Jump to content

CE merking kontroll og oppfølging av dårlig arbeid

Jakob T

Recommended Posts

Har hatt ein del reklamasjons arbeid for ein norsk båtprodusent.Forhandler gikk konkurs,og fabrikanten vil ikkje betale for jobbane.Svarer ikkje på mail ,legger på tlf.

Har fått ein båt av dette fabrikatet.Båten er bygd i 2010,dvs infor reklamasjon.Produsenten og forhandler svarer ikkje ved på mail.Båten er CEmerka klasse C og godkjent for 50 hk.

Ved reprasjon etter synkeskade viser det seg at skroget på skadeområdet har ein tykkelse på vel 2 mm 6 til 8 cm over vannlinje det ser ut som det er mykje glass og lite fiber Kjølen er bøyd som ei banan.Båten vart derfor delt,og innerliner tatt av.Da kommer det fram mykje gammal moro.Bunnstokkane er formstøypt og er ca 2mm tjukke,og har glatt overflate,og er dårleg tilpassa skroget. Dei er ikkje limt til skroget,men sprøytestøypt 5 til 8 cm oppover bunnstokken.Dette har slept da det ikkje er slipt før støyping heile bunnstokken er løsna.Det skulle vert støypt over heile bunnstokken.Skrogtykkeksen under bunnstokken er fra ca3.2mm og litt meir.Oppå bunnstokkane ligg ein glassfiber profil til støtte for innerliner,denne er festa til bunnstokken med noen få skruer,ikkje rustfri.Fineren som er brukt er av spontype,med plast på eine sida.

Dette er vel noken av manglane ved båten.Starter oppbygning av skroget i desember,vil bli tatt mange bilder,i tillegg til bildene av demontering,kansje det blir ein oppbygnings tråd.

Må vel vere forsiktig så ikkje produsenten får ødlagt sitt gode navn og rykte.

Vurderer å sende bilder til sjøfartsdirektoratet,om dette er innenfor kravene for CEmerking.

Har sendt fleire mailer til produsenten,om dei har noen innvendinger mot at dette blir lagt ut på Baatplassen med tidsfrist,har ikkje mottatt svar,Venter med å legge ut bilder og navn på produsenten

Redigert av Jakob T (see edit history)

Jeg har omtalt et liknende tilfelle her. Jeg kjenner til flere tilfeller av samme slags eller liknende feil i produksjonen. Dette er baksiden av regimet med CE-merking -- det er en metode for selvdeklarering som helt klart "oppfordrer til juks" når "svake sjeler" skal bygge båt.

Det jeg synes at du skal gjøre, er å involvere Sjøfartsdirektoratet tett i alt hva du gjør og alt hva du dokumenterer. SD har laget mange problemer med CE-merking av mange grunner for mange båteiere, men de har til gode å ta aksjon mot båtbyggere som jukser. Det er altså på høy tid, og hvis du setter dem i sving med det, skal du få en fjær i hatten.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Det er bra at du tar om kampen mot denne norske produsenten,det er greit at en får "røyket" ut de useriøse produsentene i bransjen.. CE merking er en selvgodkjenning av produktet, men en skal inneha godkjenning av SD for å kunne utføre dette. Godkjent teknisk kontrollorgan er de som normal utføre dette. Hvilke krav som ligger til grunn kommer an på hvilken modul som er relevant i henhold til direktivet

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det er jo noen sentrale punkt å merke seg i forskriften her (Utdrag):

(3) Tilsynsmyndigheten skal treffe nødvendige tiltak for å trekke tilbake eller forby tilgjengelighet eller bruk av produkter som omfattes av § 2 (1) som:

a) er utstyrt med CE-merke selv om produktet ikke oppfyller kravene i forskriften, eller b)

er utstyrt med CE-merke og er konstruert, produsert, montert, vedlikeholdt og brukt i samsvar med sitt formål, men som likevel kan utgjøre en fare for personers helse og sikkerhet, eiendom eller miljøet.

C.Fartøy til bruk langs kysten: konstruert for reiser nær kysten og i store bukter, elvemunninger, sjøer og elver, der vindstyrken kan komme opp i 6 på Beaufort-skalaen og den signifikante bølgehøyden kan komme opp i 2 meter.

Fartøy skal være konstruert og bygd for å tåle vindstyrke og bølgehøyde som angitt for sin kategori med hensyn til stabilitet, oppdrift og andre relevante grunnleggende krav omhandlet i vedlegg 1, og skal ha gode manøvreringsegenskaper.

3.1. Struktur

Valget av materialer og deres sammensetninger, samt fartøyets produksjon, skal sikre at fartøyet er tilstrekkelig solid på alle måter. Det skal legges særlig vekt på konstruksjonskategorien som angitt i pkt. 1 og største last anbefalt av produsenten som omtalt i pkt. 3.6.

Har i dag brukt ein god del tid på å google fabrikanten av båten.Ser ut som dei som bygde dette båtmerke gikk konkurs i slutten av 2010.Det og kan sjå ut som det er starta eit nytt selskap i feb 2011.Det er det nyeselskapet som ikkje vil betale for reklamasjonsarbeidet,og ikkje besvarer e mail.Ser ut som saken stopper opp her,da selskapet som produserte båten er gått konkurs,sjølv om det nye selskapet produserer samme båtane med samme logo.Får håpe at det kun er denne eine båten som er av ein slik elendig kvalitet,med tanke på sikkerheten til brukerene

Ser ut som det kan vere samme regimet som Skipper Worse referer til med dårlig arbeid

Kan ikkje sei at det er ein god følelse å sitte igjen som betaler for dårlig arbeid på dei båtane som det er utført reklamasjon på,kan vel ikkje sei at pengane det gikk til ei god sak.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...