Teerex Svart 7.November.2014 Link til dette innlegget Svart 7.November.2014 (redigert) På singelinstallasjoner gir Bravo 3 bedre manøvrerings og reverseringsegenskaper enn Bravo 1, samt bedre akselerasjon/skyv, så det er jo en grunn til at VP Duoprop og Mercruiser Bravo 3 har vært så vanlig opp igjennom årene. "Doble motsatt roterende propeller biter hardt og produserer uovertruffen fremdrift, rett og sann sporing - til og med i revers - pluss raskere akselerasjon ved planing." Her kan man lese om fordelene og historien til duoprop drevet som Volvo Penta lanserte i 1982. http://www.volvopenta.com/volvopenta/norway/no-no/marine_leisure_engines/drives/dph_duoprop/the_benefits_of_duoprop/pages/the_benefits_of_duoprop.aspx Redigert 7.November.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Arildo85 Svart 10.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 Hm..... Kansje eg bare beholder drevet og slår meg til ro med farten eg får på båten . Den er jo meget god å kjøre nå å rask i akselerasjonen, kan sleppe rattet å den går rett fram uten å dra til sidene. Verfall i første omgang, kansje bytte motor og drev på sikt,har jo alltid lyst på bedre toppfart;) takker for gode svar folkens :)!? Sitér dette innlegget Link to post
Arildo85 Svart 10.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 Tja, jeg kjøpte mitt for 20' Hvis bravo 3 drevet ditt er i bra stand burde det være lett å få like mye for det. Jeg møtte forresten en fyr med lik båt som meg på sjøen i fjor sommer med Mercruiser 6,2MPI med kompressor. Den gjorde 69 knop sa han med 29" fireblads prop. I følge loggen i ECU'en hadde kompressoren vært innkoblet 12 minutter siste tre år..... og han måtte fylle 98 oktan..... Så jeg vet ikke hvor smart det er med kompressor. Tror heller jeg hadde gått for en sånn: http://www.blueprintengines.com/index.php/products/bp-marine-engines-landing/gm-383-marine-main sjekket den motoren , men hvordan er det å fraktet den hjem , pris ? Hvilken båt har du forresten;)? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 10.November.2014 Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 Har surfa litt på sånne performance eksosmanifolder som er helsveiset i stål eller aluminium. Sies at motoren puster bedre, mindre varme og går bedre? Om dette stemmer vet ikke jeg, men høres kjekt ut da man slipper rustne manifolder og raisere som ruster og lekker. Har du vurdert dette? (Om du ikke allerede har det da) Ser Maltaboat fører australske Hitek. Koster jo litt, men siden Malta er i eu så kan man jo få sendt de poste restante til Strømstad feks ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Arildo85 Svart 10.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 Jøss :) nei har ikke sett disse , har du en adresse? Men er der fri eksos eller i vann? Ja hadde vært greit å sluppet bekymringer om raiserene;)! Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 10.November.2014 Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 (redigert) Here you go: http://www.maltaboating.com/Stainless_Steel_Manifolds.htm De er vannkjølte. Om du velger å kjøre rett ut gjennom akterspeilet eller drevet bestemmer du selv. Tøffe å se på er de og! Redigert 10.November.2014 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 10.November.2014 Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 Ser de har disse i Tyskland også: http://www.topyacht.de/GB/MERC.htm Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 11.November.2014 Link til dette innlegget Svart 11.November.2014 sjekket den motoren , men hvordan er det å fraktet den hjem , pris ? Hvilken båt har du forresten;)? Jetcarrier.com er gunstige på transport fra USA. Transporten i USA kan fort koste mer enn å få den over dammen. Jeg har en Windy 9800 og en hydrolift F-23 Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 11.November.2014 Link til dette innlegget Svart 11.November.2014 Har surfa litt på sånne performance eksosmanifolder som er helsveiset i stål eller aluminium. Sies at motoren puster bedre, mindre varme og går bedre? Om dette stemmer vet ikke jeg, men høres kjekt ut da man slipper rustne manifolder og raisere som ruster og lekker. Har du vurdert dette? (Om du ikke allerede har det da) Ser Maltaboat fører australske Hitek. Koster jo litt, men siden Malta er i eu så kan man jo få sendt de poste restante til Strømstad feks ;-) Jeg har sånne HiTek manifolder, har ikke testet de mot originale så hvor mye de gir er usikkert men de er evigvarende og til den prisen jeg ga er de verdt det :-) Skulle aller helst hatt lenger rør før plenumet men da må jeg nok lage de selv..... Sitér dette innlegget Link to post
