PerUlv Startet 2.November.2014 Link til dette innlegget Startet 2.November.2014 (redigert) Heisann, Vi er på utkikk etter en hytte-erstatnings-båt. Vi er en familie på 5, 2 voksne og 3 barn i alderen 7-10 (travelt, ja). Siden ungene vokser trenger de etterhvert litt mer plass, og etterhvert gidder de kanskje ikke være med heller. Men mens de gidder vil jeg gi dem litt kunnskaper og opplevelser i skjærgården. Dessuten er det viktig for meg etterhvert å gjøre noe jeg selv liker med ungene. Jeg slapper godt av på sjøen. Jeg var mye på sjøen som barn og ungdom, tok båtførerprøven som valgfag med seiling, har seil regattaer osv. Likevel ble det mindre sjølivmens jeg studerte og også etter at jeg fikk de første jobbene, men i 2013 kjøpte vi oss en 20 fots bowrider. Nå har sist sommer vært helt fantastisk, og vi er enige i at dette var en suksess, og som min kone sier, med en kahytt trenger vi ikke alltid ha så bra vær. Så jeg har begynt å titte etter noe større Båten vil bli benyttet til overnattingsturer til holmer, fisking, bading, og gjerne litt lengre ferieturer langs kysten. Jeg vil gjerne opp mot stadt (hjemmehørende i Bergen). Jeg har også gode minner fra sørlandet i båt, men dette er ikke første prioritet. Med seil har vi vært endel lengre, men det er heller ikke prioritet nå. Budsjett, opprinnelig har jeg sagt at ca 1 mill pluss minus 2-300` er ca der jeg vil ligge (gjerne mindre såklart), men jeg kan strekke meg endel lengre opp om nødvendig og bankene tillater det;) Jeg trenger gode sjøegenskaper, da det blåser mye i fjordene her. Det regner mye og måker driter mye, så hardtopp er egentlig også noe jeg helst vil ha. Egentlig har jeg et veldig travelt liv, så jeg trenger en båt med lite vedlikehold som kan ta meg ut til de stedene jeg vil, raskt. Utenbordsmotor gir lite og rimelig vedlikehold. Drev synes jeg virker risikabelt pga Jeg har en indre debatt om seil eller motorbåt. Seil ligger mitt hjerte nærmest, men jeg tror ungene kan bli veldig utolmodige i en seilbåt, mens i en motorbåt blir det mer variasjon. Båter jeg vurderer: Det er mest pilothouse, såkalte vestlandsbåter. Askeladden C75 Center Cabin: Ideell. Bare litt for liten. 2+2 køyer er lite for en familie på 5. Jeg liker detaljene som håndtak på badeplattform og ingen terskel fra akterdekk til badeplattform (drenering av vann, løfing av fisk, garn, ruser kjempegodt. Hadde den vært4 fot større... Askeladden P80 Weekend. Den er litt gammeldags i designet med det runde koøyet synes jeg. Det er viktigå få lys inn i kabinen. Flott båt likevel. Finnmaster Pilot 8. Veldig bra. Dumt at det er terskel ut akter. Er den litt liten? Flipper 880 ST: Kun sett på nett. Positivt og moro med kraftig dobbelt motoralternativ, stor takåpning som gir day-cruiser følelsen og akterkabin. Negativt med dårlig dollbord rundt. Er badeplattformen god nok? Er stoffet i skyvetaket godt nok over tid? Hva med måker med diarè på stofftaket? En kamerat hevder imidlertid at 28 fot blir for smått for 5 personer, og at vi må opp en drøy meter til 32fot eller mer. Han har erfaring fra seiling med stor familie. Hva tror dere? Har også sett litt på brukt: Marex 33/35 Scandinavia da en bekjent har en slik og er fornøyd. Er redd for vedlikeholdsutgifter med drev og innenbordsmotorer. Selv om min far, som hadde fast aksel på sin båt, gjorde vedlikeholdet selv. Og det kan man sikkert selv også om man har kunnkaper og tid. Bavaria har noen HT som ser interessante ut. Viknes 1030... Dersom noen har erfaringer eller generelle tips og råd, setter jeg stor pris på innspill. Kanskje det blir ny skute til påsken? Redigert 2.November.2014 av PerUlv (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 2.November.2014 Link til dette innlegget Svart 2.November.2014 Viknes og Saga kan være gode alternativer for dere. Dieselmotor og fast aksel gir mindre fart, men er svært driftsikkert. Du går også en stlrre og stødigere båt som tåler å brukes i ett realt uvær. Viknes 1030 K3 er min favoritt og blir nok kjøpt øyeblikkelig når Hamar ringer. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
