Jump to content

Volvo Penta V8. Kjøre eksos rett ut bak.

Fyr i Fyllinga

Recommended Posts

Jeg har en Volvo Penta V8 på min daycruiser. Men jeg kunne ønske at jeg fikk høre den gode V8-lyden. På båten min så går jo eksosen rett i drevet og lyden blir slukt av vannet. Derfor vurderer jeg å kjøre eksosen rett ut bak i 2 strake rør. Vil det la seg gjøre?

Hva med hodetelefoner og ferdig innspilt lyd? Det er du og ikke vi andre som ferdes på sjøen som ønsker denne lyden! Maken til egoisme :thumbsdown: :thumbsdown: :thumbsdown:

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Se innlegg 3. Bygg inn "Silent Choice", også kalt "Captains Call". Jeg har det på min ene båt. Vær klar over at selv på tomgang og med captains Call påslått, vil det bråke mye mer enn hva det gjør før man bygger om. Det er selv om med Silent Choice påslått så går eksosen den vanlige veien, men fordi det passerer stedet som kan åpnes opp for fri eksos, så lekker det alltid ut noe der og gir en metallyd. Hadde ikke dette vært på min båt ville jeg aldri ha satt det inn. Joda romler kult på tomgang, men det er en gang eller to, som regel plager det meg at jeg ikke får helt bort lyden. Kommer i havnen på natta og flere sover, da er det ikke like kult med mest mulig støy. For øvrig merker jeg ikke noen effektøkning ved å kjøre på fri eksos, kanskje en knop??

Hva er det som er sånn stas med dette bråket når en må bruke hørselvern for å bevare hørselen? Ser det for meg: En nydelig sommerdag, daycruiser med et par lekre babe'r med minimale bikinier og ØREKLOKKER....!?

Nå blir det nok dårlig med babes med minimale bikinier. Heller godt gifte menn med en pils i handa.

Men Silent Choice hørtes interessant ut. Skal sjekke ut det.

Nyyydeli lyd i de motorene. Jeg har rake rør rett ut på min, og får ingen negative kommentarer. Men nå har jo jeg to meter slange før lyden kommer ut av hekken. Da slipper jeg den smatringen som oppstår når motoren er for nær hekken. Hvis du klarer å legge en ekstra sløyfe/svanehals på slangen før den munner ut får du mange anerkjennende nikk i stedet.

En liten lydsnutt av min båt: http://www.youtube.com/watch?v=EPytgCSHVEA

Nyyydeli lyd i de motorene. Jeg har rake rør rett ut på min, og får ingen negative kommentarer. Men nå har jo jeg to meter slange før lyden kommer ut av hekken. Da slipper jeg den smatringen som oppstår når motoren er for nær hekken. Hvis du klarer å legge en ekstra sløyfe/svanehals på slangen før den munner ut får du mange anerkjennende nikk i stedet.

En liten lydsnutt av min båt:

Helt fantastisk lyd.

Redigert av Fyr i Fyllinga (see edit history)

Eksosutløp over vann på sånne motorer er primært laget for spreke big blocks som faktisk ikke tåler restriksjonene utløpet gjennom drevet medfører. Selv har jeg ikke silent choice, men noe som heter "corsa quick&quiet" som er splittere som lar eksosen gå begge veier. Jada, det gir mere lyd enn ordinært utløp gjennom drevet men med lyddempere montert på hekken er det faktisk lite som skiller, det er motorromsstøyen som er dominerende. En 350 hesters påhenger bråker mer.

Keith Eickert lager racing manifolder med lange rør som stikker ut bak båten, de er til jet-båter. Det er ekstremt.

bilde

Den beste løsningen er nok eksospotter i motorrommet og utløp bakerst på sidene.

bilde

Redigert av DieselDahl (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...