Jump to content

Mulig å chip trimme mercruiser 350 mag MPI v8?

Arildo85

Recommended Posts

På singelinstallasjoner gir Bravo 3 bedre manøvrerings og reverseringsegenskaper enn Bravo 1, samt bedre akselerasjon/skyv, så det er jo en grunn til at VP Duoprop og Mercruiser Bravo 3 har vært så vanlig opp igjennom årene.

"Doble motsatt roterende propeller biter hardt og produserer uovertruffen fremdrift, rett og sann sporing - til og med i revers - pluss raskere akselerasjon ved planing."

Her kan man lese om fordelene og historien til duoprop drevet som Volvo Penta lanserte i 1982.

http://www.volvopenta.com/volvopenta/norway/no-no/marine_leisure_engines/drives/dph_duoprop/the_benefits_of_duoprop/pages/the_benefits_of_duoprop.aspx

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Hm..... Kansje eg bare beholder drevet og slår meg til ro med farten eg får på båten . Den er jo meget god å kjøre nå å rask i akselerasjonen, kan sleppe rattet å den går rett fram uten å dra til sidene. Verfall i første omgang, kansje bytte motor og drev på sikt,har jo alltid lyst på bedre toppfart;) takker for gode svar folkens :)!?

Tja, jeg kjøpte mitt for 20'

Hvis bravo 3 drevet ditt er i bra stand burde det være lett å få like mye for det.

Jeg møtte forresten en fyr med lik båt som meg på sjøen i fjor sommer med Mercruiser 6,2MPI med kompressor. Den gjorde 69 knop sa han med 29" fireblads prop. I følge loggen i ECU'en hadde kompressoren vært innkoblet 12 minutter siste tre år..... og han måtte fylle 98 oktan..... Så jeg vet ikke hvor smart det er med kompressor.

Tror heller jeg hadde gått for en sånn: http://www.blueprintengines.com/index.php/products/bp-marine-engines-landing/gm-383-marine-main

sjekket den motoren , men hvordan er det å fraktet den hjem , pris ? Hvilken båt har du forresten;)?

Har surfa litt på sånne performance eksosmanifolder som er helsveiset i stål eller aluminium. Sies at motoren puster bedre, mindre varme og går bedre? Om dette stemmer vet ikke jeg, men høres kjekt ut da man slipper rustne manifolder og raisere som ruster og lekker. Har du vurdert dette? (Om du ikke allerede har det da)

Ser Maltaboat fører australske Hitek. Koster jo litt, men siden Malta er i eu så kan man jo få sendt de poste restante til Strømstad feks ;-)

Har surfa litt på sånne performance eksosmanifolder som er helsveiset i stål eller aluminium. Sies at motoren puster bedre, mindre varme og går bedre? Om dette stemmer vet ikke jeg, men høres kjekt ut da man slipper rustne manifolder og raisere som ruster og lekker. Har du vurdert dette? (Om du ikke allerede har det da)

Ser Maltaboat fører australske Hitek. Koster jo litt, men siden Malta er i eu så kan man jo få sendt de poste restante til Strømstad feks ;-)

Jeg har sånne HiTek manifolder, har ikke testet de mot originale så hvor mye de gir er usikkert men de er evigvarende og til den prisen jeg ga er de verdt det :-) Skulle aller helst hatt lenger rør før plenumet men da må jeg nok lage de selv.....

Skal du få pris må du sende de en epost og forklare nøyaktig hvilke motor du har, om du skal ha pulverlakkert eller høyglans. Har du festebraketter på manifold/raisere etc i dag så må du bekrefte det også. De lager produktet slik at du slipper noe mikk med at ting ikke passer osv. Leste et sted at høyglans var betydelig dyrere. Men de har samme effekt og levetid.

Sendte en prisforespørsel vedr 4.3 V6, pulverlakkert. Har ikke fått svar enda.

