Jump to content

Krysset gamle svinesundsbroen..


svendis

Recommended Posts

Var i Gøteborg i helgen hos en forhandler og kjøpte en defekt 2,8 ES200 motor.

Når jeg kjørte fra Nordby senteret endte jeg opp med å kjøre over den gamle broen og på andre siden stod tollerene. Jeg var rimelig trøtt, og klar for overnatting på veien hjem.

Det hele endte med at motoren ble beslaglagt..

Det var aldri min hensikt å smugle den over grensen. Planen var å kjøre innom tollvesenet og momse den, samt få tak i papirer for momsrefusjon fra Sverige.

Jeg visste faktisk ikke at den overgangen er å betrakte som å ha kjørt på grønt. Møtte selvfølgelig null forståelse og null utøvelse av skjønn fra tollerene, og ingen vilje til dialog. Anmeldt for smugling i tillegg.

Så, nå står jeg her og føler meg som en kronidiot, uten å vite hvilke rettigheter som gjelder og om jeg i det hele tatt får motoren igjen.

Det skiltet som beskriver dette med "intet å fortolle" har jeg sett på et forum nå i ettertid. Det kan jeg ikke huske å ha sett i virkeligheten.

Noen som har vært i samme eller lignende situasjon?

 

Tips, råd og hjelp mottas med takk!

Link to post

En kompis kjøpte Opel-turbomotor. og opplevde det samme som du. Men han kjørte svinesund? der var ikke bemannet (natt) så han bestemte seg for å kjøre til nermeste campingplass og ordne papira dagen etter. vart som du huka inn. Hadde alle papirer,kvitteringer og alt på stell.

Motoren vart beslaglakt. bot for ulovlig innførsel, og motoren vart solgt til fordel for staten.. (kvitteringene som han hadde fra opelhuggeriet i sverige vart plutselig gode nok for tollvesenet) tap.. ca 50 000,- ..

 

så rådet er vel: Passér en åpen bemannet stasjon og ordn alle papirer ved grensekryssinger.

Link to post

Hvis summen du står i fare for å miste er stor nok til at det er vert det, ville jeg hørt med en advokat om muligheter. Personlig tror jeg du har en dårlig sak. Selv om du gjorde et ærlig misstak, ville en frikjenning av deg åpne for muligheten for andre at ta sjansen og så slippe unna hvis de blir tatt. Kjedelig sak.

Link to post

Moms refusjonskjema må du få fra forhandler i Sverige, det er han som skriver dette ut siden det er han som skal refundere momsen. Det å komme med denne forklaringen etter at du er stoppet i den norske tollen er nok dessverre for sent.. Det er nok flere titalls med samme forklaring som deg som blir stoppet daglig i tollen på gamleveien..

 

Poenget med refusjon av EU moms er at motoren må stemples ut av EU/Sverige og det gjøres på den Svenske tollen, de er siste barrière ut av EU . Det er det samme som gjelder ut av kongeriket Norge.. og ut av alle andre land.. Norske myndigheter er kun opptatt av sin egen moms...

 

Det er surt, men det kan jo tenkes du vil få en bot og gjøre opp for deg og få motoren tilbake.. Bot vil du få åkke som...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Jeg ser ikke for meg at jeg blir frikjent på noen måte. Håpet er at jeg får en bot som står i stil og at jeg får tilbake motoren. For å si det sånn, hva hadde jeg å vinne på å smugle den motoren? Svensk moms får man tilbake, så da går jo det regnestykket i null mer eller mindre.

Hva som ligger til grunn for beslutning om evt tilbakelevering har jeg inntrykk av at det er dagsformen til juristen som behandler saken som avgjør.

At grenseovergangen på stedet er helt på trynet lagt opp må man jo bare finne seg i. Det er jo bare sånn..

At jeg skulle fått skjemaet fra selgeren visste jeg ikke. Er du sikker på at det er den eneste måten å gjøre det på?

Redigert av svendis (see edit history)
Link to post

I den grad det fremgår av kvitteringen at momsen var refunderbar, og at du har eksportpapirer fra forhandler så kan du ha en sak.. men om det ikke fremgår så er jeg redd du har en dårlig sak..