Arildo85 Svart 11.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2014 Ser de har disse i Tyskland også: http://www.topyacht.de/GB/MERC.htm wow! Di var rå da.... Men fant ikke noe pris? Sitér dette innlegget Link to post
Arildo85 Svart 11.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2014 Jetcarrier.com er gunstige på transport fra USA. Transporten i USA kan fort koste mer enn å få den over dammen. Jeg har en Windy 9800 og en hydrolift F-23 okei:)! Jøss , flotte båter du har. Si ifra dersom du skal selge :) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 11.November.2014 Link til dette innlegget Svart 11.November.2014 Skal du få pris må du sende de en epost og forklare nøyaktig hvilke motor du har, om du skal ha pulverlakkert eller høyglans. Har du festebraketter på manifold/raisere etc i dag så må du bekrefte det også. De lager produktet slik at du slipper noe mikk med at ting ikke passer osv. Leste et sted at høyglans var betydelig dyrere. Men de har samme effekt og levetid. Sendte en prisforespørsel vedr 4.3 V6, pulverlakkert. Har ikke fått svar enda. Sitér dette innlegget Link to post
Arildo85 Svart 11.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2014 Skal du få pris må du sende de en epost og forklare nøyaktig hvilke motor du har, om du skal ha pulverlakkert eller høyglans. Har du festebraketter på manifold/raisere etc i dag så må du bekrefte det også. De lager produktet slik at du slipper noe mikk med at ting ikke passer osv. Leste et sted at høyglans var betydelig dyrere. Men de har samme effekt og levetid. Sendte en prisforespørsel vedr 4.3 V6, pulverlakkert. Har ikke fått svar enda. skjønner ... Kan du ikke si ifra når du får svar på prisen ? Hadde vært greit å visst sånn ca:) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 11.November.2014 Link til dette innlegget Svart 11.November.2014 Fikk litt vemmelig følelse når jeg leste om todelt støpejerns manifold og raisere i går kveld. Pakninger som ryker, masse rust og vann som går inn i topp og sylindere. Da frister det ikke med todelt i jern. Men ser man også får dette i aluminium. Kanskje bedre? Men, motor med trimmet eller sliten kam kan også dra til seg vann. Det kan faktisk dannes retursug/vacuum når stemplet er på vei ned igjen etter hva jeg forsto. Dette pga slitne ventilseter eller trim-kam som har annen åpningstid. Sakte men sikkert kan dette dra vann inn i motor. En annen årsak er at vannet kan vibrere i retur opp og tilbake over riseren. Men dette tror jeg er sjeldent. Man lærer mens man lever;-) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 11.November.2014 Link til dette innlegget Svart 11.November.2014 okei:)! Jøss , flotte båter du har. Si ifra dersom du skal selge :) Tusen takk for det :-) Ja Hydroliften skal selges, får ikke tid til begge dessverre... Men jeg skal ha den fiks ferdig først. Tror høytrykkspumpa er defekt. Testa farta på den i dag før jeg tok den opp. Skal lage meg testutstyr i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Arildo85 Svart 13.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2014 Tusen takk for det :-) Ja Hydroliften skal selges, får ikke tid til begge dessverre... Men jeg skal ha den fiks ferdig først. Tror høytrykkspumpa er defekt. Testa farta på den i dag før jeg tok den opp. Skal lage meg testutstyr i morgen. er det mercruiser i den også? Ca toppfart? Model og prisklasse ? