Jump to content

Forsikring dekker ikkje frost.....


Drømmende

Recommended Posts

 

Det stemmer sikkert. Men de aller fleste fritidsbåter har kuleventiler av metall desverre...

Ja, det stemmer nok. Finner ikke tilbake til tråden, men jeg mener det var Ingar som i sin tid testet metall kuleventiler mot frost her inne. Han fyllte vel opp hulrommet inne i kula med vann og la ventilene i fryseren. Resultatet var at alle metallventilene sprakk

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ja, de er sørgelig skjøre. Men de er praktiske i bruk, og det er vel også grunnen til at mange har skiftet ut de originale sluseventilene i eldre båter til kuleventiler. Og i mange tilfeller de simpleste kuleventilene, forkrommet materiale av ubestemmelig materialkvalitet med rødt håndtak. Jeg har slike selv, men kommer nok til å skifte dem med tiden. TruDesign er et hett alternativ...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

De meget få havariene jeg har sett relaterer ikke til kuleventiler, men at slangen festet til ventilen har hoppet av grunnet frostsprenging. Kuleventilene mine bekymrer meg overhode ikke. Dessuten har ventilene mine pakning i hver ende av kulen. Om huset skulle sprekke, vil det allikevel være en pakning mot sjøsiden. Da vil de lekke lite grann. Og en sluseventil lekker stort sett lite grann, om slangen hopper av. Og om man er frenetisk når det gjelder kuleventiler, bor et 1,5 mm hull i huset, så vil de ikke kunne sprekke i stengt posisjon. Eller i åpen posisjon, kuleventilen vil uansett gjemme en vannskvett mellom kule og hus.

Link to post
Share on other sites

Og i mange tilfeller de simpleste kuleventilene, forkrommet materiale av ubestemmelig materialkvalitet med rødt håndtak.

Billi vætu

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om ventilene er så skjøre.. Men faktum er at vann utvider seg med ca. 8% når det fryser(faseovergang).. Dette vil resultere i noe gir seg.. Vann er en væske og den er ikke komprimerbar(i væskefase), den vil holde tilnærmet samme volum ved økt trykk.. og volum økning ved faseovergangen til fast er på ca. 8%, dermed vil noe gi seg.. Enten ventilhuset, tetninger eller noe annet

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Billi vætu

 

Nå vet jeg ikke hva Truedesign og liknende koster. Men inntaksventilene mine tror jeg ikke du får for særlig under 1000 kroner stykket.

bilde

 

Men vi er jo verdensmestre i å generalisere her på forumet.

 

Og som Sydvesten er inne på. Vannet ekspanderer når det fryser. Og jeg har sett flere tilfeller av at slanger har sklidd av slagefestet grunnet frost enn jeg har sett sprukne ventiler. Så i stedet for å stresse med disse ventilene, ville jeg heller konsentrert meg om å skifte ut plastslanger med kvalitetsslanger av gummi. Slik som slangen som går ut av filteret mitt. Hos meg er det slik at vannlinjen på båten går akkurat over toppen på strainerhuset som går over toppen på aggregatet. Det betyr at inntaksventilen som kan skimtes i bunnen av ventiltreet ligger nokså langt under vannlinjen. Båter i metall eller plast som har omtrent samme konfigurasjonen vil ikke frostsprenge ventilen. Uansett materiale eller konfigurasjon.

Link to post
Share on other sites

Har syrefast kuleventiler til toalett flush.stenger ventl, kobler fra ved toalettet. Fyller I frostveskeblanding. Aapner ventil slik at det staar frostveske I kula, stenger ventil og kobler slangen til toalettet. Da boer anlegget vaere sikkret. Ett 40w varmeror plassert ved ventilen, gjor at jeg sover godt, selv vekk fra baaten

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Ligger ute hele året i organisert havn, men uten fast bobleanlegg. Har egen ispropell hengende under båten. Har derfor mitt eget lille bobble anlegg. Har godt med varme tilkoblett, selv i de periodene hvor jeg ikke bor ombordmuntlig,

Opplyste Gjensidige om dette. Fikk da beskjed om at det var greit. De ville dekke eventuell skade hvis strømmen gikk på land, men ikke om strømkutt var grunnet feil ombord. Fikk dette kun muntlig over telefon.