MajorAndy Svart 2.November.2014 Link til dette innlegget Svart 2.November.2014 Enig. Viknes 1030 har rigelig plads til fem. Hvis konen ellers kan forlige sig med udseendet... Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 2.November.2014 Link til dette innlegget Svart 2.November.2014 De pilothouse båtene blir fort små for en familie på fem og feriere i, kjøp stor båt først som sist, bedre og billigere og vokse inn i en båt enn og vokse ut av båten Kan koste dyrt og stadig måtte bytte båt ;) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 2.November.2014 Link til dette innlegget Svart 2.November.2014 Det er viktig at du får k3 utgaven av Viknes. Den har bedre sove løsning for 5 personer. Prisen på de båtene er nok noe i overkant av de rammene du skisser opp. Men har sett noen eksemplarer til ca 1.3 mener jeg. Styr unna 28 fots båt til 5 personer. Det blir trangt. Akterdekket på en Viknes vil du bli veldig glad i tror jeg. Har du kalesjeløsning over der vil du ha et meget godt oppholdsrom på dårlige dager med regn. Samtidig som du har et flott utested på gode smeigedager. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Security Svart 2.November.2014 Link til dette innlegget Svart 2.November.2014 https://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=52895638 Sitér dette innlegget Link to post
PerUlv Svart 2.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2014 (redigert) Tusen takk for alle svar og innspill så langt. Jeg var redd for at han hadde et poeng med at 28fot er knapt. jeg kikket også på Nord Star 28, som skal være fin i sjøen, men noe liten og kostbar. Viknes 1030 K3 ser egentlig veldig bra ut. Takk for poengteringen om K3, jeg visste ikke at det var koden for 3 kabiners versjonen. Ingen tvil om at K3 er rett for meg... Akterdekket med den store badeplattformen er jo helt supert, også med den gode døren. Synes likevel båtene som er tilsalgs brukt nå virker litt dyre. Ser det ligger etpar ute til 1.5- 1.6, med gammel dashbordløsning uten plass til plotter. En av dem har også tilsynelatende litt lite elektronikk, men slikt kan fikses for en neve tusenlapper. Er det noen maskin man bør ha i disse båtene? Ser ut til at de fleste har valgt 340hk? Konen syntes båten så stor ut og var dyr. Det er imidlertid ikke nødvendigvis slutt der. Forhandlinger kan ta tid. Såvidt jeg husker lå det flere slike ute for noen måneder siden, så kanskje man må vente til rundt påske før de kommer ut igjen. Det er litt utstyr som er viktig, for eksempel takluker, god elektronikk osv i tillegg til K3. Viksund 31 St. Cruz ble det lenket til. jeg vet ikke mye om båten, men den er jo attraktiv med flybridge osv. Noen hintet engang om at flybridge ikke var så lurt for stabiliteten på såpass små båter, fordi den gir mye vekt høyt oppe. Logisk synes jeg, men flybridge virker jo veldig flott. Redigert 2.November.2014 av PerUlv (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 2.November.2014 Link til dette innlegget Svart 2.November.2014 Kjøper du en 1030 så har du ihvertfall båt resten av livet. Både nå når du har små barn, om 5 år når de er tenåringer, og om 15 år når de har flyttet hjemmefra og kommer hjem på ferie med kjærester og vil være med på tur. Og steller du pent med den, så kan du beregne et motorskifte når du nærmer deg pensjonsalder :) Da er 600tusen over dagens opprinnelige budsjett spiselig. Og bare tenk på all den fisken du kan dra opp :) selvforsynt om du er ivrig. I en 1030 ville jeg valgt en modell uten teak på akterdekket og heller lagt ut et teppe når bruken tilsier det. Så ville jeg droppet sittebenker på akterdekket, og satt inn noen passende hagemøbler. