kjetillunde Startet 6.November.2014 Del på Facebook Startet 6.November.2014 (redigert) 1) Brukes det samme MMSI nr på stasjonær og håndholdt VHF? 2) Dersom man tar med seg VHF`en fra gammel til ny båt, må man da bytte MMSI nr? Redigert 6.November.2014 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 6.November.2014 Del på Facebook Svart 6.November.2014 (redigert) MMSI er det samme, men på den håndholdte legger du på et 8-tall først og fjærner den siste 0-en. Båtbytte melder du fra om, men MMSI følger radioen(e) Om det står radio i den nye båten, må denne evt kodes om til MMSI som tilhører din lisens. Lisensen på radioen skal være registrert på deg og den båten den brukes i. Redigert 6.November.2014 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 7.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2014 Ok Så jeg kan bestille lisens for en håndholdt nå og senere kjøpe en stasjonær i tillegg uten å måtte søke ny lisens? (da med samme MMSI nr bare uten det første 8-tallet pluss en ekstra 0 bak) Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 7.November.2014 Del på Facebook Svart 7.November.2014 Du kan ha flere radioer på en lisens, de må bare raporteres inn til Telenor Maritim Radio. Det betyr at du bare betaler for en, men kan ha flere. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.November.2014 Del på Facebook Svart 7.November.2014 Vi har en her på forumet som er god på slike spørsmål , Benji trur eg han kaller seg. Men dette er litt forvirrende...... MMSI følger ikkje radioen men radiostasjonen. Med andre ord er det båten som innehar radiostasjonen som "eier" MMSI nummeret (trur eg ?) Alle radioene ombord i samme båt kan ha samme mmsi sidan de er registrert på samme radiostasjon. Dersom det er fleire forskjellige radio-operatører (personer) på skift ombord, så er det ikkje deira radiosertifikat som avgjør hvilken radio eller hvilken MMSI som brukes. Eg ser de bruker ordet "lisens" i stedet for radiosertifikat om brukeren. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Worry II Svart 7.November.2014 Del på Facebook Svart 7.November.2014 (redigert) .. Eg ser de bruker ordet "lisens" i stedet for radiosertifikat om brukeren. Man må ha VHF/SRC sertifikat for å få lisens på radioen, så det er ikke det samme vel, Sæbø ? Så kan man ha flere radioer på en lisens. Redigert 7.November.2014 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 7.November.2014 Del på Facebook Svart 7.November.2014 Her må man ikke blande skjegg og postkasser... Det er båten som skal inneha lisens for å ha radiokommunikasjon montert, og man kan ha så mange enheter man bare trenger/ønsker på samme lisens. Når nå DSC har kommet med distress knapp etc så er det lisensen som legges til grunn når man får inn en nødmelding. Det er altså båtens info og båtens eier som kommer opp. Hvem som faktisk er ombord vet man ikke. VHF/SCR sertifikat er påbudt for å ha lov til å betjene apparatene og radio eteren. Man trenger ikke sertifikat for å få lisens, dette er to forskjellige ting. Altså Color Line trenger ikke sertifikat for å få sine lisenser til sine skip, de er bare eiere. For å bruke de derimot, trenger mannskapet sertifikat. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 7.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2014 Om det står radio i den nye båten, må denne evt kodes om til MMSI som tilhører din lisens. Lisensen på radioen skal være registrert på deg og den båten den brukes i. Så hvis jeg skifter båt må lisensen omregistreres? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 7.November.2014 Del på Facebook Svart 7.November.2014 Endringsskjema om du bytter båt: http://public.asphost.no/lastned.asp?dokument=166 Endringsskjema om du bytter radio: http://public.asphost.no/lastned.asp?dokument=167 Skjemaet sendes så til lisensavdelingen@telenor.com Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 7.November.2014 Del på Facebook Svart 7.November.2014 Det er korrekt Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 7.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2014 Ok. Koster det noe å sende inn endringsskjema? Utenom porto da, hehe. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 7.November.2014 Del på Facebook Svart 7.November.2014 (redigert) Ok. Koster det noe å sende inn endringsskjema? Utenom porto da, hehe. Neida. Koster ikke noe, og du får nytt lisensdokument signert tilbake i posen Dessuten: "lisensavgiften (kr 485,-) forblir uforandret uavhengig av hvor mange VHF-, EPIRB- eller AIS-enheter det er gitt lisens for bruk om bord i samme fartøy." Mer her, kjetil: http://www.maritimradio.no/lisens/fritid/ Redigert 7.November.2014 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 7.November.2014 Del på Facebook Svart 7.November.2014 Du trenger vel ikke sertifikat for å få lisens? Man kan eie en båt med radiostasjon selv om man ikke har lov å bruke den. Man kan ha en båtfører som har sertifikatet til å bruke radioen. Trur det var omtrent slik jeg lærte når jeg tok sertifikatet. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 7.November.2014 Del på Facebook Svart 7.November.2014 Nei, sant nok ! Ble litt feil. Det blir jo som med bil. Du trenger ikke ha førerkort for å kjøpe, så lenge privatsjåføren har det (på en måte ) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 7.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2014 Takk Worry Der står det "Ved registrering får du tillatelse til å bruke VHF-radioen og mottar lisens med kallesignal og MMSI nummer, forutsatt at du har SRC/VHF sertifikat." Så det betyr vel at man må ha sertifikat for å få lisens. Jeg tok sertifikatet for en uke siden! Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 7.November.2014 Del på Facebook Svart 7.November.2014 (redigert) .. signert tilbake i posen assa.., lisensdokumentet tilbake i posten !, jeg tror ikke du får med pose ! Den koster nok 1,- Redigert 7.November.2014 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 7.November.2014 Del på Facebook Svart 7.November.2014 Kan bare gjenta det en gang til, at det går helt fint å registrere VHF og få lisens uten å ha sertifikat.... Det har vi prøvd allerede Takk Worry Der står det "Ved registrering får du tillatelse til å bruke VHF-radioen og mottar lisens med kallesignal og MMSI nummer, forutsatt at du har SRC/VHF sertifikat." Så det betyr vel at man må ha sertifikat for å få lisens. Jeg tok sertifikatet for en uke siden! Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 7.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2014 Kan man ringe VHF direkte fra mobil ved hjelp av MMSI nr? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.November.2014 Del på Facebook Svart 7.November.2014 Byråkratiet er heldigvis blitt mindre nå enn da jeg kjøpte VHF for 25 år siden (har den samme VHF'n, en Sailor RT2048 fremdeles!). Da fik jeg ikke utlevert mikrofonen før jeg hadde mottatt lisenspapirene og kunne fremvise de i butikken! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Worry II Svart 7.November.2014 Del på Facebook Svart 7.November.2014 (redigert) Kan man ringe VHF direkte fra mobil ved hjelp av MMSI nr? Meg bekjent, ikke direkte den veien. Men det er mulig å ringe direkte (gratis) den andre veien: "Med visse nye VHF’er kan man taste inn fasttelefonnummeret eller mobiltelefonnummeret på VHF’en samt Tjøme Radios MMSI-nummer og på den måten ”ringe” direkte uten å kommunisere med Tjøme Radio! -" Redigert 7.November.2014 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 7.November.2014 Del på Facebook Svart 7.November.2014 Kan man ringe VHF direkte fra mobil ved hjelp av MMSI nr? Nei Meg bekjent, ikke direkte den veien. Men det er mulig å ringe direkte (gratis) den andre veien: "Med visse nye VHF’er kan man taste inn fasttelefonnummeret eller mobiltelefonnummeret på VHF’en samt Tjøme Radios MMSI-nummer og på den måten ”ringe” direkte uten å kommunisere med Tjøme Radio! -" Stemmer, men krever at man har lisens i orden, og MMSI nr innlagt i sin VHF, og man bruker da en av de vanlige arbeidskanalene i området, med andre ord, alle kan høre hva som blir sagt av den i tlf, men bare den i tlf hører hva som blir sagt fra båten. Vlir som en vanlig samtale satt opp over kystradiostasjonen. Disse VHF radioene er som regel en del dyrere enn de andre. Er man usikker på MMSI nr til nærmeste kystradiostasjon, swå bruker man bare 002570000 Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Worry II Svart 7.November.2014 Del på Facebook Svart 7.November.2014 Der var du ! Du får korrigere meg i denne tråden, Benji, om jeg har tulla mye ? Har du vært på sjøen ? Fortsatt like fornøyd med nye Yanmarn ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.November.2014 Del på Facebook Svart 7.November.2014 (redigert) Og husk, vanligere VHF'er er simplex. Så ombord må en trykke inn knappen på mic'en når en snakker og slippe når en skal lytte. Det nytter ikke å snakke i munnen på hverandre som mellom to mobiler. Benji er nok ikke på sjøen, en uke jobbing hos LGQ? Redigert 7.November.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Benji Svart 7.November.2014 Del på Facebook Svart 7.November.2014 Og husk, vanligere VHF'er er simplex. Så ombord må en trykke inn knappen på mic'en når en snakker og slippe når en skal lytte. Det nytter ikke å snakke i munnen på hverandre som mellom to mobiler. Benji er nok ikke på sjøen, en uke jobbing hos LGQ? Helt rett Lars, men joda fikk meg ett par timer på sjøen i går, veldi fornøyd med nye motoren. Som Lars sier, nå på Rogaland, vakt der i kveld og i helgen, avslutter med to nattevakter til uka, hjem tidelig på torsdag morgen, fredag på sjøen igjen om heldig. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
ahveien Svart 29.Mars.2016 Del på Facebook Svart 29.Mars.2016 Jeg har nettopp fått bærbar VHF. Dermed programmert radioen med 8 først og ikke tatt med sluttsifferet. Da ble jeg litt usikker... Skal jeg ved oppkall der MMSI skal siteres bruke det med 8 foran som er innprogramert eller det originale? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.