Diddn Startet 6.November.2014 Link til dette innlegget Startet 6.November.2014 Som tittelen sier så har jeg en honda 15 hk som har vært under vann. Den har lagt i ferskvann i et halvt år før jeg overtok den og nå står den fast. Er det noen måte å prøve å løsne stemplene, ventiler og veiv på uten å måtte demontere hele maskinen? Jeg har tenkt litt på å helle diesel i sylindrene og la den stå noen dager. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 6.November.2014 Link til dette innlegget Svart 6.November.2014 Ta den fra hverandre for å unngå å skade sylindervegger mer enn nødvending og for å se om du må hone/borre opp blokka. Og den største flaten på stemplene der vann kan ha laget rust/korrosjon og skit er på undersiden (ikke tennsiden) av stemplene og du bør komme til der med noe rustfløsende. Eller bruk ren kraft og dra skiten i stykker - om det ikke ikke betyr så mye... Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 6.November.2014 Link til dette innlegget Svart 6.November.2014 Fjern toppen og hell Cola i sylyndrene og la dette stå noen dager. Løsner stemplene er det viktig å smøre opp med feks. diesel så fort som mulig for å hindre at det korrigerer på nytt. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 6.November.2014 Link til dette innlegget Svart 6.November.2014 Cola er til innvortes bruk, men bruk gjerne noe annet som også inneholder fosforsyre for å fjerne rust, om det er jernblokk på denne. Bra med noe som også inneholder olje for å smøre litt. Crc har god rustløser og penetrerende olje feks. Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 6.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2014 Takk for svar :) Jeg har ikke tenkt å legge mye penger ned i den, men har lyst til å se om jeg kan få den løs uten å måtte demontere den helt og uten å bruke mye penger på den. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 6.November.2014 Link til dette innlegget Svart 6.November.2014 (redigert) Hvis motoren har vært i vann i er halvt år, så ville jeg vært bekymra for mer en at stemplene har satt seg. Tenker på alle andre lager og ikke minst det elektriske. Starter, ledningsnett, releer, ecu, generator osv, osv. Jeg ville vært forsiktig å brukt mte tid og penger på. Redigert 6.November.2014 av Sørlandet2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 6.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2014 Vel motoren ble lagt i ferskvann etter at den var under saltvann og har blitt liggende i ferskvann i et halvt år inntil jeg overtok den, de som har hatt motoren har ikke gjort noe mer med den. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 6.November.2014 Link til dette innlegget Svart 6.November.2014 Tror nok denne motoren er skrot om den har ligget i vann i eit halvt år. Absolutt alt av elektrisk må nok også skiftes. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 6.November.2014 Link til dette innlegget Svart 6.November.2014 Alt av elektrisk - om dette er en eldre manuell motor så er det pluggledninger som er våte....og ikke så mye annet. Coiler er støpt inn, magneter er del av svinghjul...eller ser jeg for enkelt på dette? Om den er nyere med elektrisk start og generator mmm så er jeg helt enig. Men som Sørlandet sier så er det mye av det mekaniske slik som lager som nok er gone. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 6.November.2014 Link til dette innlegget Svart 6.November.2014 Tror nok denne motoren er skrot om den har ligget i vann i eit halvt år. Absolutt alt av elektrisk må nok også skiftes. Enig. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Skrotnisse Svart 6.November.2014 Link til dette innlegget Svart 6.November.2014 Du kan ikke parre den med den her da : http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?folderId=3115257&finnkode=52121918 Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 6.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2014 Vel, den har manuell start og vil tro den er fra 90-tallet. Motoren har coil og cdi boks støpt i epoxy. Tok frahverandre kontaktene og de var nesten ikke eir på. Det var ikke noe særlig med salt i forgasser heller. Motor var aldri helt under vann, det jeg er blitt fortalt er at motoren ble overskyllt av saltvann når den var i bruk og ble deretter lagt i ferskvann. Så den har nok satt seg fast etter at den ble liggende så lenge i ferskvann. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 6.November.2014 Link til dette innlegget Svart 6.November.2014 Hei.Har du bilde? Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Diddn Svart 6.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2014 Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 13.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2014 Vel den løsnet ikke og er skrot. Den var i hvertfall verdt et forsøk. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.November.2014 Link til dette innlegget Svart 13.November.2014 Alt løsner, om man bare prøver lenge nok.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars K Svart 17.November.2014 Link til dette innlegget Svart 17.November.2014 Prøv å dynk hele motoren innvendig med diesel og la den ligge en god stund,så kan du prøve å lirke og lure. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.