Jump to content

Selvlensende 14 fot i boblehavn denne vinteren

kjetillunde

Recommended Posts

Jeg hadde gjort som det ble foreslått i et av de første innleggene: surret en 2"4" på toppen av vinskjærmen. Tape / surre fast en lekte mellom pulpitene og surr 2"4"en fast i lekten. Å feste presenningen på en god måte innenifra mens båten ligger på vannet blir nok en utfordring.

Ja det er forsåvidt en grei ide, men da blir det ikke så høyt og styrekonsollen er ikke i midten av båten.

Den nye ideen innebærer altså rørklammer rundt hele håndrekka med fastskrudde 2x2" som stiger opp mot midten der de festes med rørklammer til et rør som går i båtens lengderetning.

Et problem jeg kom på er at håndrekka ikke er helt rett, og for at hver 2x2" skal treffe midtrøret kom jeg på en ide med stolpesko montert med en tversover-bolt, slik at de blir justerbare. Henger dere med på dette? Hehe. :)

Eventuelt bare som en A fremme og bak ned fra midtrøret og til toften.

Redigert av kjetillunde (see edit history)

Det aller enkleste hadde vel bare vært og snakket med noen andre som har båt i havna om de kunne holde øye med båten mens du var borte. Hos oss avtaler vi bare internt med nabobåten(e) om vi skal reise bort på ferie el.

Dette går så klart ikke om du er alene i havna.

Vil det ikke ta mye lengre tid å rigge dette opplegget opp og ned når du skal bruke båten enn det ville ta å sjøsette og ta opp båten etter behov? Vi snakker jo tross alt om en 14 foter, det tar ikke lange tida å sjøsette en slik...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Støtter ideen til Big Horn. Det er kun snakk om to uker uten tilsyn. Legger du en fille eller lignende mellom en langsgående plank og stålrørene unngår du slitasjemerker. Fester du 2x4'en så langt mot midten av båten du kommer på vindskjermen og bruker en glatt presenning med f.eks. spyleveskedunker fylt med vann i tau til øyene i presenningen slik at presenningen henger godt ned langs siden på båten burde du være trygg. I tillegg er dette en enkel løsning både å rigge til og ta vekk. Begynner du med 2x2 festet med rørklammer og en sentrert langsgående drager på toppen blir det mer styr å rigge til (og mer tiltak å rigge ned igjen), dyrere og båten får mer vindfang jo høyere konstruksjonen blir. Gjør det enkelt, det sparer deg for mye ekstra bry og penger. Klart, tenker du en mer permanent løsning for hele vinteren vil en mer sammenskrudd løsning ha noe for seg, men for kun to uker ville jeg absolutt ha gjort det enklest mulig :wink:

• 2 uker senere...

Se der ja :smiley: Det kommer nok an på hvor mye vind det pleier være der du ligger. Tenker da både på høyden på stativet og kvaliteten på lettpresenningen. Har selv brukt lettpresenning enkelte ganger, men faller alltid tilbake på den tykkere PVC-kvaliteten. Den verken blafrer særlig i vinden eller går like lett hull på som den tynne varianten. Sånn sett, var det ikke slik at båten din skal kun være dekket til et par uker? Da kan det jo holde. Patentet ditt ser OK ut, men har du vurdert å senke høyden noe? Tenker da på vindfanget. Vet ikke hvor mye det blåser der du bor, men her i området blåser det så og si alltid, derfor prøver folk her å bygge minst mulig i høyden når de skal dekke til båten. Prøvde slike plastmaljer en gang, en grei løsning til midlertidige presenninger. Men tenker du holdbarhet vil jeg heller anbefale metallmaljer da disse tåler frost uten å brekke (NB, krever maljetang, men koster ikke mer enn en drøy 50-lapp for tanga).

Her er en liten beskrivelse av hva jeg har gjort/skal gjøre for å lage dette.

Skaffet inn følgende:

Rørklammer (21-23mm)

Kombiskruer (M10)

2x2" bjelker

Rør (22mm)

Rørisolasjon (28mm)

Presenning (3,80 x 5,70 m)

Presenningssnor

Plastmaljer

Plastkanner

bilde

Saget 2x2" bjelkene i passende lengder, boret hull i endene med drillen og skrudde inn kombiskruene.

bilde

Skrudde så på alle rørklammene.

bilde

Testet det i båten.

bilde

bilde

Planen er å ha tre bjelker på hver side pluss en bak. Mulig jeg justerer de litt lavere for å ikke få så mye vindfang. Rørisolasjonen bruker jeg på det langsgående røret siden rørklammene som er festet rundt har endel skarpe kanter. Bjelkenes kanter pusset jeg med sandpapir (ved hjelp av drillen). Jeg tenker å feste presenningen med tau rundt båten, plastmaljer til håndrekkene og plastkanner fylt med vann på sidene. :smiley:

Det er mulig jeg gjør som Lars H. på forumet her: trer et tau gjennom alle maljene på presenningen som rekker litt nedenfor fenderlisten og snører til som en pose. Så knytter jeg tau fast i denne 'snøretauen' mellom maljene, og lar de gå under båten og opp til 'snøretauet' på den andre siden. Da fordeles belastningen på maljene mye bedre en ved en dinglende plastkanne. :smiley:

Var i båten ikveld å fikk opp de siste bjelkene og det langsgående røret. Fikk på presenningen, tau langs maljene pluss noen ekstra plastmaljer lengre inn på presenningen.

Imorgen drar jeg ned å setter på flere plastmaljer så presenningen blir strammere og henger på plastkanner med vann så den blafrer mindre. Jeg kommer også til å ha et tau fra baugen til akter som er surret rundt bjelkene oppe ved det langsgående røret. Ser dette greit ut mon tro? :smiley:

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Tja, si det. I og med at båten er tildekket vil det kanskje være best å ha den lukket? Så ikke evt snølast etc får selvlenseren til å fylle båten med vann? Selvlensende båter blir lett selvsenkende bare de blir tunge nok...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...