Jump to content

Fornying av dørk i cockpitt - én gang til! :o)


Walter_S

Recommended Posts

Skal til å pusse opp "FLUKT" for salg, sener på våren (mai / juni?). I den forbindelse melder det seg spørsmål om å fornye dørkplatene i cockpitten. Dagens plater er trukket med Nautolex-lignende belegg (fra 1972?), som er temmelig stygg / slitt. Dessuten trenger dagens dørkplater, som er av 12mm vannfast finér, ytterlig avstiving. Det er for mye svikt, og derav knirk, i de.

Dagens:

Bilde

 

Synlig slitasje:

Bilde

 

Det naturligste ville være og fornye Natolex-belegget. Men, da må jeg skjære nye dørkplater, fordi det gamle slitte belegget sitter "dønn" fast (kontaktlim) i underlaget, og må eventuell fjernes først. Lime nytt oppå gammelt er vel ikke å anbefale, dessuten vil de nye brettene i kantene gjøre det hele til en "for trang" fornøyelse.

 

Bilde

Inspirert av noen av baatplassens snekkerglade medlemmer, så som M/B Gamla / jorhei, majali, etc. tenkte jeg å prøve meg med trestaver, lagt ned i epoxi med flotte nater imellom. En ringerunde ang. teakstaver på 5mm x 34 mm avslører en meterpris på 44,- og 5 x 45 for 57,- meteren!! :eek: Beregnet forbruk ville bli ca. 170 løpemeter som gir en teakpris på 8.000,- + epoxi, +nating +++ altså vel over 10.000,- :rolleyes: ....noe jeg ikke har.

 

Alternativer som gjør bruk av de gamle platene: (har ikke utstyr til å kutte opp store plater - mangler snekkersag! :o(

 

A) - Bruke teak i "rammeværket" og fylle "innmaten" med 5 x 33mm furustaver (kr. 10,- / meter). Men så er det det med svelling i furu? Vil en innbaking i epoxi danne nok fuktsperre for å hindre svelling?

 

B) - Vil det være risikabelt og lime stavene rett på det gamle Nautolex-belegget (sitter som bare f***) ? Enklest - slipper å kutte nye plater.

 

C) - Vanlig 9 mm teakfinér, som kuttes til og behandles med Epoxi, både i snittflaten (endeveden) og på toppen, limt oppå de gamle dørkplatene? Men vil det være sterk nok for finérsjiktet? Går det an og "male" epoxi-belegget oppå, med rull? Skal man eventuell forsterke overflaten med innbakt glassfiber-vev for å unngå slitasje på selve finéren? Har aldri jobbet med Epoxi før.

 

Vet også at det beste og peneste ville være å satse på ny DØRKFINÉR med ferdig nating. Der har jeg et handycap, i o m at jeg mangler bordsirkelsag / snekkersag. En annen ting som jeg anser for å være "en mare" er å få til nøyaktig flukt / overgang / folengelse i natene - siden dørkplatene mine består av så mange som 11 paneler! :eek: Her er det ikke rom for mange millimeter feilskjær så vil det synes kraftig! Dessuten må jeg helt til Oslo for å få tak slike til en overkommelig pris. Her i Fredrikstad tar f. eks. Østsiden Trelast over 3.000,- for en standardplate!!!! Samme platen koster hos Maritim 1.930,-

 

Mange uvissheter og spørsmål her. Håper på konstruktive råd. Noen som har lignende erfaring og løst dette før meg?

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt sikker på at du får av det gamle belegget. Varmepistol & skrape, evt. elektrisk skrape gjør ganske så sikkert susen. Dette er verktøy du får leid hos Maxbo, OBS Byggevare eller andre steder. En hundrelapp eller 2 pr døgn. Kanskje er det et velvillig medlem som låner bort også ? ( du må GJERNE låne varmepistolen min. )

 

Så kan du forsterke platene med tverrgående ribber på undersiden ( limes og skrus fra oversiden, plugges ) og nytt nautolex legges på oversiden. Trebåtgutta kommer til å forlange fullt opp med nye plater, teak i staver og det hele, men som du påpeker; dette er MYE arbeid og enda mer kostnader.

 

Sånn ville iaf JEG gjordt dette..

 

 

Suzuki

Min løsning er nok totalt sett den rimeligste..

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Har bare ett forlsag jeg Walter! Og det er og jukse :blush: noe jeg skal gjøre!

 

Jeg har kjøpt forskalingsplater i bjørke finér som jeg skal frese natespor i og deretter nates.

Man kan også bruke Meranti på samme måte.

