Jump to content

Krysset gamle svinesundsbroen..

svendis

Recommended Posts

Vær klar over denne:

Nye og enklere regler for avgiftsfritt reisegods innføres fra fredag 10. januar. Verdigrensene økes med 1000 kroner. Det blir mulig å ta med inntil 10 kilo kjøtt og ost. En rekke kvoter og forbud fjernes.

bilde

Finansdepartementet innfører nå en felles kvote for kjøtt og ost på 10 kilo. Den gamle landbrukskvoten fjernes. Mel og kornprodukter reguleres kun av verdigrensen. I praksis betyr det at tar du med en kilo ost, så kan du ta med ni kilo kjøtt. Fôrvarer med unntak av hunde- og kattemat inngår også i denne kvoten.

Slik blir de nye reglene som gjelder fra 10. januar 2003:

Før

Verdigrensene

Kr. 2 000 (under 24 timer)

Kr. 5 000 (minst 24 timer)

Kr. 3 000 (under 24 timer)

Kr. 6 000 (minst 24 timer)

Ny kjøtt- og ostekvote

3 kilo kjøtt og kjøttprodukter

(ost var tidligere med i landbrukskvoten)

10 kilo kjøtt, kjøttprodukter og ost
(fôrvarer, med unntak av katte- og hundemat, inngår også i denne kvoten)

Landbrukskvoten

10 kilo inklusiv 3 kilo kjøtt. Meieriprodukter, korn, mel og fôrvarer, frukt, bær, grønnsaker, planter m.m.

Tollkvoten fjernes

Sukker

5 kilo

Kvoten fjernes

Sjokolade og godteri

1 kilo

Kvoten fjernes

Bildeler, fjernsyn,
sykler, kjøleskap,
frysere

Omfattes av norske avgifter

Bestemmelsen oppheves, følger nå verdigrensene

Verdigrensen omfatter alle kjøp, også kvotebelagte varer.

Det er fortsatt en forutsetning at varene som tas med er til eget bruk. Innførsel for videresalg har vært og vil være toll- og avgiftspliktig. De nye reglene gjelder toll og avgifter og berører ikke andre restriksjoner som er satt av andre hensyn, eksempelvis knyttet til veterinærkontroll, sikkerhet etc.

Ser man ikke denne skiltingen så bør man absolutt levere førerkortet tilbake, inntil man eventuelt har fått briller.. En kan ikke ha tilnærmet blinde bilister ute på veien.. de vil utgjøre en stor risiko for andre trafikanter, tenker da spesielt på gående som er ute i regn og mørke

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Etterhvert som denne tråden har utviklet seg, så kan det virke som det var planlagt å kjøre gamleveien, men uheldigvis så var det kontroll der.. Så gjelder det å få årene i vannet, og forsøke med å ro seg i land..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Nei ikke uten å passere kontrollposten til Tollvesenet(den gamle tollstasjonen), veien over til den nye tollstasjonen er etter at man har passert den gamle .. Derfor er veien over den gamle bruen merket med grønn sone med mange skilt

De røde ringene viser rundkjøringen ved Norby (Nordby motet) den gamle og den den nye tollstasjonen, sett nedenfra i bildet

bilde

Guest Avmønstret#

Ulveflokken er i gang. Nå la jo TS ut et svært og stinkende åte og jeg skal ikke forsvare han men.... har krysset denne grensa veldig mange ganger, særlig de siste to årene og har aldri fått med meg noe om at gamlebrua er grønn sone eller noe. Egentlig føler jeg at det har vært litt tilfeldig om jeg har endt på nye eller gamlebrua på vei hjem igjen fra Svinesund/Nordbyen.

Men som kona stadig sier så leser jeg aldri skilt.

----

Dog, om jeg kom kjørende med noe som skulle tolles så hadde jeg nok fått med meg nødvendig informasjon, og tatt et valg deretter... og det er kanskje det som har skjedd?

Skulle du til halden etter passering? Er vel ikke helt naturlig å ta den veien fra nordby hvis man skal videre nordover på e6

Tja. Jeg kjører alltid gamlebrua for å slippe køen ved tollstasjonen. Men er alltid innenfor reglene om reisegods og kvoter.

Er det mulig å komme til tollstasjonen uten å kjøre ut på motorveien?

Ja, det er mulig. Første vei til venstre etter gamlebrua og så rett fram i rundkjøringa så er du inne på tollstasjonen.

Man kan kjøre dit ja, det er vel liten tvil om det finnes mange veier etter at man har passert den gamle tollstasjonen.. en kan også kjøre via Oslo og til den nye tollstasjonen om man ønsker, eller via Bergen.. Dette er det samme som for alle andre ubemannede tollstasjoner i Norge.. De kan man passere om ikke har noe fortolle.. og for alle disse så kan man kjøre til en bemannet tollstasjon via andre veier etter at man er kommet inn i kongeriket Norge .. Derav vil en kunne få mange morsomme og underholderne forklaringer på hvorfor man kjører på en ubemannet grenseovergang, siden man "egentlig hadde planer" om kjøre på rødt siden man hadde noe varer som krever det, om man ble stoppet da :yesnod:

Man kan kjøre dit ja, det er vel liten tvil om det finnes mange veier etter at man har passert den gamle tollstasjonen........

Det kan være flere grunner til at en skal besøke en tollstasjon. Ikke nødvendigvis kun for å fortolle noe.

Det var et enkelt spørsmål i en setning som jeg svarte på.

Jeg undervurderer ikke spørsmålsstiller og antar at han vet hva han spør om.

Den er grei, jeg regnet med det gjaldt denne hendelsen og/eller lignende hendelser og som er opphavet til denne tråden. Men siden dette er på generell basis så kan man kjøre til tollstasjon på Svinesund via alle norske byer om det er ønskelig.. i de aller fleste tilfeller så kan en gjøre dette uten å kjøre på motorvei. (Stengt tatt så er vel alternative veier til Svinesund tollkontor på generelt grunnlag Off Topic og spørsmålet burde vært stilt i OT forumet)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...