Arildo85 Startet 3.November.2014 Link til dette innlegget Startet 3.November.2014 Hei! Lurer på om noen har erfaring eller vett om det er mulig å chipe denne motoren? Takker for svar :) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 3.November.2014 Link til dette innlegget Svart 3.November.2014 Er ikke ekspert på dette, men mener at det ikke er veldig mye å hente på sugemotorer. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.November.2014 Link til dette innlegget Svart 3.November.2014 Stort sett bare om det er snakk om en nedtrimmet utgave av motoren, men det er det vel neppe. Derimot er det vel enkelt å trimme slike motorer på vanlig måte. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Arildo85 Svart 3.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2014 http://m.ebay.com/itm/161107780542?nav=SEARCH Ka trur du om denna da? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.November.2014 Link til dette innlegget Svart 3.November.2014 De selger jo samme greia til alle motorer... har ingen tro på det der ellers hadde det vært populært om det funket. Det er nok tryggest å ikke tukle med slikt selv Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Arildo85 Svart 3.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2014 Hehe enig med deg men frister selvsagt litt men skummelt å ta sjansen når en har en motor som fungerer fint ;) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 3.November.2014 Link til dette innlegget Svart 3.November.2014 Denne motoren har en meget enkelt elektronisk innsprøytning som regulerer bensininnsprøytningen vha pulsbreddemodulering og får signaler fra noen få sensorer: en trykk/temp sensor i manifolden gir load-signal, turtall-og timing får den fra en veivakselsensor samt en posisjonsgiver i fordeleren, kjølevannstemperaturgiver i termostathuset gir kaldstartfunksjon og signal om evt overtemp og et throtle-potmeter gir beskjed om akselerasjon/decelerasjon. Det er altså kun turtall og manifoldtrykk som bestemmer bensinmengden/blandingsforholdet. I motsetning til bilmotorer som har luftmassemåler og oksygensensor i closed-loop må denne mappes med litt fet blanding da den ellers vil kunne ta skade. Tenningen er selvregulerende vha bankesensor. Det er ingen parametre som kan endres for å gi bedre ytelse på en slik motor. Det som derimot kan gjøres er å montere bedre eksosanlegg, neste steg er å bytte kamaksel, fjærer, vippearmer, evt større ventiler og bedre kanaler/andre topper, høyere komp, bedre innsug osv. Ved slike endringer kan det hende at fuel-MAP må endres. Goldfish kan gjøre dette. Sitér dette innlegget Link to post
Arildo85 Svart 3.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2014 Det var jo en meget god forklaring Dieseldahl:) takker ! Dette er jo noe å tenke på og sjekke litt rundt på priser på delene.hadde ikkje gjort noe med 50 hk ekstra..... Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 3.November.2014 Link til dette innlegget Svart 3.November.2014 Dette er vakkert og koster masse båtlapper, om jeg skulle trimme hadde dette vært det første av innkjøp. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 3.November.2014 Link til dette innlegget Svart 3.November.2014 Hvis du trenger mere hester i en marine smallblock bør du begynne med en stroker shortblock. Standard 350 har 3,48" slaglengde men motoren kan lett bygges med 3,75" evt 3,80" veiv i standard 350 blokk. De fås kjøpt både som støpt og smidd og nitridherdet. Trimming går jo i utgangspunktet ut på to ting: å få motoren til å puste bedre og å optimere forbrenningen. Disse til sammen gir sylindertrykk som multiplisert med stempelarealet og slaglengden gir dreiemoment. Kamakselen bestemmer hvor høyt opp på turtall du får best dreiemoment. Hester er produktet av dreiemoment og turtall så ved å flytte momenttoppen oppover får du mere hester men dårligere bånndrag. Det går an å få motoren til å puste bedre, standard marinekam er slett ikke dårlig men det går an å få ut iallefall 50 hester til. Med en større kam får du høyere ventilløft og da må toppene modifiseres og ventilfjærene byttes. Det lønner seg da å kjøpe andre topper som er forberedt for høyere løft, større fjærer, skrudde vippearmsbolter m.m. Engine quest selger slike topper i stål som fungerer utmerket og du får lett 400 hester og 450 fotpund ut av en 383 med riktig oppsett. Bare et forslag: blue-print engines har bra emner å bygge på. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 3.November.2014 Link til dette innlegget Svart 3.November.2014 Dette er vakkert og koster masse båtlapper, om jeg skulle trimme hadde dette vært det første av innkjøp. De så temmelig høye ut, slett ikke alle motorrom som får plass til sånne. Men hvis rørene har riktige dimensjoner og lengder gir det betydelig bedre effekt. Sitér dette innlegget Link to post
