Jump to content

Båt legger seg over til venstre. Feil sentrert??


leiflar

Recommended Posts

Hei.

Har en 17' fot båt med 40 hk johnson. Denne legger seg over mot venstre når jeg har endel motorkraft på. Jeg må hele tiden holde rattet litt mot venstre, da båten gjerne vil svinge mot høyre. På sakte fart er ikke dette merkbart, men det er litt plagsomt når man kjører fort. Når vi sitter to personer på høyre side av båten går den så og si rett.

 

Er det noen som har noen erfaringer på dette området? Kan det være at motoren er feil innstillt? Mottar tips med takk. :confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg har lignende problemer med min Selco. Hos meg fant jeg etter hvert ut at årsaken er at bunnen utvendig er deformert etter at jeg lagde ny bunn innvendig. Var ikke nøye nok med at båten var avlastet alle steder da jeg støpte den nye bunnen innvendig og dette førte til at den utvendige bunnen ble varig deformert. Det var ikke så mye, men nok til at båten velter seg ganske kraftig over til ene siden ved en del pådrag. Jeg så det ikke før jeg la på et rettholt under båten og sammenlignet babord og styrbord side av bunnen. Så dette er jo en ting du kan sjekke - hvordan flatene ser ut under båten (Spesielt flatene i akterpartiet). Det er ikke så mye som skal til før det får konsekvenser i litt hastighet.

 

Ellers kan du jo sjekke at påhengeren sitter montert i senter på båten og at påhengeren er montert vertikalt korrekt, slik at den ikke heller mot ene eller andre siden. På påhengeren sitter det sikkert styrefinne. Er denne inntakt? Styrefinne kan også være justerbar - sitter den i sin midtstilling? Evt. kan du kanskje prøve å justere den ut til en og andre siden og se om det gjør problemet større eller mindre. Har du prøvd forskjellig tilting på motoren - noen forskjell da? Tror ikke dette er problemet, men verdt å prøve. Hvordan er monteringshøyden på påhengeren i forhold til båtens bunnlinje? Det ideelle er vel at kavitasjonsplata på påhengeren er noe rundt opptil 20mm over båtens bunnlinje. Hva med vekt i båten - er vekten jevnt fordelt - tanker o.l.? Hva slags fabrikat er båten, forresten?

Link to post
Share on other sites

Takk for raskt svar. Båten er av merket Särki og er finsk. Den er en 85' modell og er i bra stand. Jeg har ikke sjekket flatene så nøye, men kan gå over motoren først og se om alt er i rett vinkel der. Nå er det sånn at batteri og dregg begge ligger på venstre side av båten, men jeg tror ikke dette er tungt nok til å dra båten sånn over til venstre.

 

Kan jo sjekke ut at kavitasjonsplata på påhengeren er noe rundt opptil 20mm over båtens bunnlinje. Altså to cm over.....

Redigert av leiflar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...Nå er det sånn at batteri og dregg begge ligger på venstre side av båten, men jeg tror ikke dette er tungt nok til å dra båten sånn over til venstre.

Alle enkle ting bør elimineres først. Hvis båten er på vannet - bare prøv for moro skyld og flytt over all vekt til styrbord side og se hva som skjer. Jeg kunne delvis kompansere for mitt problem ved å sørge for motvekt på andre siden. Høres litt søkt ut, men greit å ha testet det så man kan se bort fra det under videre feilsøking. Kanskje kan det være en kombinasjon mellom uheldig plassert vekt og en motor som ikke er optimalt montert/eller styrefinne som ikke er som den skal?
Link to post
Share on other sites

Ikke det at jeg tror dette er ditt problem, men jeg nevner det allikevel.

Min bror kjøpte seg en flunkende ny Utteren 19-20 fot tror jeg det var. Det stod en 115 hk motor like ny. Da de hadde fått båten på sjøen og broderen var klar for å ta sin nye båt hjem viste det seg at båten gikk akterover(bakover) når han satte den i forover.

 

Selgeren tar opp telefonen og ringer en mekaniker som kommer 5 min etter. Han fixer problemet med å skifte om på noe inne i hendelpanelet for gass og gear.

Alt er i skjønneste orden, men den heller til den ene siden. Broderen ringer etter noen dager og lurer på om dette er normalt, ringer også til andre og spør hva som kan være galt, "ute av senter" sier noen, skal være litt ute av senter sier andre, for å motvirke rotasjonens kraften i propellen.

 

Han sjekket det han ble fortalt og det meste stemte. Men så kommer 20 timers service som blant annet består av gear olje-skift. Der kom fint stål og messingspon ut. Det viste seg at han hadde bakket alle diss 20 timene . Tro det eller ei....propellen hadde feil vridning!

Link to post
Share on other sites

Hmmm den historien der var jo snedig. Tar med alle innspill i betraktning før jeg går til verket med å sjekke. Jeg byttet gearoljen før jeg sjøsatte den da, og alt virket nå greit der i grunn, selv om den var litt hvit

<{POST_SNAPBACK}>

Litt hvit olje er IKKE greit. Hvit olje tyder på at det er vann i den. Altså lekasje :headbang:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Hadde et lignende problem med en 15 fot`s HANSVIK , og der eliminerte jeg problemet med å montere på noe som Wattski selger ,det heter speed-rails . og problemet ble "nesten" borte! :yesnod:

 

Men samtidig må du også ta med at ikke alle båter er konstuert for mer enn en viss fart (kjølbåter) ,slik var også min HANSVIK

 

Mvh trebåtentusiast

Link to post
Share on other sites

Hei.