Frost sikkrer motor og gjennomføringer. Ikke så bekymret for sjøvannsinntak til motor, som ligger 80cm under vannflaten. Mer bekymret for sjøvannsinntakene til toalettene. Disse ligger kun 10-15 cm under overflaten.

Jeg hadde prøvd å få dette skrevet inn i polisen, et utsagn om dekning gitt over tlf men som ikke er bekreftet skriftlig eller tatt inn i polisen vil jeg tro er lite verdt om man skulle være uheldig å få en skade, dessverre.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

 

Nå vet jeg ikke hva Truedesign og liknende koster. Men inntaksventilene mine tror jeg ikke du får for særlig under 1000 kroner stykket.

 

 

Det vi snakka om var vel: "de simpleste kuleventilene, i forkrommet materiale av ubestemmelig materialkvalitet med rødt håndtak" Ellers finnes det jo et stort utvalg av metallventiler som du er inne på, fra den simpleste messing og opp til eksotiske syrefaste varianter i offshorekvalitet. Felles for alle disse er at de vil sprekke i kulda hvis vann fanges inne i kulevolumet og båten feks. står på land om vinteren. Det har svært mange båteiere erfart.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Er det en tanke at man burde bruke 3-veis kuleventiler til overbordsventiler? Der man har løp nr. 3 blendet med en plugg. Med ventilen arrangert slik at den stenger overborsløpet, og åpner mellom det ledige løpet og inn i båten. Da kan man enkelt drenere ventilene og den innvendige delen av systemet. Hvis det er nødvendig med rett løp gjennom ventilen når ventilen er åpen overbord (dass) kan man bruke 3-veis kuleventiler med T-borret kule.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Ser at flere tror at vanninntaket ikke fryser i stykker da det ligger noen cm under vannlinjen. Om ikke vannet under båten fryser vil det jo fortsatt være vann i slanger, ventiler etc inne i båten som kan fryser istykker. Det skjedde med en venn av meg. Det frøs innvendig i båten. Vannet i slangene inne i båten frøs, kobling og slange ble skadet, så kommet mildværet, isen i slangene smeltet og vannet flommet inn.

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at i Frende forsikring kan du få forsikret båten mot frost, ved å tegne ei forsikring som gjelder også om vinteren. Du kan velge den vekk men da må båten på land 1 november. Har ikkje lest vilkårene enda så dei må eg få tak i så dette kan sjekkes ut. Eg som har båten ute og har tilsyn til den daglig meiner det er tullete at forsikring ikkje skal gjelde mot frost....

Link to post
Share on other sites

Med båten i sjøen, bør ventilene være stengt. Dette sikrer at vann ikke trenger inn i båten dersom innvedinge slanger fryser i stykker. Sjøventilene er jo normalt montert på skrogjennomføringene, og vil derfor på grunn av sjøtemperaturen fryse senere enn slangene når det er frost i båten.

 

Med båten på land, bør ventilene stå åpne, for å unngå at de fryser i stykker. Så lenge båten står på land er det ingen umiddelbar risiko for havari om slanger skulle fryse i stykker.

 

Jeg tror dette er bakgrunnen for vilkårene til noen av forsikringsselskapene.

 

Men det er klart, litt frostvæske i ventilene før man stenger er jo en fordel om man ligger i sjøen.

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg sendt en forespørsel angående min forsikring i Nemi. Tilbakemeldingen derfra skal bli spennende lesning

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg sendt en forespørsel angående min forsikring i Nemi. Tilbakemeldingen derfra skal bli spennende lesning

Svaret fra Nemi Forsikring kom etter to timer og det var positivt lesning

 

Hei,

 

Så lenge båten ligger i boblehavn og alle gjennomføringer er stengt dekker vi havari grunnet ødelagte kuleventiler som følge av frost.

