Rolf Svart 6.November.2014 Del på Facebook Svart 6.November.2014 Det betyr vel at forsikringen i utgangspunktet ikke dekker noen skader forårsaket av is, snø eller frost. Men dersom du ligger i boblehavn (eiet av marina, båtfortening, kommunal men antagelig ikke dersom det er ditt eget private bobleanlegg) så dekkes likevel "skader forårsaket ved berøring med is". Men åpner dette opp for at de også dekker frostskader slik Nemi sa i epost til deg? Frost skader er jo spesifikt listet som en begrensing og unntak? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post Share on other sites More sharing options...
BOBO II Svart 6.November.2014 Del på Facebook Svart 6.November.2014 Som jeg har forstått det så dekker de frostskader under vannlinjen og berøring med is hvis du ligger i organisert havn med bobleanlegg . I privat/egen havn dekkes ikke frostskader. Slik har jeg forstått det. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Rør Svart 6.November.2014 Del på Facebook Svart 6.November.2014 Jeg spurte om dette med eget "bobleanlegg" en gang, og da fikk jeg beskjed om at de dekket hvis du ligger i organisert båthavn. Ergo dekkes ikke skader, hvis du f.eks har egen ispropell på en"ikkeorganisert"brygge. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rolf Svart 6.November.2014 Del på Facebook Svart 6.November.2014 Skeptisk. Frost og feks berøring med is er jo listet under Begrensinger, altså det som ikke dekkes. Så dekkes likevel berøring med is dersom man ligger i boblehavn som definert. Men jeg er ingen jurist eller forsikringsekspert, så hva vet vel jeg ... Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post Share on other sites More sharing options...
BOBO II Svart 6.November.2014 Del på Facebook Svart 6.November.2014 Ja det var jeg også inntil jeg fikk mailen fra NEMI der står det svart på hvit at de dekker skader med berøring av is. Jeg er heller ingen jurist.. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post Share on other sites More sharing options...
Drømmende Svart 2.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2014 Da viser det seg at Frende ikkje dekker skader ved frost og is heller. Synest det er urovekkende at båter nærmest er umulig å få forsikret på ein god måte når den ligger ute om vinteren... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jonas78 Svart 2.Desember.2014 Del på Facebook Svart 2.Desember.2014 Sjekk min tråd om valg av nytt forsikringsselskape, begge de to dekker visst frost. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 3.Desember.2014 Del på Facebook Svart 3.Desember.2014 Er en redd for frostsprenging av bunnventiler er disse bra. https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1906/http___www.progressing.jpg Er testet mange ganger hver vinter siden 1977. Med rett slange inne i båten tåler den også en trøkk, eller en kan ha frostveske i slangen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
sunnmøre Svart 3.Desember.2014 Del på Facebook Svart 3.Desember.2014 Ser at trådstartar held til i Florø. Dersom båten ligg på sjøen der, trur eg ikkje at det er altfor nødvendig å vere redd frostsprenging. Saltvatn som står i ventilane skal litt til før det utgjer nokon fare her på vestlandet. Sjøtemperaturen i tillegg til at det er saltvatn gjer at det sjeldan blir problem. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sone II Svart 3.Desember.2014 Del på Facebook Svart 3.Desember.2014 Her er min "ekstraforsikring" mot frostspreng i skroggjennomføringene 10W laveffekt selvregulerende 2m varmekabel fra Jula. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Rør Svart 3.Desember.2014 Del på Facebook Svart 3.Desember.2014 Den praktiserer jeg også Sone ll. Den er idiotsikker Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 4.Desember.2014 Del på Facebook Svart 4.Desember.2014 Så lenge strøm er tilstede så er den nok idiotsikker.. men det er vel neppe andre som tar det for gitt Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Sone II Svart 4.Desember.2014 Del på Facebook Svart 4.Desember.2014 I tillegg er ventilene konservert med frostvæske og slanger er tømt. Så her snakker vi belte og buksesæler. Men har man båt, har man da også valgt å leve med en viss dose bekymringer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 5.Desember.2014 Del på Facebook Svart 5.Desember.2014 I tillegg er ventilene konservert med frostvæske og slanger er tømt. Så her snakker vi belte og buksesæler. Hva med brevstoffsystemet seiler det sin egen sjø?. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sone II Svart 5.Desember.2014 Del på Facebook Svart 5.Desember.2014 (redigert) Nå er jeg jammen ikke helt sikker på hva du mener R-Jo? Drivstofftanken er toppet, filter og forfilter byttes ut. Redigert 5.Desember.2014 av Sone II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BOBO II Svart 5.Desember.2014 Del på Facebook Svart 5.Desember.2014 Den praktiserer jeg også Sone ll. Den er idiotsikker For oss som har komposit /True Design kan det bli noe varme som disse ikke tåler ved bruk av varmekabler. Disse progressive varmekablene er jo helt geniale. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Rør Svart 5.Desember.2014 Del på Facebook Svart 5.Desember.2014 De er helt topp, og seiler i prinsippet sin egen sjø, uten risiko :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 5.Desember.2014 Del på Facebook Svart 5.Desember.2014 TruDesign garanterer bruk i et tempspenn på -20 til +80 grader. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Rolf Svart 5.Desember.2014 Del på Facebook Svart 5.Desember.2014 TruDesign garanterer bruk i et tempspenn på -20 til +80 grader. Gjelder det kuleventilene også? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 5.Desember.2014 Del på Facebook Svart 5.Desember.2014 Manual Ball Valve | TRUDESIGN Impervious to diesel, petrol and antifouling paints UV resistant - Will not break down with ultraviolet light or discolour from the sun Large operating temperature range (-20° to 80°C) High quality surface finish - Will not discolour with green film as similar bronze fittings do Standard... Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Rolf Svart 5.Desember.2014 Del på Facebook Svart 5.Desember.2014 Men vil de tåle frost i lukket stand med sjøvann i kulen? Har tanker om å legge inn et ekstra sjøvannsinntak på andre siden av kjølen og samtidig forberede skuta på kommende vintersesonger. Lurer derfor på hvilke ventiler jeg skal bruke. Vil Trudesign eller feks. Marelon tåle mer frostsprenging enn kuleventiler i messing/bronse/stål? Eller bør man satse på annen type ventil som sluseventil eller andre? Ser ellers ut til at Trudesign markedføres som VVS utstyr, ikke som skroggjennomføring og ventil for sjøvannsinntak? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 5.Desember.2014 Del på Facebook Svart 5.Desember.2014 Jeg mener bestemt å ha sett en tråd eller webside med en TD-kuleventil som var frosset i stykker. De er elastiske nok til å tåle en god del frost, men jeg tviler på at det er smart å la den stå med innesperret vann i -20C. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 5.Desember.2014 Del på Facebook Svart 5.Desember.2014 Temperaturbegrensningene relaterer vel heller til 'omslagstemperaturen' for materialet heller enn hva det tåler når det gjelder eksempelvis frostsprengning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 6.Desember.2014 Del på Facebook Svart 6.Desember.2014 (redigert) Nå er jeg jammen ikke helt sikker på hva du mener R-Jo? Drivstofftanken er toppet, filter og forfilter byttes ut. Det er vell og bra en dråpe vann kan gjøre mye skade gjennom vinterlagring.. konservering som i denne tråden. Det har blitt noen ufrivillig tester av komposit og dyre kulekiker A316 der jeg jobbet. Komposit ventilen sprakk røra holt. A316 ventilen holt og røret sprakk, men ventilen var ikke tett etterpå, lakk igjennom. så jeg mener at blakes-lavac er best mot frost. Redigert 6.Desember.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.