Jump to content

Kjøpe Drive Convertible 56 med skadet aluminiumsskrog?

bOFFE1968

Recommended Posts

Hei.
Vurderer å kjøpe en båt som har skade i skroget (se bilder). Båten er av typen Drive Convertible 56 og har aluskrog med plast innredning. Bør jeg ligge unna denne båten? Hvor stor betydning har skaden for båtens sjøegenskaper? Båtskroget er til tross for skade helt tett. Komplisert og kostbart og få dette reparert? Med en 125 HK Mercury Optimax - hva er båten verdt med skade i skrog og ubalanse i propellaksling?
bilde

bilde

Årsmodell vil sikkert virke inn på pris, spesielt på motor.

Sjekk pris på finn.no for tilsvarende motor, og trekk fra nytt gearhus og propell og noen tusen i arbeid. Såvidt eg kan sjå på bildene så kan du kjøre videre med skroget, spørs hvor dype sår i forhold til resterende gods. Men salgsverdien bør vel ligge på 20 % av tilsvarende ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Skaden i skroget ser ut til å være i en påsveiset forsterkning, altså at huden på skroget ikke er påvirket. Det er en bulk, men den ser ut til å være mer over skaden enn under. Er skroget under skaden rett? Det må repareres / sparkles. Over ville ikke bekymret meg mye. Har ikke mye erfaring på aluminiumsskader, men har forstått at det ikke går å reparere bulker da metallet er strekt. Kan byttes, men dyrt og kanskje unødvendig.

Pris på undervannshus finner du på ebay. Det er en del jeg ikke har byttet, så aner ikke pris. Er du i markedet for denne typen båt, og synes det er greit å kjøre med bulket båt virker dette som ett bra kjøp. Men jeg uttaler meg som amatør. Ville også sjekket innvendig (som sikkert ikke er mulig) for skader der. Lykke til med valget!

Et par nye bilder av skaden. Selger hevder at disse ikke har noen særlig påvirkning på egenskapene til båten og at det fint kan kjøres med skadene uten at disse repareres. Et par sømmer på kalesjen erd årlige og må sys, men det er vel en kurrant sak og få utført. Og propellakslingen kan i første omgang rettes. I verste fall kjøpe nytt komplett undervannshus. Driter jeg på draget hvis jeg kjøper denne for 125000?

bilde

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...