 

Det du kan gjøre for å minske risikoen for at dette skjer er å helle frostvæske ned i vasker og avløp, deretter åpner du kuleventiler og lukker igjen, da vil frostvæske også bli værende igjen inne i kuleventilen som sikrer båten ytterligere.

 

 

Med vennlig hilsen \ Kind Regards

 

 

E-post: cae@nemiforsikring.no

Østensjøveien 43, 0667 Oslo

Postboks 126 Bryn, 0611 Oslo

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Svaret fra Nemi Forsikring kom etter to timer og det var positivt lesning

 

Hei,

 

Så lenge båten ligger i boblehavn og alle gjennomføringer er stengt dekker vi havari grunnet ødelagte kuleventiler som følge av frost.

 

 

Men dekkes andre isskader som feks. fra innefrysing eller drivende isflak?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Slik ser Pantaenius'en til Hulda ut. Det har vært en prisoppgang på snaue 10 % siden i fjor, begrunnet med stor økning i skadeutbetalinger. I tillegg har vi ansvarsforsikring begrenset oppad til SEK 60 mill. Så slik ser det ut for en sådan båt, verken bedre eller verre. I tillegg får vi oversendt 'BlueCard', Confirmation of Cover på et antall språk. Noe som kan bli forlangt fremlagt i utlandet. Hva som ikke fremgår er at skade/synking i forbindelse med is/frost også er dekket.

 

pantaenius_kasko_skygget.jpg

Link to post
Share on other sites

Pantaenius ser veldig lovende ut; Her er lite utdrag fra oppsummeringen deres;

 

Selvrisiko

Ved totalskade, brand, transportskade, lynnedslag eller indbrud beregnes ingen
selvrisiko. Heller ikke hvis et fortøjet eller forankret fartøj påsejles af et andet
fartøj, som er skyld i kollisionen.
Fast forsikringssum
Din båd er totalskadet og skal erstattes? Pantaenius har indført begrebet fast
sum i bådforsikringer. Det betyder, at der hos Pantaenius aftales en fast forsikringssum,
som udbetales uden fradrag for alder og ikke til dagsværdi som i
mange andre bådforsikringer.
Nyt for gammelt
Din båd er beskadiget og har brug for nye reservedele for at blive repareret?
Delskader dækkes op til den faste forsikringssum. Dele der er ødelagt ved skaden
erstattes af nye dele, uden fradrag for alder eller slid.
Synkning og vandindtrængning
Alle skader, også skader på maskindele, er dækket ved synkning og vandindtrængning.
Grundstødning og kollision
Skader, som skyldes grundstødning eller kollision med faste eller flydende
genstande, er dækket. Det gælder også skader på skruer og ror.
Søassistance
I nødstilfælde kan du få dækket assistance til nærmeste værft, levering af brændstof,
olie, batterier og reservedele. Pantaenius dækker omkostningerne med op
til DKK 37.000,-. Dog ikke udgifter til materialer og reservedele.
Kapsejlads
Deltager du i kapsejlads og har brug for forsikringsdækning? Hos Pantaenius er
kapsejlads en del af standarddækningen i ansvarsforsikringen.

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Men dekkes andre isskader som feks. fra innefrysing eller drivende isflak?

Her er utdrag fra min polise under BEGRENSINGER se uthevet skrift

 

i. Den del av skaden som skyldes materialtretthet, råte, korrosjon eller annen
tæring. Dog erstattes følgeskaden dersom årsaken til skaden faller under ansvar-,
delkasko-, eller kaskoforsikring.
j. Skade som skyldes eller er en følge av snø- og istyngde, frost og issprengning,
eller berøring med is. Dog erstattes skader forårsaket ved berøring med is når
fartøyet ligger fortøyet i boblehavn tilhørende marina, båtforening e.l.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...