 

dette blir så billig at man har råd til en håndoverfres også, kontra teakstaver og epoxy

Link to post
Share on other sites

Har bare ett forlsag jeg Walter! Og det er og jukse :blush:  noe jeg skal gjøre!

Og hva med å legge "rimelig" heldekkende teppe oppe det som er?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig med Bastard30000!

 

Kjøp deg en plate av for eksempel furu, bjerk eller meranti (hvis du vil ha litt bedre/dyrere materialer kan det også kjøpes), og fres ut. Vi hadde ikke troen på at dette skulle gå i begynnelsen, men prøvde på en plate, og det funka som bare det. Det er billig, enkelt og veldig pent!

 

mvh

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Walter, du kan lage ny dørk med masse arbeid og investeringer opp fra Kr 2000 osv.

 

Er det verd det ?

 

Jeg er selvsagt inneforstått med at du ønsker en mest mulig presentabel skute når du legger denne ut for salg. Men på en annen side, så er det mange ferske "nybåteiere" som liker å sette sitt preg på båten slik de ønsker å ha det.

 

Det jeg vil frem til, er om ikke det er mer klokt og hensiktsmessig å markedsføre båten med noe slitt dørk, derav nedsatt pris eksempelvis Kr 5000 etc.......

 

Ellers er jo løsningen som LarsH nevner, teppe, kort og godt.

 

Jeg er redd du lager deg mye arbeid uten at inntekten svarer til innsatsen....

 

(PS, trenger du verktøy, kan du låne av meg. Har overfres, varmepistol, sager etc., må til strømstad en tur snart, og kunne fått til noe på det viset....)

Link to post
Share on other sites

Ellers er jo løsningen som LarsH nevner, teppe, kort og godt.

Teppe i bunn av båten til Walther? Neppe. Bare tanken vil få det til å gå kallt nedover ryggen på hobbyfiskeren Walther. Tenk deg blodbadet i bunnen av båten etter en vellykket dorgetur på fjorden i makrelltida.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Teppe i bunn av båten til Walther? Neppe. Bare tanken vil få det til å gå kallt nedover ryggen på hobbyfiskeren Walther. Tenk deg blodbadet i bunnen av båten etter en vellykket dorgetur på fjorden i makrelltida.

<{POST_SNAPBACK}>

Som bastard er inne på, så ser vi utfra alle Walters skildrende fiskeopplevelser skjer fra sjarken.

 

Du vet, fintfolk, de bruker fremkomstmiddel utfra behov :wink:

Link to post
Share on other sites

jeg får ta én etter en.....

 

.....er helt sikker på at du får av det gamle belegget. Varmepistol & skrape,

.....Så kan du forsterke platene med tverrgående ribber på undersiden og nytt nautolex legges på oversiden.

<{POST_SNAPBACK}>

Skal gjøre et forsøk, varmepistol (Biltema = 139,-) er inkjøpt..... :O) ...forsterkning av platene undenifra forberedes.

 

...... forskalingsplater i bjørke finér som jeg skal frese natespor i og deretter nates. Man kan også bruke Meranti på samme måte. dette blir så billig at man har råd til en håndoverfres også, kontra teakstaver og epoxy

<{POST_SNAPBACK}>

Det jeg trenger, er en møbelsnekker med skikkelig sag......... ;o)

 

Og hva med å legge "rimelig" heldekkende teppe oppe det som er?

<{POST_SNAPBACK}>

Har tenkt på det, Lars H - det ble bare med tanken. Ut i fra mitt ståsted er ikke teppe i en (bruks-)båt brukandes..... :o)

 

...Kjøp deg en plate av for eksempel furu, bjerk eller meranti (hvis du vil ha litt bedre/dyrere materialer kan det også kjøpes), og fres ut.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, hadde jeg hatt skikkelig bordsag med anhold, sidebord osv. noe man kan kutte laaange rette kanter og krevende vinkler, så hadde jeg nok vurdert det....... :o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Ja, men en fattig møbelsnekker trenger penger. Mye penger :lol:

 

Men Walter, du må nødvendighvis ikke ha snekkersag med anlegg!

På store plater bruker jeg rettholdt og sirkelsag.

 

Sirkelsag er billig, rettholt er dyr!

Som rettholdt kan du bruke en snorrett 2" x 4" som settes fast med tvinger!

 

Da jeg har liten byggsag (gjerdesagen 805) så har jeg brukt løsningen med rettholt og sirkelsag!

Det fungerer utmerket!

Og når du får dreisen så skjærer du også kortere snitt på feelingen :yesnod:

Link to post
Share on other sites

.....Er det verd det ?