Har en 17' fot båt med 40 hk johnson. Denne legger seg over mot venstre når jeg har endel motorkraft på. Jeg må hele tiden holde rattet litt mot venstre, da båten gjerne vil svinge mot høyre.

<{POST_SNAPBACK}>

Gjør som "Batdilla" er inne på - sjekk først at motoren er rett montert. Dernest tar du for deg trimroret. Dersom båten drar til høyre, justerer du trimrorfinnen slik at den "rorer" litt mot høyre. Dette vil da bevirke at når du får opp farten, vil vannstrømmen forbi trimroret "skyve" motoren over til venstre, og du slipper å "krampeholde" på rattet.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Unnskyld at jeg spør; men hva har "spiss foran" med farten å gjøre?

<{POST_SNAPBACK}>

Når det gjelder "spiss foran" og fart, så kan jeg vel egentlig ikke huske å ha sett feks en speed båt som bygget for fart som er bred foran. Men nå er jeg ingen ekspert, så det kan jo være at jeg formulerte meg litt dårlig. Men det er ingen snekke jeg har ihvertfall :yesnod:

 

 

Ellers så skal jeg gå for meg som det blir sagt i neste innlegg, først motor, så styrefinne. Takk for innspillet.

Link to post
Share on other sites

Til mindre båt og større motor til mer legger båten seg over. Effekten av dette kan trolig minskes ved å sette på et lite trimplan på ene siden. Jeg har samme fenomenet på min båt og har tenkt å utføre nevnte modifikasjon når jeg får ånden over meg. Inntil videre flytter jeg litt på

passasjerene til båten går rett.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Har en 17' fot båt med 40 hk johnson. Denne legger seg over mot venstre når jeg har endel motorkraft på. Jeg må hele tiden holde rattet litt mot venstre, da båten gjerne vil svinge mot høyre. På sakte fart er ikke dette merkbart, men det er litt plagsomt når man kjører fort. Når vi sitter to personer på høyre side av båten går den så og si rett.

 

Er det noen som har noen erfaringer på dette området? Kan det være at motoren er feil innstillt? Mottar tips med takk.  :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg hadde samme problem med min Bella 512 ,med 90 hk Johnson. Etter den kom i plan la den seg over til venstre. Ikke noe problem, men utrolig irriterende :headbang:

Jeg leverte den til service i august i fjor. Det viste seg der at den forrige eier hadde vært såvidt borti med det ene propellbladet, slik at dette var litt lettere en de andre (litt av stålet var "slipt" bort). Etter avbalansering av propellen var problemet borte :cool:

Link to post
Share on other sites

Hmmm den historien der var jo snedig. Tar med alle innspill i betraktning før jeg går til verket med å sjekke. Jeg byttet gearoljen før jeg sjøsatte den da, og alt virket nå greit der i grunn, selv om den var litt hvit

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er nå fortsatt mest bekymret for den hvite oljen jeg da, det må da unektelig bety Vann i Olja, som igjen betyr lekasje og at utbedring må foretas før noe går alvorlig i stykker, eller :confused:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg er nå fortsatt mest bekymret for den hvite oljen jeg da, det må da unektelig bety Vann i Olja, som igjen betyr lekasje og at utbedring må foretas før noe går alvorlig i stykker, eller  :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja jeg skal sjekke ut dette, men det kan vel bli sånn når den har gått noen sesonger. Evt kan jeg bytte de to skruene som man skrur ut når man bytter olje.
Link to post
Share on other sites

Jeg er ingen ekspert på oljer på ingen måte, men av egen erfaring blir ikke olje hvit (eller grå) uten at det er vann til stede. Gammel brukt olje i motor blir svart (sot), mens olje i drev (som jeg har erfaring med) blir blank (gjennomsiktig), mao mister litt farge.

 

Hadde sprukket topp pakkning på gamle båten, og da ble oljen grå, med innslag av hvitt.

 

Synes imidlertid ikke du skal starte noen stor opperasjon basert på kun mine utsagn, men en kjapp søk på grå olje gav DETTE resultatet.

 

Ingen andre her som har innspill ?

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Om man ikke ønsker å legge for mye penger i med en gang, så skift gearolje og kjør og se om den blir grå igjen. Om du ikke vet hvor lenge siden det er siden siste oljeskift kan lekkasjen være ubetydelig og gearoljen "tåler" litt vann iseg.

 

Om det kommer fort igjen er det to alt:

 

1) Trykkprøving av gearhus og evt rep, kan bli smådyrt, og dyrere om man venter

2) Hyppige oljeskift, om motoren ikke er "verd" en rep. Kan gå bra leeenge

 

Til båtes som legger seg over, propellrotasjonen vil gjerne legge båten på siden fordi man styrer imot, justering av trimfinne er viktig, liten dings med stor effekt.. Om du kjører med litt sidevind merker du fort at båten legger seg mot vinden på den ene siden (babord ofte) men ikke om du får vinden på styrbord. Du merker gjerne forskjell om du trimmer motoren ut eller inn.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...