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 2.November.2014 Link til dette innlegget Svart 2.November.2014 Flybridge på en 31 fots båt er ingen god ide for en familie på 5. Sats da heller på Saga 315. Strålende båter på samme nivå som Viknes, bare penere....ja, den var visst personlig og farget. He, he. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Worry II Svart 2.November.2014 Link til dette innlegget Svart 2.November.2014 5 senger i båt er vanskelig. Saga 315 er fin, men ingen optimal båt om man har 3 barn. Sunn 33, Master/Inter 9300, Scand Baltic og Flem 340 er 4 båter med 5 sengeplasser. Jeg ville tittet på disse ! Sitér dette innlegget Link to post
PerUlv Svart 3.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2014 (redigert) Ja, den siste ungen skaffer bare trøbbel Neida. Mulig jeg må inn på gamle båter som Scand og slikt, ja, men de er mindre optimale for fisking og slikt. Skal kikke mer etter jobb. 1030 var jeg ombord i engang for 5-6 år siden på en båtmesse, og det slo meg at den var ganske optimal. Jeg liker egentlig utseendet med de fremoverlente rutene, som antakelig er hensiktsmessig i regn. Ut fra det jeg har lest er den (mer enn) sjødyktig nok for mitt bruk. 600 over budsjett. Tja for noen er det ikke så ille, for andre er det umulig og helt utenkelig. Det er helt individuellt og en ærlig sak. Et hint får man på en måte når man regner %. 60% over budsjett er mye. Veldig mye. For meg... er jeg usikker, det avhenger av flere ting. Dersom Hamar ringte som noen sa over her, ville det gjort saken lettere, men siden jeg aldri tipper, er sjansen min bittelitt mindre enn for dere som faktisk tipper i lotto eller hva det skal være. Men det er klart at isolert sett er ikke 1,6 ille for en hytte. Men skal jeg veldig høyt må jeg kanskje avvente etpar år. Og det er liksom nå ungene er i rett alder. Jeg kikker også litt på Trawlere. Jeg får rett og slett se litt bredt nå, så kan jeg justere meg inn igjen. Redigert 3.November.2014 av PerUlv (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 3.November.2014 Link til dette innlegget Svart 3.November.2014 En Viknes 1030 K2 kan jo være ett alternativ hvis du kan leve med å måtte gjøre om sittegruppen inne hver dag når dere er fullt mannskap ombord. Da kan du få ett fint eksemplar for rundt millionen. Elkers så er jo akterkabinbåter fine med veldig mye "inneplass". Men da mister man jo det store, fleksible akterdekket som f.eks 1030'n har. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
MajorAndy Svart 3.November.2014 Link til dette innlegget Svart 3.November.2014 Ja, du skal jo analysere behovet. Har du virkelig behovet for tre kabiner? Hvis du kun har behov for to, så kan du jo ringet op i salonen når i er hele familien på tur. Det kan godt fungere. Så hvis budgettet strammer, så er der jo væsentlig flere alternativer når du kun skal have to kabiner. Personligt kan jeg anbefale Skilsø 33 Arctic der er markant mindre - men også tilsvarende billigere. