Brigg Startet 3.November.2014 Del på Facebook Startet 3.November.2014 Har fått lekkasje i eksosutløpet. Eksosutløpet er av rustfritt eller syrefast materiale og er fra båten var ny i 2005. Det lekker litt i en av sveisene, foreløpig på et sted. Det begynner også å bli rustflekker på et par andre steder, slik at det ser ut som om det kan komme flere lekkasjer. Sveisene ser solide ut med unntak av disse punktene. Lekkasjen medfører et par desiliter vann inn i båten etter en times motorgange. Eksosutløpet ligger over vannlinjen slik at det ikke lekker annet enn når motoren går. Bildene er tatt for noen år siden, før det ble lekkasjer. På det nederste bildet vises konstruksjonen og hvordan eksosutløpet er sveiset sammen av flere deler. Så er spørsmålet til ekspertisen på forumet: Hvordan fikse dette? Båten skal ligge på vannet i vinter, og skal etter planen ikke på land før noen dagers vårpuss i mai/juni. Det vil derfor være aktuelt å foreta en midlertidig reperasjon slik at det blir tett i alle fall over vinteren. Aktuelle metoder jeg kommer på er tetting utenfra med: - Kjemisk metall - Tetningsmasse, Sikaflec, tec7 eller tilsvarende - Lodding Kanskje finnes det andre metoder. Hvilke løsninger gir best holdbarhet? Finnes det enkle metoder som gir en varig løsning på problemet? Om nødvendig må eksosutløpet demonteres for enten å sveise opp på nytt (dersom dette er mulig) eller å erstatte det med et nytt eksosutløp. Dette medfører en del arbeid, så om det kan unngås er det en fordel. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
blue moon Svart 4.November.2014 Del på Facebook Svart 4.November.2014 Det er i hvert fall ingen problem å legge på ny sveis i de dårlige skjøtene, det vil bli som nytt, men da må bendet av.. Har ikke peil på noen midlertidlig rep. på vann. Har du et mekanisk verksted i nærheten bør det ikke ta for lang tid å få det utbedret. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Brigg Svart 4.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2014 En demontering vil være arbeidskrevende pga utstrakt bruk av Sika ved montering. Så jeg håper å finne en løsning for i det minste en midlertidig reparasjon nå før vinteren. Og om det finnes en "lettvint-løsning" som gir en varig reparasjon så vil det være utmerket. Noen som har synspunkter på hvordan lekkasjen kan tettes bortsett fra demontering og sveising? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
hanto1 Svart 4.November.2014 Del på Facebook Svart 4.November.2014 Hadde prøvd med sica el. Det er jo ingen umiddelbar fare, det er jo ikke så lenge til våren. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.November.2014 Del på Facebook Svart 4.November.2014 Ville heller ha brukt kjemisk metall. Smidigere å jobbe med, og tåler varme. Alternativt sølvlodding, men jeg kjenner ikke til hvordan dette vil sitte på rustfritt. Uansett hva du bruker, så vil det gjøre sveising senere vanskelig pga forurensing. Så gjør i det minste godt rent, og sørg for en reparasjon som holder en stund... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Brigg Svart 4.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2014 Kjemisk metall, hva er egentlig det? Er det bare epoxy med metallfarge, eller er det mer avansert enn som så? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
hanto1 Svart 5.November.2014 Del på Facebook Svart 5.November.2014 Kjemisk metall lager bare kluss, Enten fester det seg ikke/ dårlig til materialet, ellers så er det et H.. og få vekk hvis det først setter seg. hvis du skal få sveiset skaden. normalt er ikke eksosen særlig varm her så marineseal / teck 7 holder greit. Det er også greiere og få vekk. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.November.2014 Del på Facebook Svart 5.November.2014 Jeg har gode erfaringer med kjemisk metall, men det får nå være opp til hver og en å vurdere. I slike tilfeller som her med stor variasjon i temperatur ville jeg ha følt meg tryggere på et 2 komponent produkt. Hvis du skal få sveiset skaden senere må den nok uansett sandblåses for å få sveisefugen ren nok. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
-morten- Svart 5.November.2014 Del på Facebook Svart 5.November.2014 hadde surra det med sylstram gaffateip om du ikke skal bruke båten i vinter. om du er sikker på at det er sveiseskjøter som er lekke ville jeg tatt jobben med å demontert og fått det sveiset over av noen som kan rustfritt stål! Ser eksosslangen henger i et patentbånd, altså en suppoprt. Kan det være vibrasjoner mot stussene? Dette ville jeg gjort sikkelig en gang for alle om jeg var deg, ev skiftet ut eksosstussene om kvalitetene på dem ikke er tipp topp. Vanskelig å se ut fra bildene. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
JRK Svart 5.November.2014 Del på Facebook Svart 5.November.2014 Hei, Et lite tips når du eventuelt skal fjerne eksosbendet. Om du varmer det opp blir sikaflexen mjuk igjen. slik at du får en tapetkniv inn mellom flens og skrog Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.