 

Har du ikke eksport papirer så kan du ikke få refundert momsen i Sverige, dermed har norsk moms å spare på "smuglingen"

 

Tollerne får nok høre utrolig mange gode forklaringer på hvorfor de kjører gamleveien, og jeg regner med disse er god underholdning på julebordet

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Det burde vel vært mulig å kjøre på rødt der og, eller grønt for den del. Dette har jo skjedd med mange har jeg nå funnet ut.

Overgangen på E6 er nok sikkert helt topp den, men ikke på gamle E6. For lokalkjente og folk som har erfaring med hvordan det er lagt opp er det jo kanskje en annen sak. Kommer man kjørende på nye E6 så må man kjøre omveier for å havne på gamle broen. Kommer man fra Nordby så skiller det vel andre eller tredje avkjørsel..

Murphy's lov.. De ligger rett ved siden av hverandre de overgangene.

Link to post

MVA kommer til å bli et stadig større problem med årene, særlig nå da det er MVA på tjenester også. Dette blir veldig konkurransevridende, da det er umulig å håndheve MVA-påslag på diverse digitale tjenester fra utland. Bråket omkring heving av fritaksgrensa ved import av varer fra utland er bare et lite symptom på et større problem IMO. Fullverdig medlemskap i EU (vi er jo i dag nærmest de-facto-medlemmer i EU allikevel) ville vel ha hjulpet noe på. Men, dette er selvfølgelig en veldig off-topic digresjon.

 

Dette er nok en tapt sak ja - skal man få refundert MVA fra EU, må det stemples på vei ut fra EU. Tilsvarende når man skal ha norsk MVA refundert, da må det stemples på vei ut av Norge. Det eneste man eventuelt kan klage på er manglende skilting. Jeg mener å ha passert grensa til Sverige utenfor allfartsvei en gang og lest på en lapp på den nedlagte tollstasjonen om hvilket telefonnummer man kunne ringe for å få varer fortollet.

 

Det som faktisk er interessant og ganske on-topic ifht forumet er hvordan gjeldende regelverk er når man ankommer landet med båt og har ting som skal fortulles? Skal man kontakte tollen på VHF?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Dette er feil, det skal gjøre ut av EU, jeg har nettopp (10 august) importert en bruktbil til Norge og fått refundert 8000€ i moms, og kravet er ut av EU og papirene ble deklarert i Hirtshals. Det ble eksplisitt gitt beskjed om at papirene måtte stemples i EU, og ikke i Norge.. Da var toget eller fergen gått for refusjon

 

For norsk moms refusjon så er det ut av norsk jord, og det på norsk tollsted.. enten det er Gardermoen eller Svinesund .. EU som Norge er kun interessert i at varen forlater EU/Norge og ikke hvor den havner. Det blir en sak for import landet..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Momsrefusjon skal gjøres på Norsk tollsted ikke Svensk! Dette er en bekreftelse på at varen er ført inn i Norge og ikke ut av Sverige! Har nettopp gjort dette. Husk også på at det er ikke utførselsdokumentet som skal sendes tilbake, men momsdeklarasjonen på at MVA faktisk er betalt til Norge!

Det var den forståelsen jeg satt inne med på tidspunktet.

Importerte en bil for en del år siden fra Tyskland. Stoppet ikke før jeg var i Norge, hos det norske tollvesenet. Var ingen problem å få momsen tilbake.

Redigert av svendis (see edit history)
Link to post

Ser det er egne regler for eksport til Norge/Åland fra Sverige, og dermed kan norsk stempel fra tollvesenet godkjennes.. Dog gjelder dette ikke fra tyskland eller andre EU land, men det er ikke relevant her

 

Så lenge kvitteringen inneholder spesifisert moms, så kan en nok ha en god sak her

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Momsrefusjon skal gjøres på Norsk tollsted ikke Svensk!

Vi samarbeider vel faktisk om tollstasjonene, det er vel bare én tollstasjon på grenseovergangen (?) så slik sett blir det jo riktig uansett.

