Sjøkaptein Startet 2.November.2014 Link til dette innlegget Startet 2.November.2014 Jeg har nettopp kjøpt meg en 97 mod Sandvik 945. Skuta er motorisert med en Mercedes OM401 med ZF gir oppgitt til å yte 195 hk maks fart 14-15knop. Motoren er svært tungbygget robust sak med hverken turbo/kompressor eller intercooler. forhåpentligvis en motor som jeg skal få lite problemer med. Til gjengjeld er vekten av motoren ca 700kg + gir altså en relativt tung motor i min båt. Når jeg fyller opp diesel tanker (470l) setter båten seg mye på ræva og drar med seg mye sjø. Ser på nettet at lignede modeller gjerne har høyere fart med mindre motorisering enn hva min har. Flere av utgavene har montert den integrerte badeplattformen som Sandvik Båtbyggeri leverer. Søker derfor informasjon her på forumet om følgende: Er det noen som har erfaringer med økt fart på din Sandvik 945 etter at de har montert den integrerte boreplattformen? Ser for meg at ved en forlenget vannlinje og økt oppdrift i akterskipet skulle kunne gi mer løft og fart på min noe tunge Sandvik 945? (Lånt bilde fra finn.no) Er det noen som har foretatt selvmontering av badeplattform på sin Sandvik 945, og kan beskrive jobben(gjerne med bilder) ? Er det noen som har erfaringer med motoren jeg har altså en Mercedes OM 401? Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 3.November.2014 Link til dette innlegget Svart 3.November.2014 Hei. Vil bare si at du ikke skal ta så tungt at andre oppgir høyere fart med mindre motor enn det du opplever. Det samme gjelder for meg. Har selv NB870,og har omtrent samme fart som oppgis i båter med nesten 100hk.mindre.(i praksis). Kan selvfølgelig tømme båten for vekt,og kjøre på absolutt maks turtall,men synes ikke det er så interessant. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 3.November.2014 Link til dette innlegget Svart 3.November.2014 (redigert) Gratulerer med flott båt.. 700kg er vel greit det, det er 9,6 liter V6 her med 189hk uten turbo ved 2500rpm, men en annen rekke sekser fra VP veier rundt 500kg, som er 200kg mindre.. Motoren på denne Sandviken er vel ikke plassert akterut men i senter av båten regner jeg med. Dermed spille rikke vekten noen rolle for hvor mye båten graver seg ned.. Synes båten på bildet ligger fint i vannet og ikke noe tilsier at den er baktung.. Sandvik har vel alltid vært tungdreven, mulig dette er halvplaner men også de har en skrogfart.. og de vil sitte på ræva helt til den slipper vannet og planer.. noe jeg ikke tror denne vil gjøre sånn helt uten vidre. Båten er oppgitt fra fabrikk til å veie 4300kg med D3-150 og skal da gjøre samme fart (15-16knop) med sola i ryggen, hjemlengsel, med vind, tomme tanker osv.. Vil tippe en slik båt vil veie noe i overkant 5 tonn brukslastet.. Redigert 3.November.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Kenneth 81 Svart 3.November.2014 Link til dette innlegget Svart 3.November.2014 Gratulerer med en skikkelig flott båt! Sandvik 945 er en skikkelig helårshytte på sjøen. Den er også ei typisk stor snekke med halvplaner-egenskaper som nok ligger nærmere ett tradisjonelt deplasemangsskrog enn ett planende skrog. 15-16 knop med lett båt er nok omtrent maksimal hastighet uansett hvor mye motor som står i den. Og med en stor og tung motor, samt fulle tanker og normal last, så er nok dine 14-15 knop det meste du kan forvente. Den integrerte plattformen vil nok hindre en del baugløft rundt toppfart og dermed kanskje gi en eller to knop ekstra, men jeg tror ikke du kan forvente særlig større effekt enn som så. Sandviken er stor, og det ekstra volumet i plattformen vil nok ikke gi så veldig mye mer løft i hekken når alt kommer til alt. På den andre siden så ser den platformen unektelig veldig praktisk ut, så jeg ville nok prøvd å få montert en av den grunn og heller tatt en eventuell fartsøkning som en ren bonus. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
windy26 Svart 3.November.2014 Link til dette innlegget Svart 3.November.2014 Båten som er avbildet med badeplattform har en Volvo tamd 41 P motor på 200hk , plattformen er montert av sandvik båtbyggeri i horten , kan sikkert etter montere selv men mye jobb vil jeg tro , mener båten gjorde ca 15+ knop på max før montering av plattform , usikker på hvordan farten var etter montering av plattform Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 3.November.2014 Link til dette innlegget Svart 3.November.2014 Hadde jeg eid båten din så hadde jeg nok sikla meg halvt i hjel etter den plattformen:-) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 4.November.2014 Link til dette innlegget Svart 4.November.2014 Plattformen gir maksimalt ca 0,5 knop større fart vil eg tru, ikkje meir i, men båten vert stødigare og rullar minder. Vil tru båten din veg godt 5,5 tonn ferielasta. Det er nokså mykje. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.