Jump to content

Lekkasje i eksosutløp Viksund 340 - hvordan utbedre?

Brigg

Recommended Posts

Har fått lekkasje i eksosutløpet. Eksosutløpet er av rustfritt eller syrefast materiale og er fra båten var ny i 2005. Det lekker litt i en av sveisene, foreløpig på et sted. Det begynner også å bli rustflekker på et par andre steder, slik at det ser ut som om det kan komme flere lekkasjer. Sveisene ser solide ut med unntak av disse punktene. Lekkasjen medfører et par desiliter vann inn i båten etter en times motorgange. Eksosutløpet ligger over vannlinjen slik at det ikke lekker annet enn når motoren går.

bilde

bilde

Bildene er tatt for noen år siden, før det ble lekkasjer. På det nederste bildet vises konstruksjonen og hvordan eksosutløpet er sveiset sammen av flere deler.

Så er spørsmålet til ekspertisen på forumet: Hvordan fikse dette?

Båten skal ligge på vannet i vinter, og skal etter planen ikke på land før noen dagers vårpuss i mai/juni. Det vil derfor være aktuelt å foreta en midlertidig reperasjon slik at det blir tett i alle fall over vinteren. Aktuelle metoder jeg kommer på er tetting utenfra med:

- Kjemisk metall

- Tetningsmasse, Sikaflec, tec7 eller tilsvarende

- Lodding

Kanskje finnes det andre metoder. Hvilke løsninger gir best holdbarhet? Finnes det enkle metoder som gir en varig løsning på problemet?

Om nødvendig må eksosutløpet demonteres for enten å sveise opp på nytt (dersom dette er mulig) eller å erstatte det med et nytt eksosutløp. Dette medfører en del arbeid, så om det kan unngås er det en fordel.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

En demontering vil være arbeidskrevende pga utstrakt bruk av Sika ved montering. Så jeg håper å finne en løsning for i det minste en midlertidig reparasjon nå før vinteren. Og om det finnes en "lettvint-løsning" som gir en varig reparasjon så vil det være utmerket.

Noen som har synspunkter på hvordan lekkasjen kan tettes bortsett fra demontering og sveising?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Ville heller ha brukt kjemisk metall. Smidigere å jobbe med, og tåler varme. Alternativt sølvlodding, men jeg kjenner ikke til hvordan dette vil sitte på rustfritt. Uansett hva du bruker, så vil det gjøre sveising senere vanskelig pga forurensing. Så gjør i det minste godt rent, og sørg for en reparasjon som holder en stund...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har gode erfaringer med kjemisk metall, men det får nå være opp til hver og en å vurdere. I slike tilfeller som her med stor variasjon i temperatur ville jeg ha følt meg tryggere på et 2 komponent produkt. Hvis du skal få sveiset skaden senere må den nok uansett sandblåses for å få sveisefugen ren nok.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

hadde surra det med sylstram gaffateip om du ikke skal bruke båten i vinter. om du er sikker på at det er sveiseskjøter som er lekke ville jeg tatt jobben med å demontert og fått det sveiset over av noen som kan rustfritt stål! Ser eksosslangen henger i et patentbånd, altså en suppoprt. Kan det være vibrasjoner mot stussene?

Dette ville jeg gjort sikkelig en gang for alle om jeg var deg, ev skiftet ut eksosstussene om kvalitetene på dem ikke er tipp topp. Vanskelig å se ut fra bildene.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...