jensemann2 Svart 14.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2014 Den har gått i saltvann men har ligget fortøyd i ei elv, så det har alltid vært ferskvann på motoren etter kjøring. Klart det hadde vært best med ny blokk på sikt men det blir senere. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 14.November.2014 Link til dette innlegget Svart 14.November.2014 16 år gått i saltvann , mene huske at de blokker skal holde i ca. 7 år.. kommer an på saltinnhold der båten brukes osv.. Ville faktisk bytta hele blokka, før du står fast en eller annen plass på sjøen, ikke mye metall igjen mellom kanaler og sylindre nå.. rust prosess som er der nå ikke mulig stoppe,, vil være en evig hodepine til sier stopp nu snart.. Jeg har aldri lest så mye vås i hele mitt liv? Påstår du at det finnes en offisiell levetid på 7 år på GM blokker som går i saltvann ? Disse motorene kan gå 50 år i saltvann uten problemer så lenge de brukes regelmessig og konserveres skikkelig, alt du skriver er totalt nonsense. Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 14.November.2014 Link til dette innlegget Svart 14.November.2014 Estimated engine service life, seawater models: 6-8 years** er for USA , er meget mulig varer endel lenger i Norge, med mindre salt innhold i sjøen. http://www.yachtsurvey.com/GasEngines.htm vet at 3 til 5 år bytte risere og eksos normalt. Norge ligger båten i sjøen,og slipper ikke luft til motor , dette hjelper også. USA de ofte lagret på land i racks , så kommer luft til som gir fortgang på prosessen. http://yachtsurvey.com/exhaust_risers.htm Dine 50 år er hva er nonsense mr Magnat ,, at du har en gammel motor som vart i evigheter, betyr ikke at resten av hverden er like heldig. Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 14.November.2014 Link til dette innlegget Svart 14.November.2014 16 år gått i saltvann , mene huske at de blokker skal holde i ca. 7 år.. kommer an på saltinnhold der båten brukes osv.. Ville faktisk bytta hele blokka, før du står fast en eller annen plass på sjøen, ikke mye metall igjen mellom kanaler og sylindre nå.. rust prosess som er der nå ikke mulig stoppe,, vil være en evig hodepine til sier stopp nu snart.. Det blir litt vanskelig å skulle svare seriøst på dette..... Vås er det, og du må være feilinformert et eller annet sted på veien her. Hvordan forklarer du at motoren min nå er 30år og mest sannsynlig har gått hele livet i saltvann? Etter din forklaring skulle egentlig motoren min ha falt ifrahverandre når jeg festa stråppene i løfteørene og løfta den ut. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 14.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2014 Det er alltid tullinger på forum:) satser på jeg har motor en stund til:) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 14.November.2014 Link til dette innlegget Svart 14.November.2014 David Pascoe er jo en dyktig takstmann på båter, men at han mener at en saltvannskjølt motor holder 6-8 år, og at en Crusader motor bygget på samme GM blokka holder dobbelt så lenge, gjør det ikke til en sannhet. Saltvannskjølte motorer holder helt fint minst 30 år dersom de er i regelmessig bruk og konserveres riktig, beviset på det finner du sikkert på Finn eller i en båthavn, det formelig tusser av gamle GM V8'ere som fungerer helt fint etter 30 år i saltvann, og som regel når de ryker er det ikke på grunn av rust, og de få som ruster bort gjør det fordi de har blitt stående fulle av saltvann uten å bli brukt i lange perioder. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 14.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2014 Nesten så jeg vurderer å fjerne hele ferskvannskjølingen hvis det ikke blir 100% pålitelig etter neste rens. Fungerte jo utmerket før Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 14.November.2014 Link til dette innlegget Svart 14.November.2014 Jeg tror kjølekanalene i blokka tåler mye grums uten at det har betydning. Det er vanlig praksis i racingmiljø å fylle litt av kjølekanalene med sement (hardblok) for å gjøre blokka sterkere. Varmen fjernes mest høyt oppe og i toppen. Så derfor tror jeg du vil klare deg fint med å hindre at rusk tetter varmeveksleren. Som foreslått; sett inn et filter. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 14.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2014 Godt poeng dette med at varmen er høyest i toppen! Ja satser på en skikkelig flush og et filter, så får vi se til våren hvordan det går:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.