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 3.November.2014 Link til dette innlegget Svart 3.November.2014 Hvis fart og design ikke er hovedprioritet så kan Sandvik 945 Basic eller Classic være ett alternativ. De er noe trauste i designet, og skroget er slettes ikke laget for fart. Men til gjengjeld så virker de svært romslige og praktiske innvendig. Akterdekket er nedprioritert i forhold til f.eks Viknes 1030, men det er selvlensede og ser relativt praktisk ut. Bare to kabiner, men noen av dem har soveplass til 4 i baugkabinen pluss en ganske romslig stikkabin med plass til to. Dør til begge kabinene er jo slettes ikke en bakdel det heller. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Perih Svart 3.November.2014 Link til dette innlegget Svart 3.November.2014 Er litt i samme båt som deg. (Bokstavlig talt) Vi er en familie med fire unger som trives veldig godt på sjøen. Vårt valg falt på Viknes 1080. den har 3 doble lugarer, som vi faktisk trenger når Grusomme Gabriel og hans mannskap er på tokt... Vi er særdeles godt fornøyd med båten, og innehar alle de kriterier du har. De som mener båten er stygg får mene det for meg, men forovervendt frontruter er veldig praktisk. bra for regn, mindre dugg på ruter og skaper enormt mye mer plass. Det er faktisk påfallende. I tillegg er det TØFT :) Har jeg vært deg, hadde jeg sjekket grundig Viknes 1030 K3. Du trenger nok ikke 1080, men kjøp K3 slik at du har oppredde senger til alle, i tillegg til at båten er mer attraktiv på salgsmarkedet. Bergen - Stadt er unnagjort på en kort dag i det meste av vær kysten kan by på. Du gir deg nok veldig lenge før båten, i alle fall. Akterdekket er fantastisk og nesten unikt (?) Inn og ut av båten er nærmest trinnløst, og med targabøyle og skyvetak har du en perfekt terrasse med vinskjerming i alle retninger. For øvrig enig i vurderinger rundt plassering av kartplotter. Det er ikke det beste på eldre modeller, men det er løsbart, selv om det koster litt. Pris? Tja... ser ikke bort i fra at du kan finne et godt eksemplar til under 1,5 hvis man venter og pruter litt. Finner du en fin båt med en god maskin har det ikke noe å si om den er rundt 05-06 Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 3.November.2014 Link til dette innlegget Svart 3.November.2014 Her er et par bud fra det danske marked, som jeg ville kunne se på for dig. http://www.kronborgmarine.dk/baadsalg/pages/brugtebaade/baaddetaljer.asp?baadtype=3&baadid=690&hovedbillede=0 Og hvis du kan leve med en opredning: http://www.kronborgmarine.dk/baadsalg/pages/brugtebaade/baaddetaljer.asp?baadtype=3&baadid=593&hovedbillede=0 http://www.kronborgmarine.dk/baadsalg/pages/brugtebaade/baaddetaljer.asp?baadtype=3&baadid=677&hovedbillede=0 Og her er en, du selv kan køre ned og se på: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?price_from=660000&ci=0&sort=1&year_from=2005&ref=fas&finnkode=49787719&length_feet_from=26&page=9&class=6923 Sitér dette innlegget Link to post
PerUlv Svart 3.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2014 (redigert) Tusen takk Major Andy. Det er et svært hyggelig tilbud. Jeg må imidlertid takke nei, i hvertfall foreløpig, da diskusjonene hjemme må landes først. Det er et godt poeng at båtmarkedene i nabolandene kan undersøkes. Men da må man eventuellt betale MVA og noe annet toll til Norge? eller? Perih; 1080 ser helt super ut. Flott at dere trives godt der, det skjønner jeg:) Kenneth: hovedpriortet er at båten skal være god i sjøen og praktisk. Jeg må også tro at dette er en attraktiv båt som kan selges igjen dersom behovet for båt endrer seg. Jeg vil slite med å betale for noe jeg synes er direkte stygt. Men nå er jeg enig med Perih i at Viknes 1030 (og 1080) er tøff, og attraktiv. Smaken er som baken;) Redigert 3.November.2014 av PerUlv (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PerUlv Svart 5.