Jump to content

Samme MMSI nr på stasjonær og bærbar VHF?

kjetillunde

Recommended Posts

MMSI er det samme, men på den håndholdte legger du på et 8-tall først og fjærner den siste 0-en.

Båtbytte melder du fra om, men MMSI følger radioen(e)

Om det står radio i den nye båten, må denne evt kodes om til MMSI som tilhører din lisens.

Lisensen på radioen skal være registrert på deg og den båten den brukes i.

Redigert av Worry II (see edit history)

Vi har en her på forumet som er god på slike spørsmål , Benji trur eg han kaller seg.

Men dette er litt forvirrende......

MMSI følger ikkje radioen men radiostasjonen. Med andre ord er det båten som innehar radiostasjonen som "eier" MMSI nummeret (trur eg ?)

Alle radioene ombord i samme båt kan ha samme mmsi sidan de er registrert på samme radiostasjon.

Dersom det er fleire forskjellige radio-operatører (personer) på skift ombord, så er det ikkje deira radiosertifikat som avgjør hvilken radio eller hvilken MMSI som brukes. Eg ser de bruker ordet "lisens" i stedet for radiosertifikat om brukeren.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Her må man ikke blande skjegg og postkasser...

Det er båten som skal inneha lisens for å ha radiokommunikasjon montert, og man kan ha så mange

enheter man bare trenger/ønsker på samme lisens. Når nå DSC har kommet med distress knapp etc så er det lisensen som legges til grunn når man får inn en nødmelding. Det er altså båtens info og båtens eier som kommer opp.

Hvem som faktisk er ombord vet man ikke.

VHF/SCR sertifikat er påbudt for å ha lov til å betjene apparatene og radio eteren.

Man trenger ikke sertifikat for å få lisens, dette er to forskjellige ting. Altså Color Line trenger ikke sertifikat for å få sine

lisenser til sine skip, de er bare eiere. For å bruke de derimot, trenger mannskapet sertifikat.

Ok. Koster det noe å sende inn endringsskjema? Utenom porto da, hehe.

Neida. Koster ikke noe, og du får nytt lisensdokument signert tilbake i posen :thumbsup:

Dessuten:

"lisensavgiften (kr 485,-) forblir uforandret uavhengig av hvor mange VHF-, EPIRB- eller AIS-enheter det er gitt lisens for bruk om bord i samme fartøy."

Mer her, kjetil: http://www.maritimradio.no/lisens/fritid/

Kan bare gjenta det en gang til, at det går helt fint å registrere VHF og få lisens uten å ha sertifikat....

Det har vi prøvd allerede

Takk Worry :smiley:

Der står det "Ved registrering får du tillatelse til å bruke VHF-radioen og mottar lisens med kallesignal og MMSI nummer, forutsatt at du har SRC/VHF sertifikat." Så det betyr vel at man må ha sertifikat for å få lisens. Jeg tok sertifikatet for en uke siden! :flag:

Byråkratiet er heldigvis blitt mindre nå enn da jeg kjøpte VHF for 25 år siden (har den samme VHF'n, en Sailor RT2048 fremdeles!).

Da fik jeg ikke utlevert mikrofonen før jeg hadde mottatt lisenspapirene og kunne fremvise de i butikken!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kan man ringe VHF direkte fra mobil ved hjelp av MMSI nr?

Meg bekjent, ikke direkte den veien. Men det er mulig å ringe direkte (gratis) den andre veien:

"Med visse nye VHF’er kan man taste inn fasttelefonnummeret eller mobiltelefonnummeret på VHF’en samt Tjøme Radios MMSI-nummer og på den måten ”ringe” direkte uten å kommunisere med Tjøme Radio! -"

Kan man ringe VHF direkte fra mobil ved hjelp av MMSI nr?

Nei

Meg bekjent, ikke direkte den veien. Men det er mulig å ringe direkte (gratis) den andre veien:

"Med visse nye VHF’er kan man taste inn fasttelefonnummeret eller mobiltelefonnummeret på VHF’en samt Tjøme Radios MMSI-nummer og på den måten ”ringe” direkte uten å kommunisere med Tjøme Radio! -"

Stemmer, men krever at man har lisens i orden, og MMSI nr innlagt i sin VHF, og man bruker da en av de vanlige arbeidskanalene i området, med andre ord, alle kan høre hva som blir sagt av den i tlf, men bare den i tlf hører hva som blir sagt fra båten. Vlir som en vanlig samtale satt opp over kystradiostasjonen. Disse VHF radioene er som regel en del dyrere enn de andre.

Er man usikker på MMSI nr til nærmeste kystradiostasjon, swå bruker man bare 002570000

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Og husk, vanligere VHF'er er simplex. Så ombord må en trykke inn knappen på mic'en når en snakker og slippe når en skal lytte. Det nytter ikke å snakke i munnen på hverandre som mellom to mobiler. Benji er nok ikke på sjøen, en uke jobbing hos LGQ?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Og husk, vanligere VHF'er er simplex. Så ombord må en trykke inn knappen på mic'en når en snakker og slippe når en skal lytte. Det nytter ikke å snakke i munnen på hverandre som mellom to mobiler. Benji er nok ikke på sjøen, en uke jobbing hos LGQ?

Helt rett Lars, men joda fikk meg ett par timer på sjøen i går, veldi fornøyd med nye motoren.

Som Lars sier, nå på Rogaland, vakt der i kveld og i helgen, avslutter med to nattevakter til uka, hjem tidelig på torsdag morgen, fredag på sjøen igjen om heldig.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...