Jump to content

Erfaring med Raymarine Evolution Autopilot

Elise

Recommended Posts

2 Responses to “Raymarine Evolution Autopilot Guide”

Andrew Fennymore-White Sailinghols says:

March 14, 2014 at 8:39 pm

This is an awesome pilot, we have wasted months with a different brand, and we have just had a EVO 200 installed, it is unbelievable. We have a 48′ 22 ton displacement sailing Van de Stadt, and the EVO steers as smooth as silk from the start. There is no faffing with compass swings and sea trails it just works! Pure magic,

Reply

Peter Mulville - VIVEZA says:

July 30, 2014 at 7:58 am

I installed an EVO 100 on my Twister. Brilliant; just like having another helmsman. It was very easy to install in place of the previous Autohelm 2000 thanks in part to the most helpful advice from Hudson.

The great thing about the EVO is that it seem to have a learning ability; when it takes over the helm it fusses around for a little time [seemingly getting used to the feel of the boat] then settles with a steady hand on the tiller.

The Autohelm 2000 did a good job under power but was not really man enough when the wind was above about F4.

Jeg har litt erfaring med denne. Jeg har kjøpt denne Tidligere stod det en Autohelm 5000 pilot i båten. Steinalderteknologi som gikk på dynga. Festene til Evolution-piloten passet NESTEN i de gamle hullene, men festet mot rorkvadranten passet helt glimrende.

Installasjonen var litt utfordrende, da ledningene som følger med var bare akkurat lange nok. Montering av kurscomputer og evolution-boks ble bestemt av hvor lange ledningene var. Men det gikk da forsåvidt bra.

Den er montert i en gammel 6 tonns seilbåt. Når vi går for motor styrer den helt snorrett. Under seil sliter den litt, men det regner jeg med å løse når jeg får somla meg til å montere rorføleren.

Alt i alt er jeg fornøyd med den. Kalibreringen er faktisk så enkel som det hevdes. Den gjorde jeg unna på 5 min. inkludert leking i menyer.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Monterte Evolution på motorbåten i vår, grandezza31 med VP DPH drev.

For det første var det helt greit å montere, selv om jeg ikke har gjort dette før.

Veldig greit i bruk. Har kun erfaring med AP fra seilbåten med simpel rorkultpilot.

Uansett, båten går snorrett. behagelig å styre båten via hjulet på panelet. Mine foreldre var på langtur til Trøndelag i år med båten. Far synes det er utrolig avlastende med AP, særlig når de har mange timers turer. Han har slitt seg ut på Ålesund-Bergen i 22 knop.

-dette ble litt mere pro autopilot enn erfaring med den konkrete piloten. Men du gjør ikke noe dumt valg.

• 2 måneder senere...

Jeg vurderer sterkt å installere Raymarine Evolution autopilot. Ut fra det jeg har lest hittil virker dette systemet svært lovende! Det blir i så fall EVO-200.
Fint om det kommer flere brukererfaringer her etterhvert.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

• 5 måneder senere...

Løfter denne..

Noen som har erfaring med denne i seilbåt?

Har den installert i min seilbåt. Har god erfaring med den, men kurs (heading) ble helt satt ut etter en tøff etappe over Stad. Må nok kalibrere den på nytt, selv om det står av den skal kalibrere seg selv...

• 6 år senere...

Løfter denne. 
Søker erfaringer med rorkult-versjonen av denne autopiloten. Min båt er på grensen vektmessig. Den ligger nok opp i mot 7 tonn med pakning og fulle tanker. Er det ev 200 man må gå for da?, eller finnes det andre merker/modeller? Det blir fort svindyrt…

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...