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2014 (redigert) Har tenkt endel mer på dette (naturligvis). Egentlig syntes jeg 1mill er nok å bruke på en båt, men jeg ser jo hva som skal til, og en skikkelig 1030 for eksempel koster 1.6 til 2 mill, som er svært mye penger i mitt hode. Optimalt sett trenger jeg 3 kabiner pga at ungene ikke er samme kjønn og etterhvert utvikler seg. Jeg tenker tilbake på sommerferiene vi hadde som barn. Vi var rett nok kun 2 søsken, min søster og meg og mine foreldre. Men vi hadde lavere krav til komfort. Vi hadde mye gøy i båt, og flotte ukes-turer ble foretatt først i en åpen 23fots sørlands snekke, deretter i en 25fots snekke med 4 sengeplasser i hovedkabinen, som var nokså middels stort dengang. 28fot var ganske stort, og over 30 fot var svært. 115 hesters påhengser var vannvittig og folk ristet stille på hodet og lo litt om noen kom med slike bensinslukere. I dag er det helt vanlig med betydelig større båter og motorer. Nåja, poenget mitt er at dersom man tar hensyn til hverandre så burde det gå greit å ha to kabiner pluss muligheten for å re opp en seng til. Det blir kanskje ikke skikkelig erstatning for hytte, men det blir da noe? Hvor lenge mener dere en plastbåt holder? 30 år? 60år? Plastpest var mer et problem før enn nå, har hørt at dette var pga endring av primer på 90tallet? Hvilket årstall ble båtene tryggere for slikt? Scand Baltic er fin, enig i det. Atlantic også. Men veldig godt akterdekk kan man ikke beskylde dem for å ha. Så er det dette med utviklingen av dieselpriser, og eventuelle fremtidige restriksjoner. Men drivstoff er vel ikke den største kostnaden med å ha båt, så kanskje man skal ignorere den der. Dessuten har jeg forstått at seilbåter ikke akkurat er gratis i drift de heller. Seil slites og er dyre å fornye. Takk for mange gode innspill sålangt i tråden. Konklusjonen foreløpig basert på deres råd er at jeg bør se etter 33/34 fot eller større, med fast aksel og 5 faste køyer. Jeg tenker og leser litt videre Redigert 5.November.2014 av PerUlv (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 5.November.2014 Link til dette innlegget Svart 5.November.2014 Skilsøen var virkelig flott! Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Eureka Svart 5.November.2014 Link til dette innlegget Svart 5.November.2014 Åhh, aner jeg at seilbåt er aktuelt? Du får en seilbåt med to bad og tre lugarer for en mill. Turseil som behandles pent holder lenge. Drivstoffbudsjettet motorbåt vs seilbåt er to ulike verdener og du sparer fort inn noen seil i lavere drivstoffutgifter. Sitér dette innlegget Link to post
PerUlv Svart 6.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2014 Jeg har positiv erfaring fra seiling. Det har min kone også. I tillegg tenker jeg at seiling er mer aktivt, hele familien jobber sammen om å komme frem. Jeg tror det kan være lærerikt og fint for hele familien. Men antakelig er jeg kun en gammal romantiker når jeg sier slikt. Problemet med seiling er våte seil på vestlandet. I tillegg går det sent, slik at turen er målet. Det er ikke nødvendigvis negativt. Man kan fiske fra en seilbåt, men man drar ikke ut for å fiske en ettermiddag med en seilbåt. Det er i hvertfall slik det er i mitt hode og det er flott om andre har andre erfaringer. Som jeg sa i førsteinnlegget mitt tror jeg at en motorbåt er best egnet for bruken min. Likevel er det ingen tvil om at jeg har gått og drømt om en seilbåt i mange år. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.