Jump to content

Forsikring dekker ikkje frost.....


Drømmende

Recommended Posts

Det betyr vel at forsikringen i utgangspunktet ikke dekker noen skader forårsaket av is, snø eller frost. Men dersom du ligger i boblehavn (eiet av marina, båtfortening, kommunal men antagelig ikke dersom det er ditt eget private bobleanlegg) så dekkes likevel "skader forårsaket ved berøring med is". Men åpner dette opp for at de også dekker frostskader slik Nemi sa i epost til deg? Frost skader er jo spesifikt listet som en begrensing og unntak?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Som jeg har forstått det så dekker de frostskader under vannlinjen og berøring med is hvis du ligger i organisert havn med bobleanlegg . I privat/egen havn dekkes ikke frostskader. Slik har jeg forstått det.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Skeptisk.

Frost og feks berøring med is er jo listet under Begrensinger, altså det som ikke dekkes. Så dekkes likevel berøring med is dersom man ligger i boblehavn som definert.

Men jeg er ingen jurist eller forsikringsekspert, så hva vet vel jeg ...

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Ja det var jeg også :confused: inntil jeg fikk mailen fra NEMI der står det svart på hvit at de dekker skader med berøring av is. Jeg er heller ingen jurist..

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Ser at trådstartar held til i Florø. Dersom båten ligg på sjøen der, trur eg ikkje at det er altfor nødvendig å vere redd frostsprenging. Saltvatn som står i ventilane skal litt til før det utgjer nokon fare her på vestlandet. Sjøtemperaturen i tillegg til at det er saltvatn gjer at det sjeldan blir problem.

Link to post
Share on other sites

Så lenge strøm er tilstede så er den nok idiotsikker.. men det er vel neppe andre som tar det for gitt

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Den praktiserer jeg også Sone ll. Den er idiotsikker :thumbsup:

For oss som har komposit /True Design kan det bli noe varme som disse ikke tåler ved bruk av varmekabler. Disse progressive varmekablene er jo helt geniale.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

TruDesign garanterer bruk i et tempspenn på -20 til +80 grader.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

TruDesign garanterer bruk i et tempspenn på -20 til +80 grader.

 

Gjelder det kuleventilene også?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

 

Manual Ball Valve | TRUDESIGN

Impervious to diesel, petrol and antifouling paints UV resistant - Will not break down with ultraviolet light or discolour from the sun Large operating temperature range (-20° to 80°C) High quality surface finish - Will not discolour with green film as similar bronze fittings do Standard...

 

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Men vil de tåle frost i lukket stand med sjøvann i kulen? Har tanker om å legge inn et ekstra sjøvannsinntak på andre siden av kjølen og samtidig forberede skuta på kommende vintersesonger. Lurer derfor på hvilke ventiler jeg skal bruke. Vil Trudesign eller feks. Marelon tåle mer frostsprenging enn kuleventiler i messing/bronse/stål? Eller bør man satse på annen type ventil som sluseventil eller andre?

Ser ellers ut til at Trudesign markedføres som VVS utstyr, ikke som skroggjennomføring og ventil for sjøvannsinntak?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg jammen ikke helt sikker på hva du mener R-Jo?

 

Drivstofftanken er toppet, filter og forfilter byttes ut.

 

Det er vell og bra en dråpe vann kan gjøre mye skade gjennom vinterlagring..

konservering som i denne tråden.

 

Det har blitt noen ufrivillig tester av komposit og dyre kulekiker A316 der jeg jobbet.

Komposit ventilen sprakk røra holt.

A316 ventilen holt og røret sprakk, men ventilen var ikke tett etterpå, lakk igjennom.

 

så jeg mener at blakes-lavac er best mot frost.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...