Jump to content

Selvlensende 14 fot i boblehavn denne vinteren

kjetillunde

Recommended Posts

Jeg har fått boblehavn til min Yamarin 4410 Selvlensende skjærgårdsjeep.

I jula reiser jeg til vestlandet (nesten to uker), er det da risikabelt å la båten ligge ute i boblehavna? Vil selvlensingen fungere i boblehavn selv når det snør? Kjenner foreløpig ingen personer som kan passe på den i romjula.

Hva med å gjøre det så enkelt som å feste en 2x4 (eller lignende plank) til toppen av vindskjermen og fram til baugen? Så trekke presenningen over planken? Mindre vindfang og lettere å fjerne. Planken kan festes med lastestrikker og/eller tau, sikkert greit å ha noe mellom planken og gelcoaten hvis planken kommer i kontakt med denne.

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Det må jo bli noe sånt som dette dekkstativet tenker jeg. Er det noen som har laget noe liknende selv?

bilde

Hei Kjetil

Jeg kan ta ett bilde av mitt hjemmesnekkra stativ til min åpne båt i morra når det blir lyst. Dette 2"x4" stativet er montert på båten iløpet av 15-20 min med pressening ( på land). Tror uansett hvilket stativ du bruker så får du problemer med å feste presseningen nede langs båten når denne er på vann.

Det er flott å ha båten ute om vinteren, jeg bruker båt like mye vinterstid som på sommeren, dog en litt annen bruk.

Men, jeg tar den opp når det er snøsesong og jeg skal på jobb. Jobber borte 14 dager av gangen. Liker ikke bekymre meg for båten når jeg ikke er hjemme, og setter den på vann så fort jeg er hjemme igjen.

larss

Hei Kjetil

Jeg kan ta ett bilde av mitt hjemmesnekkra stativ til min åpne båt i morra når det blir lyst. Dette 2"x4" stativet er montert på båten iløpet av 15-20 min med pressening ( på land). Tror uansett hvilket stativ du bruker så får du problemer med å feste presseningen nede langs båten når denne er på vann.

Ja det hadde jeg satt stor pris på Lars. Kanskje det går an å stramme presenningen nede ved vannlinjen med tau og henge vannkagger i tillegg?

Enig i at det er flott å ha båten ute om vinteren og nyte fine vinterdager på sjøen, fiske og drikke kaffe. :smiley:

Hei Kjetil

Jeg kan ta ett bilde av mitt hjemmesnekkra stativ til min åpne båt i morra når det blir lyst. Dette 2"x4" stativet er montert på båten iløpet av 15-20 min med pressening ( på land).

larss

Hei Lars

Fikk du tatt bilde av ditt hjemmesnekra stativ?

:smiley:

Hei

Beklager, Ting tar tid.

bilde

Som du ser på bildet så har jeg to stk Aer og en bjelke som går over båten. Jeg har laget dette i 11/2x3" og tversover bjelken i 2x4"

Aen er ca 1,6 mtr lange men dette må jo passes til ut fra båtens størrelse og hvor mye fall du vil ha på presseningen.

Plasserer en A på akterste tofte og en A på forre tofte, tversover bjelken legges mellom her.

Når båten står på henger på land er dette veldig fort å gjøre, jeg har pleid å bruke slike lastestrikk med kroker i endene mellom pressening og båthenger.

Som nevnt tidligere så tror jeg ikke dette er så lett med båten på sjøen, men du finner vell ut av noe :)

Lykke til.

larss

Hei

Jeg bruker fortøyningstauet i baugen, som jeg bare surer rundt Aen en gang, trekker det bak og surrer det rundt Aen bak før jeg fester det i puller bak.

Kan jo også bruke ei jekkestropp om det er nødvendig.

Uansett, en kan ikke få det mer lettvindt og billig en dette.

larss

Jeg kan feste på isolasjon på føttene til trestativene så de ikke lager merker når det blåser og beveger seg. Og så binde presenningen fra side til side under båten med tau. Høres det ut som det kan fungere?

Jeg har hverken bil eller plass å ha båten stående på henger i Oslo.

Hei

Beklager, Ting tar tid.

bilde

Som du ser på bildet så har jeg to stk Aer og en bjelke som går over båten. Jeg har laget dette i 11/2x3" og tversover bjelken i 2x4"

Aen er ca 1,6 mtr lange men dette må jo passes til ut fra båtens størrelse og hvor mye fall du vil ha på presseningen.

Plasserer en A på akterste tofte og en A på forre tofte, tversover bjelken legges mellom her.

Når båten står på henger på land er dette veldig fort å gjøre, jeg har pleid å bruke slike lastestrikk med kroker i endene mellom pressening og båthenger.

Som nevnt tidligere så tror jeg ikke dette er så lett med båten på sjøen, men du finner vell ut av noe :)

Lykke til.

larss

Hvor bør jeg plassere Aene? Som du ser er baugen ganske smal og det blir muligens for trangt til en A på fremste tofte? På bakre tofte har jeg plass til en A. Bør jeg sette den andre i bunn av båten og lage den tilsvarende høy den på bakre tofte?

bilde

Redigert av kjetillunde (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...