 

....om ikke det er mer klokt og hensiktsmessig å markedsføre båten med noe slitt dørk, derav nedsatt pris eksempelvis Kr 5000 etc.......

<{POST_SNAPBACK}>

Du er nok inne på noe der, Perlen :yesnod: fornuften tilsier akkurat det du nevner.......men slik jeg ser det, så er dørken det første man får øye på når man entrer skuta. Er den "lurvete" så har man allerede gjordt seg opp en mening om resten av båten også. Slik tenker i hvertfall jeg, når jeg ser på båter. Skal gå i tenkeboksen litt til før jeg bestemmer meg.

 

Takk for velvillig tilbud om lån av verktøy, forresten. Skal se om jeg ikke klarer meg med stikksaga mi og en skikkelig rotterumpe! :lol:

 

Dessuten er jo dette en glimrende anledning til å be finansministeren (admiralinnen) om en øket budsjettbevilging for en investering i en bordsag. ;o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

......Sirkelsag er billig, rettholt er dyr! Som rettholdt kan du bruke en snorrett 2" x 4" som settes fast med tvinger!

Har sirkelsag og stikksag. Men å skjære intrikate vinkler og laaange rette kanter med det "beistet" av en sirkelsag - man ser jo aldri ordentlig hvor snittet kommer!! - er litt "skummelt". Det er klart at din "oppskrift" på retthold gjør det nok mere overkommelig. Takk for tipset! :o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

ok, stikksag er greit for småkutt! Den er ikke grei på lange kutt!

Skjønner ikke helt hva du mener med at du ikke ser helt hvor du kutter!

Det gjelder selvsagt og stoppe i tide.

 

Ellers er en god håndsag tingen for umulige vinkler!

 

Et godt råd er og vinkle kuttet litt, ofte lettere og få en pent kutt da!

Link to post
Share on other sites

Har sirkelsag og stikksag. Men å skjære intrikate vinkler og laaange rette kanter med det "beistet" av en sirkelsag - man ser jo aldri ordentlig hvor snittet kommer!! - er litt "skummelt". Det er klart at din "oppskrift" på retthold gjør det nok mere overkommelig. Takk for tipset! :o)

<{POST_SNAPBACK}>

Da er bordsag neste. Et tips her er at man gjerne kan skule til både biltema og europris sine produkter. Cluet er at produktene faktisk har imponert meg mer en èn gang.

 

En kompis som er tømrer kjøpte sin siste bordsag på europris. Han har også dewalt. Han bruker nå stort sett bare billigsagen, da den gjør nytta og vel så det. Sagblader skaffer han på biltema til en brøkdel av prisen i forhold til byggeleverandørene.

 

Investeringsbeløpet trenger derfor ikke være så avskrekkende.

 

Skaffer du dette, og avskriver teppe, da ville jeg gått for heldekkende plater, skjær dem etter malene du har, legg dem på plass, riss opp "natespor", bruk overfres (om du føler det litt "skremmende", lur en nevenyttig fyr til å gjøre det) og lag nater med fylling oppi etterpå.

 

Vips, du har ny dørk, med natespor som går snorrette også selv om der er luker i dørken. Masse støv i båten, men du verden å enkelt.

Link to post
Share on other sites

Har jo selvfølgelig lurt litt på denne ......Bilde .....til kr. 1.090,- fra Biltema, men så er det dette med å satse på skikkelig verktøy da gitt.....???

 

Ser på'n hver gang jeg er hos Biltema (minst en gang i uken :rolleyes: ) ....ser jo bra ut, men holder den mål i lengden? Noen som har erfaring med den?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Har akkurat kommet tilbake etter å ha revet av alt Nautolex-belegget på dørken og motorlokkene på Brum. Disse var fra 1971. Et lite snitt med tapetkniven og litt lirking, og de gled av som en "drøm". Og som jeg gruer meg for å legge på nytt.....

Det jeg ikke skjønner er hvordan jeg skal får tredd på "aluminiums-hengsel-profilene" på motorlokkene igjen etter å ha lagt ny Nautolex. Profilene er på ett eller annet vis tredd inn i noen spor på finerplatene.

Kanskje det er like godt å lage nye, men da må jeg vel gå til noen som kan lage slike spor?

Tar gjerne et hint hvis det er noen i Oslo-området som vet hvor jeg kan få gjort noe sånt.

VAr forresten innom SeaSea i dag og så at de hadde satt ned prisen til 268,-/m for Nautolex (mens det i katalogen står 349,-/m!)

Kan det være fordi Maritim åpner ny butikk på Slependen tro?

Link to post
Share on other sites

Grei nok, men anlegget er for dårlig til lange kutt!

