Jump to content

Mulig å chip trimme mercruiser 350 mag MPI v8?


Arildo85

Recommended Posts

Stort sett bare om det er snakk om en nedtrimmet utgave av motoren, men det er det vel neppe.

Derimot er det vel enkelt å trimme slike motorer på vanlig måte.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

De selger jo samme greia til alle motorer... har ingen tro på det der ellers hadde det vært populært om det funket.

Det er nok tryggest å ikke tukle med slikt selv :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Denne motoren har en meget enkelt elektronisk innsprøytning som regulerer bensininnsprøytningen vha pulsbreddemodulering og får signaler fra noen få sensorer: en trykk/temp sensor i manifolden gir load-signal, turtall-og timing får den fra en veivakselsensor samt en posisjonsgiver i fordeleren, kjølevannstemperaturgiver i termostathuset gir kaldstartfunksjon og signal om evt overtemp og et throtle-potmeter gir beskjed om akselerasjon/decelerasjon. Det er altså kun turtall og manifoldtrykk som bestemmer bensinmengden/blandingsforholdet. I motsetning til bilmotorer som har luftmassemåler og oksygensensor i closed-loop må denne mappes med litt fet blanding da den ellers vil kunne ta skade. Tenningen er selvregulerende vha bankesensor. Det er ingen parametre som kan endres for å gi bedre ytelse på en slik motor. Det som derimot kan gjøres er å montere bedre eksosanlegg, neste steg er å bytte kamaksel, fjærer, vippearmer, evt større ventiler og bedre kanaler/andre topper, høyere komp, bedre innsug osv. Ved slike endringer kan det hende at fuel-MAP må endres. Goldfish kan gjøre dette.

Link to post

Hvis du trenger mere hester i en marine smallblock bør du begynne med en stroker shortblock. Standard 350 har 3,48" slaglengde men motoren kan lett bygges med 3,75" evt 3,80" veiv i standard 350 blokk. De fås kjøpt både som støpt og smidd og nitridherdet. Trimming går jo i utgangspunktet ut på to ting: å få motoren til å puste bedre og å optimere forbrenningen. Disse til sammen gir sylindertrykk som multiplisert med stempelarealet og slaglengden gir dreiemoment. Kamakselen bestemmer hvor høyt opp på turtall du får best dreiemoment. Hester er produktet av dreiemoment og turtall så ved å flytte momenttoppen oppover får du mere hester men dårligere bånndrag.

Det går an å få motoren til å puste bedre, standard marinekam er slett ikke dårlig men det går an å få ut iallefall 50 hester til. Med en større kam får du høyere ventilløft og da må toppene modifiseres og ventilfjærene byttes. Det lønner seg da å kjøpe andre topper som er forberedt for høyere løft, større fjærer, skrudde vippearmsbolter m.m. Engine quest selger slike topper i stål som fungerer utmerket og du får lett 400 hester og 450 fotpund ut av en 383 med riktig oppsett. Bare et forslag: blue-print engines har bra emner å bygge på.

Link to post

Kjølekappe og greier her ja :-) søk på YouTube og du finner en snutt om hvordan han lager de :-)

 

Jeg har lest et eller annet sted at om eksosen skulle være riktig på en 350 så burde rørene være ca 1meter lange. Som DieselDahl påpepeker lenger opp her så er det mange variabler som skal stemme for å få hester.

 

Jeg skal gjøre en jobb for en kompis nå som har en eldre Corvette der forrige eier har satt inn en trimkam og bare det..... Motoren høres ut som en dragster på tomgang men går dårlig. Ting må stå i forhold til hverandre, og det viser seg at folk missopfatter hvordan man trimmer en motor.

 

V8're har blitt trimmet i mange mange år og det fins fasiter på hvordan man skal gjøre det, problemet nå for den vanlige hobbytrimmeren er at markedet flommer av godsaker. Hva skal man velge? Og spesielt for en marine motor der du vil opprettholde torq'n, enkelt å lage hester men vanskeligere å lage torq og det er jo egentlig det vi er ute etter i båtsammenheng. I tillegg skal motoren tåle de ekstra påkjenningene.

 

Det beste hadde kanskje vært å satt inn in bigblock om båten tilsier det :-)

Link to post

I en båt er det jo lettere å utnytte den ekstra kraften i praksis så det funker nok greit i båt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Tja, jeg kjøpte mitt for 20'

Hvis bravo 3 drevet ditt er i bra stand burde det være lett å få like mye for det.

Jeg møtte forresten en fyr med lik båt som meg på sjøen i fjor sommer med Mercruiser 6,2MPI med kompressor. Den gjorde 69 knop sa han med 29" fireblads prop. I følge loggen i ECU'en hadde kompressoren vært innkoblet 12 minutter siste tre år..... og han måtte fylle 98 oktan..... Så jeg vet ikke hvor smart det er med kompressor.

Tror heller jeg hadde gått for en sånn: http://www.blueprintengines.com/index.php/products/bp-marine-engines-landing/gm-383-marine-main

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...