kjetillunde Startet 7.November.2014 Link til dette innlegget Startet 7.November.2014 Jeg har fått boblehavn til min Yamarin 4410 Selvlensende skjærgårdsjeep. I jula reiser jeg til vestlandet (nesten to uker), er det da risikabelt å la båten ligge ute i boblehavna? Vil selvlensingen fungere i boblehavn selv når det snør? Kjenner foreløpig ingen personer som kan passe på den i romjula. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 7.November.2014 Link til dette innlegget Svart 7.November.2014 (redigert) Høres ikke ut som noen god ide. Snø, is, blader, rusk og rask kan tette selvenserventilen(e) og da vil båten kunne fylles ved nedbør. Kan du ikke rigge til en presenning som snøen sklir av? Redigert 7.November.2014 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 7.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2014 Ja, da får jeg vel rigge til en presenning så snøen sklir av. Noen tips til hvordan rigge denne? Båten ser slik ut: Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 7.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2014 Det må jo bli noe sånt som dette dekkstativet tenker jeg. Er det noen som har laget noe liknende selv? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 7.November.2014 Link til dette innlegget Svart 7.November.2014 Det ser jo helt grei ut det men ikke lag det høyere enn det må være for at snøen skal skli av. Vindfanget bør være minst mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 7.November.2014 Link til dette innlegget Svart 7.November.2014 (redigert) Hva med å gjøre det så enkelt som å feste en 2x4 (eller lignende plank) til toppen av vindskjermen og fram til baugen? Så trekke presenningen over planken? Mindre vindfang og lettere å fjerne. Planken kan festes med lastestrikker og/eller tau, sikkert greit å ha noe mellom planken og gelcoaten hvis planken kommer i kontakt med denne. Redigert 7.November.2014 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 7.November.2014 Link til dette innlegget Svart 7.November.2014 Lei en henger. Få båten på land. Hvis det er behov for boblehavn, så kan du jo ikke bruke båten likevel. (Er jo ikke bobåt akkurat.) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 7.November.2014 Link til dette innlegget Svart 7.November.2014 Kan ikke bruke båten i boblehavn? Er flere som ligger med åpne båter i boblehavn her om vinteren, de er ute og fisker, noe også kjetillunde driver med tenker jeg Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 7.November.2014 Link til dette innlegget Svart 7.November.2014 Boblehavn er jo normalt noe man benytter seg av i områder der isen legger seg, d.v.s. at man kommer ikke så langt ut fra havna før man møter isen. Det var det som var mitt poeng. Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 7.November.2014 Link til dette innlegget Svart 7.November.2014 Det må jo bli noe sånt som dette dekkstativet tenker jeg. Er det noen som har laget noe liknende selv? Hei Kjetil Jeg kan ta ett bilde av mitt hjemmesnekkra stativ til min åpne båt i morra når det blir lyst. Dette 2"x4" stativet er montert på båten iløpet av 15-20 min med pressening ( på land). Tror uansett hvilket stativ du bruker så får du problemer med å feste presseningen nede langs båten når denne er på vann. Det er flott å ha båten ute om vinteren, jeg bruker båt like mye vinterstid som på sommeren, dog en litt annen bruk. Men, jeg tar den opp når det er snøsesong og jeg skal på jobb. Jobber borte 14 dager av gangen. Liker ikke bekymre meg for båten når jeg ikke er hjemme, og setter den på vann så fort jeg er hjemme igjen. larss Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 7.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2014 Hei Kjetil Jeg kan ta ett bilde av mitt hjemmesnekkra stativ til min åpne båt i morra når det blir lyst. Dette 2"x4" stativet er montert på båten iløpet av 15-20 min med pressening ( på land). Tror uansett hvilket stativ du bruker så får du problemer med å feste presseningen nede langs båten når denne er på vann. Ja det hadde jeg satt stor pris på Lars. Kanskje det går an å stramme presenningen nede ved vannlinjen med tau og henge vannkagger i tillegg? Enig i at det er flott å ha båten ute om vinteren og nyte fine vinterdager på sjøen, fiske og drikke kaffe. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 13.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2014 Hei Kjetil Jeg kan ta ett bilde av mitt hjemmesnekkra stativ til min åpne båt i morra når det blir lyst. Dette 2"x4" stativet er montert på båten iløpet av 15-20 min med pressening ( på land). larss Hei Lars Fikk du tatt bilde av ditt hjemmesnekra stativ? Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 13.November.2014 Link til dette innlegget Svart 13.November.2014 Hei Lars Fikk du tatt bilde av ditt hjemmesnekra stativ? Beklager det kommer i morra. larss Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 17.November.2014 Link til dette innlegget Svart 17.November.2014 Hei Beklager, Ting tar tid. Som du ser på bildet så har jeg to stk Aer og en bjelke som går over båten. Jeg har laget dette i 11/2x3" og tversover bjelken i 2x4" Aen er ca 1,6 mtr lange men dette må jo passes til ut fra båtens størrelse og hvor mye fall du vil ha på presseningen. Plasserer en A på akterste tofte og en A på forre tofte, tversover bjelken legges mellom her. Når båten står på henger på land er dette veldig fort å gjøre, jeg har pleid å bruke slike lastestrikk med kroker i endene mellom pressening og båthenger. Som nevnt tidligere så tror jeg ikke dette er så lett med båten på sjøen, men du finner vell ut av noe :) Lykke til. larss Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 18.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2014 Takk for bildet! :) Hvordan får du A'ene til å stå stødig? Skrur du fast tversover bjelken? Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 18.November.2014 Link til dette innlegget Svart 18.November.2014 Hei Jeg bruker fortøyningstauet i baugen, som jeg bare surer rundt Aen en gang, trekker det bak og surrer det rundt Aen bak før jeg fester det i puller bak. Kan jo også bruke ei jekkestropp om det er nødvendig. Uansett, en kan ikke få det mer lettvindt og billig en dette. larss Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 18.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2014 Høres jo bra ut. Noen tips til hvordan feste presenningen til skrogsiden på båten? Bør jeg ha tau under vann (under båten) fra side til side? Eller finnes det andre løsninger? Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 19.November.2014 Link til dette innlegget Svart 19.November.2014 Skal ikke være noen gledesdreper, men dette virker være fryktelig mye jobb. Siden du har en henger ville jeg heller tatt opp båten hvis det blir mye snø. Mye mindre jobb. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 19.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2014 Er det så vanskelig å binde presenningen fra side til side under båten med tau da? Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 20.November.2014 Link til dette innlegget Svart 20.November.2014 Ikke nødvendigvis, men et trestativ stående oppi båten vil jo lage merker når det blåser og beveger seg. Jeg ville hatt båten udekket på vannet og tatt den opp på hengeren de uker det eventuelt blir kallt og snø/is. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 22.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2014 Jeg kan feste på isolasjon på føttene til trestativene så de ikke lager merker når det blåser og beveger seg. Og så binde presenningen fra side til side under båten med tau. Høres det ut som det kan fungere? Jeg har hverken bil eller plass å ha båten stående på henger i Oslo. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 27.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2014 (redigert) Hei Beklager, Ting tar tid. Som du ser på bildet så har jeg to stk Aer og en bjelke som går over båten. Jeg har laget dette i 11/2x3" og tversover bjelken i 2x4" Aen er ca 1,6 mtr lange men dette må jo passes til ut fra båtens størrelse og hvor mye fall du vil ha på presseningen. Plasserer en A på akterste tofte og en A på forre tofte, tversover bjelken legges mellom her. Når båten står på henger på land er dette veldig fort å gjøre, jeg har pleid å bruke slike lastestrikk med kroker i endene mellom pressening og båthenger. Som nevnt tidligere så tror jeg ikke dette er så lett med båten på sjøen, men du finner vell ut av noe :) Lykke til. larss Hvor bør jeg plassere Aene? Som du ser er baugen ganske smal og det blir muligens for trangt til en A på fremste tofte? På bakre tofte har jeg plass til en A. Bør jeg sette den andre i bunn av båten og lage den tilsvarende høy den på bakre tofte? Redigert 27.November.2014 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 27.November.2014 Link til dette innlegget Svart 27.November.2014 Hei Ja for eksempel, du må nesten bare prøve deg frem. Finner sikkert en egnet plass :) Fordelen med å lage slikt selv er jo at du med litt tenking og tilpasning vil få til noe som virker slik du vil ha det. Lykke til..... larss Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 29.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2014 Ja, jeg får bare prøve meg frem. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 29.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2014 Jeg har laget dette i 11/2x3" og tversover bjelken i 2x4" Hva betyr 11/2x3"? Hvor lang bør tversover bjelken være og holder det med 2x2"? (har en 4m lang 2x2" liggende) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.