raymondromsdal Svart 5.November.2014 Link til dette innlegget Svart 5.November.2014 Er det dobbelt opp med rør? Vannkappe? Pent Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 5.November.2014 Link til dette innlegget Svart 5.November.2014 Kjølekappe og greier her ja :-) søk på YouTube og du finner en snutt om hvordan han lager de :-) Jeg har lest et eller annet sted at om eksosen skulle være riktig på en 350 så burde rørene være ca 1meter lange. Som DieselDahl påpepeker lenger opp her så er det mange variabler som skal stemme for å få hester. Jeg skal gjøre en jobb for en kompis nå som har en eldre Corvette der forrige eier har satt inn en trimkam og bare det..... Motoren høres ut som en dragster på tomgang men går dårlig. Ting må stå i forhold til hverandre, og det viser seg at folk missopfatter hvordan man trimmer en motor. V8're har blitt trimmet i mange mange år og det fins fasiter på hvordan man skal gjøre det, problemet nå for den vanlige hobbytrimmeren er at markedet flommer av godsaker. Hva skal man velge? Og spesielt for en marine motor der du vil opprettholde torq'n, enkelt å lage hester men vanskeligere å lage torq og det er jo egentlig det vi er ute etter i båtsammenheng. I tillegg skal motoren tåle de ekstra påkjenningene. Det beste hadde kanskje vært å satt inn in bigblock om båten tilsier det :-) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 5.November.2014 Link til dette innlegget Svart 5.November.2014 Hur mange hest har motoren din i utgangspunktet Arildo? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.November.2014 Link til dette innlegget Svart 5.November.2014 kompressor kan jo være tingen Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Arildo85 Svart 5.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2014 Har Sett på kompressorkit ja;) skulle da fått 450 ++.... Torsen 67 : den er på 300 hk nå, står i en rinker på 23 fot og klarer nesten 50 knop. Drevet er bravo 3 med duoprop Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 5.November.2014 Link til dette innlegget Svart 5.November.2014 Maruma: har du link til de manifoilene du viste over? Eller navnet på de? Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 5.November.2014 Link til dette innlegget Svart 5.November.2014 (redigert) Dette var ikke lett å finne igjen, italienere vøttø......... http://www.ebay.it/itm/321231264980 Her er hvordan han lager dem også. Redigert 5.November.2014 av Maruma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 5.November.2014 Link til dette innlegget Svart 5.November.2014 Takker;-) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 5.November.2014 Link til dette innlegget Svart 5.November.2014 Hvordan er det egentlig å bare sette på noen manifolder ala dette på en original motor? Vil det hjelpe? Senker temp og gir litt bedre flow = litt bedre pust og ytelse? Vet gutta med bil merker forskjell, men har ikke peil på om det blir det samme i båt mtp vannkjøling. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.November.2014 Link til dette innlegget Svart 5.November.2014 I en båt er det jo lettere å utnytte den ekstra kraften i praksis så det funker nok greit i båt. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Arildo85 Svart 6.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2014 Silent choice hadde jo vært noe for min del vertfall.... Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 6.November.2014 Link til dette innlegget Svart 6.November.2014 Har Sett på kompressorkit ja;) skulle da fått 450 ++.... Torsen 67 : den er på 300 hk nå, står i en rinker på 23 fot og klarer nesten 50 knop. Drevet er bravo 3 med duoprop Det var lite. Min 23 foter gjør 48 med 4,3V6 og 57 med 350mpi. Bravo 3 er jo feil drev i denne hastigheten, det er Bravo one som er riktig på en sånn båt. Sitér dette innlegget Link to post
Arildo85 Svart 7.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2014 Ja har hørt at topp farten vil bli bedre med bravo One , men hvorfor er den levert med bravo 3 ? Å kor mye koster ett pent brukt bravo One ca? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 7.November.2014 Link til dette innlegget Svart 7.November.2014 Tja, jeg kjøpte mitt for 20' Hvis bravo 3 drevet ditt er i bra stand burde det være lett å få like mye for det. Jeg møtte forresten en fyr med lik båt som meg på sjøen i fjor sommer med Mercruiser 6,2MPI med kompressor. Den gjorde 69 knop sa han med 29" fireblads prop. I følge loggen i ECU'en hadde kompressoren vært innkoblet 12 minutter siste tre år..... og han måtte fylle 98 oktan..... Så jeg vet ikke hvor smart det er med kompressor. Tror heller jeg hadde gått for en sånn: http://www.blueprintengines.com/index.php/products/bp-marine-engines-landing/gm-383-marine-main Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.