Jump to content

Mercruiser 5,7 må renses for rust, hvordan?

jensemann2

Recommended Posts

Jeg konverterte en 16 år gammel sjøvannskjølt Mercruiser 5,7 til ferskvannskjøling for 2 år siden. 2 ganger har jeg måttet rense varmeveksleren pga rustflak som har tettet den og jeg har fått for høy temperatur. Har alltid stoppet i tide da dette var noe som kom gravis. Merket det på at temperaturen steg når jeg slakket opp til tomgang etter lengre turer.

Hadde av begge toppene i høst og byttet toppakninger, og da så jeg at det var masse grums nede i kjølekappen rundt sylindrene. flere centimeter med løs rust. Dette fikk jeg ikke ut da jeg spylte motoren før installering av ferskvannskjøling. For å kunne stole 100 % på denne motoren må jeg få ut all løs rust. Tappepluggene nederst på blokka er alt for små til å få ut rusten, så jeg tenkte å kakke ut de 4 frostpluggene og spyle/pirke ut rusten den veien?

Så må blokka fylles med sterke saker (sitronsyre)? eller uttynnet saltsyre? Har også sett noe som heter Evapo-rust som visstnok ikke skal være farlig å jobbe med men tar rust effektivt. Noen som har prøvd det? Det koster skjorta... Jeg prøvde systemrens, kjørte med det i flere dager etter at jeg hadde montert ferskvannskjølingen, men det hadde svært liten effekt..

Tips mottas med takk:)

ja sorry.. skumleste bare :saint:

Lurer på om Strip-All kan kjøres som kjølevæske en stund. Den skal jo være varm under behandlingen http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=29453862

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Strip-all fungerer utmerket, men min erfaring er at det kan ødelegge lagre.

Det er jo helt vanlig å putte hele motorblokker i varm Strip-all, og som regel lar man kamlagrene på V8'ere osv. sitte igjen, men etter noen dager blir disse matte og noe av finishen forsvinner, slik at de må byttes etter en slik syrevask.

Jeg ville ikke kjørt Strip-all gjennom motoren med mindre alt skal byttes, og selv om det kun går i kjølekretsen vil Strip-all tære bort alt av pakninger, o-ringer osv.

Det står i reklamen at det ikke er etsende på metall, men det står også i reklamen at det fungerer glimrende på plast og gummi, altså at det rengjør gummi og gjør gummien mykere.

Når jeg har vasket metalldeler så forsvinner alt av gamle pakningsrester og slikt, så jeg har aldri prøvd å fornye gummi med strip-all, men det funker sikkert.

Jeg ville fremdeles ikke puttet det i en motor som skal plukkes ned, men det får være opp til hver enkelt om de ønsker å prøve ?

Redigert av adeneo (see edit history)

Jeg ville uansett gjort som du sier, tatt ut frostpluggene og skrapet og spylt så godt det går. Det meste av rusten ligger nok der. Deretter, en runde med f.eks Systemrens for å ta restene. En strainer før varmeveksler er heller ikke dumt, da slipper du å demontere så mye hver gang...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du får aldri ut all rust uten å plukke ned motoren og sende bort blokka til syrevask.

Jeg har hørt at å fylle kjølesystemet med alt fra coca cola eller eddik, til ganske sterke syrer, skal virke, men har aldri prøvd det, det er som regel enklere å gjøre det skikkelig.

Når man konverterer en sjøvannskjølt motor til ferskvannskjøling så er dette et av de vanligste problemene, og den eneste løsningen som virkelig fjerner alt en gang for alle er syrevask.

Jeg vil at du fyller kjøleystemet med strip-all så får vi andre greie på om det virker. Du må være forberedt på å bytte sirkulasjonspumpe etterpå men det er jo ganske billig. Hvordan det går med varmeveksleren aner jeg ikke så personlig ville jeg koblet bort denne og fjernet termostaten. Selv pleier jeg å ta ut alle "frostpluggene" og spyle med høytrykkspyler med varmtvann samt stake med lang skrutrekker gjennom hullene i dekket. Det er litt mere jobb enn å bare putte den i kokern, men det er garantert å få ut all løs rust.

Da jeg fylte opp kjølesystemet etter å ha tappet med blokka i høst(staket i tappepluggene med ståltråd for å få ut alt vann) gikk det bare rundt 15 liter på. I boka står det at systemet tar 20 quarts, Ca 19 liter. Det for meg til å undres på om jeg faktisk kan ha 4 liter!! med rust og skit inni blokka. Er det mulig? Jeg har ferskvannskjølte manifolder..

Jeg holder på med det samme nå og har gjort akkurat det DieselDahl sier. Tok motoren ut av båten og demontere den helt, spraya kanalene i motoren med rustløser og begynte skraping og staking med skrutrekker dagen etter. Fy flate hvor mye grums det ligger i bunn av kanalene! Holdt vel på med høytrykkspyleren med rotordyse i en haltime/tre kvarter før det kom rent vann ut av motoren.

Jeg har lest om flere som får disse problemene du har med ettermontering av ferskvannskjøling, derfor tok jeg storjobben med en gang. Motoren trengte uansett en shinings.

Syns det var litt komisk der jeg sto å jobbet med høytrykkspyleren og tenkte på at jeg har skrudd motoren helt i biter for å ta en "motorvask" :-)

Skal du bruke noe syre etterpå? Hvor gammel er motoren din Maruma?

Motoren min er 30år i år.

Skal ikke gjøre noe mere med motoren nå, men jeg regner med at jeg må bytte frostveske fortløpende et par ganger til sommeren. Jeg kan skrape rundt inn i motoren og toppene nå og jeg får ikke løs noe mere, jeg tror dette kommer til å funke :-)

Jeg skal bytte vannpumpe nå, om du vil låne den gamle for å kjøre syre i motoren din kan du det. Bare å si i fra.

16 år gått i saltvann , mene huske at de blokker skal holde i ca. 7 år.. kommer an på saltinnhold der båten brukes osv.. Ville faktisk bytta hele blokka, før du står fast en eller annen plass på sjøen, ikke mye metall igjen mellom kanaler og sylindre nå.. rust prosess som er der nå ikke mulig stoppe,, vil være en evig hodepine til sier stopp nu snart..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...