 

Dette er en bekreftelse på at varen er ført inn i Norge og ikke ut av Sverige! Har nettopp gjort dette. Husk også på at det er ikke utførselsdokumentet som skal sendes tilbake, men momsdeklarasjonen på at MVA faktisk er betalt til Norge!

Hmja - i "profesjonell" sammenheng er det sikkert godt nok å vise til at MVA er betalt i Norge. Selv har jeg litt erfaring med MVA-refusjon ifht turistsalg, da er man nødt til å få stemplet papirer i tollen på vei _ut_ av landet. Norske myndigheter aksepterer dog at det er stemplet på vei ut av EU. Prinsipielt sett er det slik det må fungere; Norge og Sverige har kanskje godt nok samarbeid på dette feltet, men f.eks. er det neppe tilstrekkelig å få tak i noen kinesiske kvitteringer for deretter å kreve refusjon på norsk MVA på varer man angivelig har innført til Kina og betalt MVA på der.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Vi samarbeider vel faktisk om tollstasjonene, det er vel bare én tollstasjon på grenseovergangen (?) så slik sett blir det jo riktig uansett.

 

nei det er to tollstasjoner......

 

ut av Sverige og inn i Norge ......skjer på tollhuset på norsk side, begge land representert i samme hus

 

ut av Norge og inn i Sverige ....skjer på svensk side...........

 

for att ikke trailerene skall trenge to stopp....hvis jeg nå husker rett......stopper aldrig der selv.

S/Y Gunga Din

Link to post

For et delproblem er naturligvis hvordan man skal få tak på den svenske tollen. Sette at jeg kjøper noe i Strömstad på utførsel. Tar E6 til Norge. Problemet mitt er da at jeg ikke kan komme inn til svensk tollsted fordi de kun har stasjon på sydgående del av motorveien. Den gangen jeg kjøpte diverse saker av større verdi til Hulda i Sverige, var jeg kun innom tollen i Norge og fikk registrert varene og stemplet papirene. Regningen kom etter en tid i posten. Jeg kan ikke huske at jeg betalte mva på tollstedet. Men før jeg handlet fikk jeg klar beskjed om at varene ikke skulle være belagt med svensk mva. Og som det blir hevdet, ett dokument skulle tilbake til den svenske selgeren som bevis på at norsk mva var betalt. Og om han ikke stoler på at du vil returnere dette mva-dokumentet, kan han forlange at du eksempelvis stiller garanti for mva-beløpet.

 

Ankomst med båt: Der mener jeg det er forskjellige regler. Men gjengs er det at man legger seg for anker med tollflagget heist inntil man får beskjed. En jeg kjente var på ferie i Karibien. De seilte fra fransk øy til amerikansk øy. Gikk inn til en kai og slang dykkeflaskene opp på brygga. Ble huket av tollen og satt en uke i hektet før de ble sluppet fri. Men det var ikke nordmenn, det var svensker :-) Kommer man fra Norge til Tyskland, så tror jeg ikke tollen gidder. Snakket i høst med et ektepar fra Holland som hadde seilt til Polen. Myndighetene gad ikke snakke med dem. Men regelverket ligger der.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

nei det er to tollstasjoner......

 

ut av Sverige og inn i Norge ......skjer på tollhuset på norsk side, begge land representert i samme hus

ut av Norge og inn i Sverige ....skjer på svensk side...........

 

for att ikke trailerene skall trenge to stopp....hvis jeg nå husker rett......stopper aldrig der selv.

Riktig ja, men det vesentlige her er at begge land er representert i samme hus pga nordiske tollavtaler. Hadde man ikke hatt så godt samarbeid, ville man først måttet stoppe på tollen på vei ut av Norge, og deretter på vei inn i Sverige.

 

En annen ting her, tollhuset er et stykke unna selve grensa, dette er ganske allminnelig. Så lenge man ikke enten er kjent på stedet, eller det er tydelig skiltet kan man altså anta at man kommer til et tollsted etter å ha passert grensen. Jeg er ikke sikker på om dette er et halmstrå eller ikke, man bør vel høre med en advokat om man kan prosedere på mangelfull skilting.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...