Skal du få pris må du sende de en epost og forklare nøyaktig hvilke motor du har, om du skal ha pulverlakkert eller høyglans. Har du festebraketter på manifold/raisere etc i dag så må du bekrefte det også. De lager produktet slik at du slipper noe mikk med at ting ikke passer osv. Leste et sted at høyglans var betydelig dyrere. Men de har samme effekt og levetid.

Sendte en prisforespørsel vedr 4.3 V6, pulverlakkert. Har ikke fått svar enda.

skjønner ... Kan du ikke si ifra når du får svar på prisen ? Hadde vært greit å visst sånn ca:)

Fikk litt vemmelig følelse når jeg leste om todelt støpejerns manifold og raisere i går kveld. Pakninger som ryker, masse rust og vann som går inn i topp og sylindere. Da frister det ikke med todelt i jern. Men ser man også får dette i aluminium. Kanskje bedre? Men, motor med trimmet eller sliten kam kan også dra til seg vann. Det kan faktisk dannes retursug/vacuum når stemplet er på vei ned igjen etter hva jeg forsto. Dette pga slitne ventilseter eller trim-kam som har annen åpningstid.

Sakte men sikkert kan dette dra vann inn i motor. En annen årsak er at vannet kan vibrere i retur opp og tilbake over riseren. Men dette tror jeg er sjeldent. Man lærer mens man lever;-)

Båten er fra 1996, motoren som sitter der nå er en Marine Power 350 MPI Den er lik mercruiser unntatt noen småting som f.eks. en annen varmeveksler som gjør motoren mere kompakt, denne båten ble nemlig bygd for sjøvannskjølt motor så det tar litt for mye plass med mercruisers ferskvannskjøling. Jeg har en 383 under modifikasjon som jeg tenker å sette inn når den blir klar. Farta har jeg ikke fått testa ennå....... Pris? Markedspris, hehe... Det er gjort endel med båten, men jeg skal ikke ramse opp alt her. Nytt Bravo one drev bl.a. Som tåler tøff bruk og sterkere motor.

Var mye gode råd her, ville valgt silent choice Eksos rett ut som ett must, grom fin lyd får man på kjøpet, og når man vil ,og trenger dra hjernet, og andre manifolder, , hvis gå for toppfart ,Bravo 1 med 4 bladers prop. Men mistenker du har for små bravo 3 props allerede, US båter i den klassen har jeg solgt mange av, og de aller fleset utstyrt med prop , for ha 5 feite Amerkanere ombord.. Skal man ta den helt ut, gjør som Diesel dalh , bytte til annen blokk , men ha fortsatt injection system modifisert ECU tunet ett..

Var mye gode råd her, ville valgt silent choice Eksos rett ut som ett must, grom fin lyd får man på kjøpet, og når man vil ,og trenger dra hjernet, og andre manifolder, , hvis gå for toppfart ,Bravo 1 med 4 bladers prop. Men mistenker du har for små bravo 3 props allerede, US båter i den klassen har jeg solgt mange av, og de aller fleset utstyrt med prop , for ha 5 feite Amerkanere ombord.. Skal man ta den helt ut, gjør som Diesel dalh , bytte til annen blokk , men ha fortsatt injection system modifisert ECU tunet ett..

ja vurderer sterk å bygge silent choice.... Men eg har også mistenkt at det er feil pitch på propellene da eg når maks turtall , altså 5100 omdr på ett blunk....

Båten er fra 1996, motoren som sitter der nå er en Marine Power 350 MPI Den er lik mercruiser unntatt noen småting som f.eks. en annen varmeveksler som gjør motoren mere kompakt, denne båten ble nemlig bygd for sjøvannskjølt motor så det tar litt for mye plass med mercruisers ferskvannskjøling. Jeg har en 383 under modifikasjon som jeg tenker å sette inn når den blir klar. Farta har jeg ikke fått testa ennå....... Pris? Markedspris, hehe... Det er gjort endel med båten, men jeg skal ikke ramse opp alt her. Nytt Bravo one drev bl.a. Som tåler tøff bruk og sterkere motor.

Oki , tenker du å hive i 383en i vinter eller ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...