Fyr i Fyllinga Startet 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Startet 28.Oktober.2014 (redigert) Jeg har en Volvo Penta V8 på min daycruiser. Men jeg kunne ønske at jeg fikk høre den gode V8-lyden. På båten min så går jo eksosen rett i drevet og lyden blir slukt av vannet. Derfor vurderer jeg å kjøre eksosen rett ut bak i 2 strake rør. Vil det la seg gjøre? Redigert 28.Oktober.2014 av Fyr i Fyllinga (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Har hatt lignende tanker på min båt, men har blitt advart at det kun blir bråkete og høylytt med 5,7 literen. Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Det lar seg sikkert gjøre, men jeg ville valgt dette Du kan jo komme i situasjoner da du må ta hensyn til andre. Jeg for min del kan sovne til en v8 på fri eksos, og om jeg våkner til lyden bare smiler jeg :-) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 29.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2014 Kan man ikke sette på slike vannlyddempere av forskjellige slag? Vet om en som har raka rør på 5,7 liter. Tøft på tomgang men bråker for jævlig ellers. Politiet stopper han i ett kjør også. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 29.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2014 (redigert) Jeg har en Volvo Penta V8 på min daycruiser. Men jeg kunne ønske at jeg fikk høre den gode V8-lyden. På båten min så går jo eksosen rett i drevet og lyden blir slukt av vannet. Derfor vurderer jeg å kjøre eksosen rett ut bak i 2 strake rør. Vil det la seg gjøre? Hva med hodetelefoner og ferdig innspilt lyd? Det er du og ikke vi andre som ferdes på sjøen som ønsker denne lyden! Maken til egoisme :thumbsdown: Redigert 29.Oktober.2014 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 29.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2014 ....og makan til sutrete kommentar Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 29.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2014 Det blir snart en lov mot støy fra båter. Dette må jo komme. Det er helt feil at enkeltindivider skal få lov til å lage unødvendig støy! De fleste av oss som ferdes på vannet er helt klart imot støy! Det er jo egoistene som fronter støy, ikke flertallet som tar hensyn til alle som ferdes på vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Fyr i Fyllinga Svart 29.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2014 Det finnes jo ikke noe tøffere enn en V8 med fri eksos. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 29.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2014 En kamerat har det på en Fountain. Dvs ikke Volvo, men fri eksos. Flate meg å det bråker. Men han har noe spjeld som kan kobles inn i moderat fart som tar en del av lyden. Men når disse ikke er koblet inn bråker det noe helt infernalsk. Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 29.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2014 Hva er det som er sånn stas med dette bråket når en må bruke hørselvern for å bevare hørselen? Ser det for meg: En nydelig sommerdag, daycruiser med et par lekre babe'r med minimale bikinier og ØREKLOKKER....!? Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 29.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2014 Nå var vel ikke dette en diskusjon om lovlighet, men om hvilke muligheter som eksisterer. Så tilbake til topic. Jeg har sett et par systemer bla. Silent choice, da har du mulighet til å velge selv. Monteringen ser ikke så vanskelig ut heller. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 30.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2014 Se innlegg 3. Bygg inn "Silent Choice", også kalt "Captains Call". Jeg har det på min ene båt. Vær klar over at selv på tomgang og med captains Call påslått, vil det bråke mye mer enn hva det gjør før man bygger om. Det er selv om med Silent Choice påslått så går eksosen den vanlige veien, men fordi det passerer stedet som kan åpnes opp for fri eksos, så lekker det alltid ut noe der og gir en metallyd. Hadde ikke dette vært på min båt ville jeg aldri ha satt det inn. Joda romler kult på tomgang, men det er en gang eller to, som regel plager det meg at jeg ikke får helt bort lyden. Kommer i havnen på natta og flere sover, da er det ikke like kult med mest mulig støy. For øvrig merker jeg ikke noen effektøkning ved å kjøre på fri eksos, kanskje en knop?? Sitér dette innlegget Link to post
Fyr i Fyllinga Svart 30.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2014 Hva er det som er sånn stas med dette bråket når en må bruke hørselvern for å bevare hørselen? Ser det for meg: En nydelig sommerdag, daycruiser med et par lekre babe'r med minimale bikinier og ØREKLOKKER....!? Nå blir det nok dårlig med babes med minimale bikinier. Heller godt gifte menn med en pils i handa. Men Silent Choice hørtes interessant ut. Skal sjekke ut det. Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 31.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2014 Nyyydeli lyd i de motorene. Jeg har rake rør rett ut på min, og får ingen negative kommentarer. Men nå har jo jeg to meter slange før lyden kommer ut av hekken. Da slipper jeg den smatringen som oppstår når motoren er for nær hekken. Hvis du klarer å legge en ekstra sløyfe/svanehals på slangen før den munner ut får du mange anerkjennende nikk i stedet. En liten lydsnutt av min båt: http://www.youtube.com/watch?v=EPytgCSHVEA Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Lazyjack Svart 31.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2014 Nå blir det nok dårlig med babes med minimale bikinier. Heller godt gifte menn med en pils i handa. Smak og behag.... Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 31.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2014 Det er forskjell på vræl fra en v8 og den fine myke dempede lyden Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 31.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2014 Støtter den Bernt. Sitér dette innlegget Link to post
Fyr i Fyllinga Svart 31.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2014 (redigert) Nyyydeli lyd i de motorene. Jeg har rake rør rett ut på min, og får ingen negative kommentarer. Men nå har jo jeg to meter slange før lyden kommer ut av hekken. Da slipper jeg den smatringen som oppstår når motoren er for nær hekken. Hvis du klarer å legge en ekstra sløyfe/svanehals på slangen før den munner ut får du mange anerkjennende nikk i stedet. En liten lydsnutt av min båt: Helt fantastisk lyd. Redigert 31.Oktober.2014 av Fyr i Fyllinga (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 31.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2014 (redigert) Eksosutløp over vann på sånne motorer er primært laget for spreke big blocks som faktisk ikke tåler restriksjonene utløpet gjennom drevet medfører. Selv har jeg ikke silent choice, men noe som heter "corsa quick&quiet" som er splittere som lar eksosen gå begge veier. Jada, det gir mere lyd enn ordinært utløp gjennom drevet men med lyddempere montert på hekken er det faktisk lite som skiller, det er motorromsstøyen som er dominerende. En 350 hesters påhenger bråker mer. Keith Eickert lager racing manifolder med lange rør som stikker ut bak båten, de er til jet-båter. Det er ekstremt. Den beste løsningen er nok eksospotter i motorrommet og utløp bakerst på sidene. Redigert 31.Oktober.2014 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.