Det du kan gjøre på den er og lage deg et rulle bord av en 2" x 8" på flasken, og så skrur du fast en 2" x 4" på høykant på denne så det danner en vinkel.

Dette festes til bordet på en eller annen måte.

 

 

Men husk at det er greiest og være 2 når man skal f.eks splitte en plate på 120 x 240 cm

Den er litt plundrete alene. om du ikke lager det et svært rulle bord da.

(dette bruker jeg ofte sirkelsag og rettholt til)

 

kjøp deg saga, du kommer aldri til og angre! Plutselig får du gjort saker som du bare har drømt om tidligere!

 

Skikkelig verktøy har seff. en helt annen pris.

Jeg ga vel 7-8000 for min gjerdesag i 96

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke den, men jeg mener den holder mål. Profesjonell skal du vel ikke bli ? Da holder den lenge.

 

Jeg har kjøpt en del verktøy på biltema. Noe har gått i stykker etter kort tid. Bort å bytte, enkelt og greit, uten spørsmål (pussemaskiner)

 

Hvis du i tillegg kjøper rullebukker à 79 per stk, du trenger 2 stk. Da kan du alene håndtere store plater på størrelsen 240x120 alene.

Link to post
Share on other sites

.....VAr forresten innom SeaSea i dag og så at de hadde satt ned prisen til 268,-/m for Nautolex (mens det i katalogen står 349,-/m!) Kan det være fordi Maritim åpner ny butikk på Slependen tro?

Hei Brum!

Kan du fortelle meg hvor SeaSea holder til hen? En adresse hadde vært midt i blinken. Får ikke tak i Nautolex her i Fredrikstad. Må nok til Oslo for å handle.

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei Brum!

Kan du fortelle meg hvor SeaSea holder til hen? En adresse hadde vært midt i blinken. Får ikke tak i Nautolex her i Fredrikstad. Må nok til Oslo for å handle.

:o)

<{POST_SNAPBACK}>

Rud i Bærum. Hauger Skolevei om jeg ikke husker feil. Dessuten er Maritime kommen til Oslo, de ligger på Slependen. Opp ved Mac`ern v/ Gyssestad..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Slike billige bordsager på stativ pleier å være helt greit, jeg bruker både DeWalt og en slik billig i mitt yrke som snekker, og erligtalt så duger de i massevis.

 

Det er en forskell på presisjon med tanke på instilling, vibrasjoner i blad osv men mer en godt nok i de fleste tilfeller.

 

Den kløvekviven som er bak bladtr er det bare å plukke av med en gang, den halverer 50% av bruksområdet. Jeg har modifisert de på de sagene jeg har hatt. Kuttet de ned til en haifinne som ikke er høyere enn bladet (som på en sirkelsag.) Dju mister da muligheten for å sette på beskyttelsesskjermen igjen...

Og jeg bruker et slipeverksted til å sette opp bladene på nytt for meg nå de er sløve. og som oftest blir de mye bedre enn da de var nye

 

Den siste jeg har, går nå på sitt 3 år i mitt arbeid. og den kostet noe over tusenlappen på monter....

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Det er riktig. SeaSea ved Biltema på Rud. Maritim er i ferd med å fylle opp varer, så der kan du nok ikke få alt foreløpig, men du verden så bra det blir!

Maritim hadde ikke Nautolex White Plank i går, men venter det inn i løpet av et par dager. Kanskje.

seaSea har white plank.

Link to post
Share on other sites

Slike billige bordsager på stativ pleier å være helt greit, jeg bruker både DeWalt og en slik billig i mitt yrke som snekker, og erligtalt så duger de i massevis.

 

Det er en forskell på presisjon med tanke på instilling, vibrasjoner i blad osv men mer en godt nok i de fleste tilfeller.

 

Den kløvekviven som er bak bladtr er det bare å plukke av med en gang, den halverer 50% av bruksområdet. Jeg har modifisert de  på de sagene jeg har hatt. Kuttet de ned til en haifinne som ikke er høyere enn bladet (som på en sirkelsag.) Dju mister da muligheten for å sette på beskyttelsesskjermen igjen...

Og jeg bruker et slipeverksted til å sette opp bladene på nytt for meg nå de er sløve. og som oftest blir de mye bedre enn da de var nye

 

Den siste jeg har, går nå på sitt 3 år i mitt arbeid. og den kostet noe over tusenlappen på monter....

<{POST_SNAPBACK}>

Bare ikke fjern spaltekniven helt, da kan det bli spennende og klyve matrialer! (det er en grunn til at den er der)

Skjermen er stort sett i veien alikevel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...