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 14.November.2014 Link til dette innlegget Svart 14.November.2014 Båten er fra 1996, motoren som sitter der nå er en Marine Power 350 MPI Den er lik mercruiser unntatt noen småting som f.eks. en annen varmeveksler som gjør motoren mere kompakt, denne båten ble nemlig bygd for sjøvannskjølt motor så det tar litt for mye plass med mercruisers ferskvannskjøling. Jeg har en 383 under modifikasjon som jeg tenker å sette inn når den blir klar. Farta har jeg ikke fått testa ennå....... Pris? Markedspris, hehe... Det er gjort endel med båten, men jeg skal ikke ramse opp alt her. Nytt Bravo one drev bl.a. Som tåler tøff bruk og sterkere motor. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 14.November.2014 Link til dette innlegget Svart 14.November.2014 Da fikk jeg pris på HiTek manifold (4.3 V6) fra Tyskland: 1605,77 Euro inkl. frakt og 19% VAT/skatt levert Sverige. Dette er for høyglans da de har sluttet med pulverlakkerte. Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 14.November.2014 Link til dette innlegget Svart 14.November.2014 Var mye gode råd her, ville valgt silent choice Eksos rett ut som ett must, grom fin lyd får man på kjøpet, og når man vil ,og trenger dra hjernet, og andre manifolder, , hvis gå for toppfart ,Bravo 1 med 4 bladers prop. Men mistenker du har for små bravo 3 props allerede, US båter i den klassen har jeg solgt mange av, og de aller fleset utstyrt med prop , for ha 5 feite Amerkanere ombord.. Skal man ta den helt ut, gjør som Diesel dalh , bytte til annen blokk , men ha fortsatt injection system modifisert ECU tunet ett.. Sitér dette innlegget Link to post
Arildo85 Svart 14.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2014 Var mye gode råd her, ville valgt silent choice Eksos rett ut som ett must, grom fin lyd får man på kjøpet, og når man vil ,og trenger dra hjernet, og andre manifolder, , hvis gå for toppfart ,Bravo 1 med 4 bladers prop. Men mistenker du har for små bravo 3 props allerede, US båter i den klassen har jeg solgt mange av, og de aller fleset utstyrt med prop , for ha 5 feite Amerkanere ombord.. Skal man ta den helt ut, gjør som Diesel dalh , bytte til annen blokk , men ha fortsatt injection system modifisert ECU tunet ett.. ja vurderer sterk å bygge silent choice.... Men eg har også mistenkt at det er feil pitch på propellene da eg når maks turtall , altså 5100 omdr på ett blunk.... Sitér dette innlegget Link to post
Arildo85 Svart 14.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2014 Båten er fra 1996, motoren som sitter der nå er en Marine Power 350 MPI Den er lik mercruiser unntatt noen småting som f.eks. en annen varmeveksler som gjør motoren mere kompakt, denne båten ble nemlig bygd for sjøvannskjølt motor så det tar litt for mye plass med mercruisers ferskvannskjøling. Jeg har en 383 under modifikasjon som jeg tenker å sette inn når den blir klar. Farta har jeg ikke fått testa ennå....... Pris? Markedspris, hehe... Det er gjort endel med båten, men jeg skal ikke ramse opp alt her. Nytt Bravo one drev bl.a. Som tåler tøff bruk og sterkere motor. Oki , tenker du å hive i 383en i vinter eller ? Sitér dette innlegget Link to post
Arildo85 Svart 14.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2014 Da fikk jeg pris på HiTek manifold (4.3 V6) fra Tyskland: 1605,77 Euro inkl. frakt og 19% VAT/skatt levert Sverige. Dette er for høyglans da de har sluttet med pulverlakkerte. steike for en pris .... Sikkert enda dyrere til min, skal du kjøpe eller ? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 14.November.2014 Link til dette innlegget Svart 14.November.2014 Oki , tenker du å hive i 383en i vinter eller ? Tja, skal iallefall bremse motoren i benk før den går inn. Sitér dette innlegget Link to post
Arildo85 Svart 14.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2014 Tja, skal iallefall bremse motoren i benk før den går inn. okei:) gi tilbakemeld da :)? Og om den evnt skal selges :) Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 14.November.2014 Link til dette innlegget Svart 14.November.2014 Har selv en Rinker 232. Det er minimalt du klarer å hente ut av mer fart med større motor på denne. Et skrog som er laget som en stekespade, og hverken stepping, eller deep-v tilsier at det ikke er noen fartsbåt. Slap av og kos deg med Rinkeren din. Masse båt for pengene, og godt til å ha såpass gode bruksegenskaper. God helg. :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.