oystein_k Startet 4.November.2014 Link til dette innlegget Startet 4.November.2014 Etter jeg kjøpte båte min ifjor sommer synes jeg masten stod litt rart. istedet for å være rett med en krum bakover mot toppen slik det bruker å være på en brøkdelsrigg stod den mer slik at festet til motorlanterna midt på masten var lenger frem enn mastefoten. Litt vanskelig å forklare, men det virket som riggen var spent så hardt at masten ble komprimert rett ned. Så da like etterpå endel fine sprekker rundt mastefoten og at selve foten var trykt ned i hyttetaket. Slakket på riggen etter dette så den stod mer normalt. Den tidligere eieren lot masten stå på vinteren over, antagelig med den samme høye spenningen i vantene. Nå har jeg tatt masten av for første gang og løsnet mastefoten. Skruene gikk veldig lett ut og det virker som balsatreet der inne er råttent. Jeg vil helst reparere dette, og jeg vil gjøre det ovenifra slik at jeg ikke behøver demontere innredning. Det er ingen fukt i taket inne eller tegn til defomering. Tok ned en takplate for å ta en titt. Ser for meg å skjære opp plastlaget rundt mastefoten, fjerne råttent treverk og erstatte det med enkeltlaminat plast å montere den biten jeg skjærer av tilbake igjen for så å feste mastefoten. Noen her på forumet som har gjort lignende? Bilder: Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.November.2014 Link til dette innlegget Svart 4.November.2014 Jeg ville ha vurdert å heller gjøre dette nedefra, da kan du skjule reparasjon bak takplater etc. Utefra vil det aldri bli som nytt igjen, og et stort område må tas for å få en naturlig overgang til gammelt dekk. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ask Svart 4.November.2014 Link til dette innlegget Svart 4.November.2014 Dette er eit klassisk problem på mange typar eldre båtar, som t.d. Vega. Sjekk eventuelt om det klubbar for denne båttypen. Med mindre det er trekketau eg ser på biletet, så treng du nye fall. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 4.November.2014 Link til dette innlegget Svart 4.November.2014 Vi har klubb for HR 26 : http://www.hr26klubben.se/Content/ Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 4.November.2014 Link til dette innlegget Svart 4.November.2014 Dette ville jeg fått gjort skikkelig, noe som betyr at du nok må ut med takplatene. Mastebrekk er farlige greier! Se det fra den lyse siden: Det er vinter -du har tid nå Du får tatt tingenes tilstand i nærmere øyesyn -avsløre fukt og få vasket skikkelig =bedre inneklima Nå får du lære masse om glassfiber, båtens konstruksjon og ikke minst riggen din. HR26 klubben er fine folk, du får helt sikkert masse god hjelp der ! Sitér dette innlegget Link to post
oystein_k Svart 6.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2014 Da har jeg tatt ned takplaten i salongen for å inspisere. Tenkte å måle med fuktmåler, men jeg kunne kjenne med fingrene at det var fuktig. Neste steg blir vel å skjære ut plasten der den er mørk for så å fjerne fuktig balsa. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.