtidig som den høyner kokepunktet slik at mulighet for koking reduseres.Tilfredstiller de strengeste krav til en moderne kjølevæske; BS6580 og AFNOR 1991. Møter G48, samt VW G11 type væske. Farge: Blå"

GlycoShell FB

"GlycoShell FB er en ferdigblandet frostvæske som passer for alle vannavkjølte biler, lastebiler og busser...

Tilfredstiller de strengeste krav til en moderne kjølevæske; BS6580 og AFNOR 1991.

Godkjent av: Audi, Porsche, Volkswagen, BMW, Bundeswher, KHD, MAN, Mercedes Benz, MTU, OPEL/GM, Saab, Scania, SEAT, Skoda og Volvo.

Farge: Blå"

Redigert av Worry II (see edit history)

Dette ble diskutert i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/107276-biltema-frostvcske-og-aluminium/

Jeg sendte en mail til Biltema og fikk til svar at den blå standard frostvæsken deres ikke var anbefalt til aluminiumstopper.

Kan du legge ut svaret fra Biltema på denne mailen? Finner ikke svaret i tråden du referer til..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Hos Shell står det om GlycoShell, 3 typer:

GlycoShell SF

...

GlycoShell Kons:

...

GlycoShell FB

...

Nå er det snakk om den blå fra Glycoshell ref start innlegg, og den selges enten som konsentrat eller ferdigblandet. SF er rød og dermed et annet produkt..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Årsaken til at blå normalt ikke anbefales til bruk på Alu er fordi korrosjons inhibitorene brytes raskere ned enn i den røde.. derfor kalles den røde gjerne for Long Life.. Den røde har andre inhibitorer enn den blå.. Det er dette som er årsaken til at de ikke kan blandes

Ser ikke behovet for det.. :smiley: siden jeg har konkludert i saken.. :yesnod:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...