Jump to content

AQ 130 problemer, feil med ventil(er)?


Lenasmartin20

Recommended Posts

Hele sommer har jeg hat problemer med b20 n, prøvd og feilet og utelukker nå alt med tenning og bensin, er ikke her problemet er!

 

Motoren går greit på lavt turtall, men får ikke max turtall bare ca 3300 mot ca 5000 som er max, ellers virker det som gass responsen er litt treg selv i fri gir. Når jeg drar av pluggledning nr 3 på tomgang, virker det ikke som det gir noe utslag, men plugg, kabel osv, er ok. Er ikke spess motorkyndig, men hadde av toppdekselet i dag for å se om alle ventilene gikk opp og ned, det gjorde de, men et par av stengene så ut som de var veldig skjeve i toppen, at det var litt knekk på de liksom, hva kan det komme av og kan dette føre til redusert effektuttak av motoren?

 

mvh Martin

Link to post

Neppe. Jeg vil heller tro at det er tenningen. Under plata som stiftene sitter påmfinnes det er par lodd som skal endre tenningen ved økt turtall. Om disse sitter fast vil den ikke gå skikkelig på høye turtall. Under rotoren, midt i fordelerakselen, finnes det en filtpropp. Denne må få seg noen dråper motorolje nå og da for å smøre loddene. Spray litt rustløser under platen, og dynk filten godt med motorolje. Da vil kanskje loddene løsne litt etter hvert og gi bedre gange.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

At du ikke får noe utslag ved å dra av pluggledningen på en av sylinderne tyder på at det er her feilen ligger. Start med en kompresjonstest. På Biltema får du fullt brukbar kompresjonstester til kr 199,- som er veldig enkel å bruke. Ta ut alle pluggene og test alle sylinderne. Normalt skal alle sammen vise likt kompressjonstrykk.

 

Dersom en ventilløfter stang er tydelig bøyd tyder det på en alvorlig feil. Alle stengene skal være helt rette. På det bildet du viser til kan jeg ikke se noen feil på stengene.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Kan ikke se noen feil jeg heller, om støtstenger er bøyd vil du ofte få ventiltikking. Ta en komptest så du får klarlagt evt feil på en sylinder. Ved komptest tas alle plugger ut, napp ut coilledningen, den som går til fordeler sånn at du ikke får deg en karamell. Full gass sånn at motoren får maks luft og ved hver måling skal du kjøre på starteren til meteret på testeren slutter å gi utslag eller stige i verdi. Skriv ned verdien for hver sylinder siden det er lett å glemme når man holder på.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...