Jump to content

Antall strøk lakk?


jorhei

Recommended Posts

Har som noen sikkert har fått med seg pusset ned hele skroget på trebåten min (vår). Har oljet en god del ganger og skal snart til å lakke. Men hvor mange strøk lakk må man minst ha og hva er anbefalt mengde?

 

Lakken jeg skal bruke er Owatrol D2

Redigert av jorhei (see edit history)

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Gamle trebåtgubber i Fjeldberg båthavna sverger til MINST 7 lag!! :lol: Så, da har du noe å gjøre utover mai og juni........ :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Gamle trebåtgubber i Fjeldberg båthavna sverger til MINST 7 lag!!  :lol:  Så, da har du noe å gjøre utover mai og juni........  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Grunnen til at jeg lurer er at jeg aller helst skulle hatt båten på vannet 13 mai og lurer da på om jeg rekker å lakke nok strøk.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Står det ikke på boksen hvor mange lag som er anbefalt. Følg den anbefallingen. Det har noe med festevnen til lakken mener jeg å huske.

Den skal vel også våtslipes etter et par strøk mener jeg.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor lakke egentlig :confused:

Dere vil ikke bruke olje i stedet da

 

Og, uansett hva man bruker så bør det beghandles fra morran av!

Fuktigheten om kvelden/natta er ikke til og spøke med.

Jeg måtte pusse ned 3-4 ganger før jeg var fornøyd. Oljen ble hvit med høy fuktighet i lufta :nonod:

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Står det ikke på boksen hvor mange lag som er anbefalt. Følg den anbefallingen. Det har noe med festevnen til lakken mener jeg å huske.

Den skal vel også våtslipes etter et par strøk mener jeg.

<{POST_SNAPBACK}>

Er bare det at jeg ikke har hentet lakken ennå, dvs at den er bestilt men ikke ankommet trebåten ennå.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Mener det var 6 strøk med 12 timers tørk mellom og ikke over 24 timer da må det våtslipes (mulig jeg husker feil men er rimelig sikker) Det skal ikke påføres mere en 6 strøk, skal der ytterluge strøk skal de første herde i en par mnd først. Vedlike holdet neste år er dypp våtslipepapir i 1 olje rubb over hele skroget på denne måten, vri opp en fille i 1 olje og vask skroget med for deretter å sette inn med 2 strøk 2er olje. Jeg har denne behandlingen på skroget mitt for tredje sesong og er veldig fornøyd. Husk å reparere sår etterhvert som de kommer igjenom sesongen hvis det skulle oppstå da. Tror og at jeg har en fordel med at det er skjult søm i mitt skrog. Lykke til

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Mener det var 6 strøk med 12 timers tørk mellom og ikke over 24 timer da må det våtslipes (mulig jeg husker feil men er rimelig sikker) Det skal ikke påføres mere en 6 strøk, skal der ytterluge strøk skal de første herde i en par mnd først. Vedlike holdet neste år er dypp våtslipepapir i 1 olje rubb over hele skroget på denne måten, vri opp en fille i 1 olje og vask skroget med for deretter å sette inn med 2 strøk 2er olje. Jeg har denne behandlingen på skroget mitt for tredje sesong og er veldig fornøyd. Husk å reparere sår etterhvert som de kommer igjenom sesongen hvis det skulle oppstå da. Tror og at jeg har en fordel med at det er skjult søm i mitt skrog. Lykke til

<{POST_SNAPBACK}>

 

Takker for svar.

Ettersom du har brukt dette på din båt så tenkte jeg at jeg skulle spørre deg om hvor mange strøk olje du har lagt på? Jeg har ikke lagt på så altfor mange strøk, men det ser heller ikke ut til at båten trekker noe særlig mer. Snakket med en i havna og han hadde kun hatt to strøk med d1 og da var båten hans mettet. Varierer det så mye fra båt til båt?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor lakke egentlig :confused:

Dere vil ikke bruke olje i stedet da

 

Og, uansett hva man bruker så bør det beghandles fra morran av!

Fuktigheten om kvelden/natta er ikke til og spøke med.

Jeg måtte pusse ned 3-4 ganger før jeg var fornøyd. Oljen ble hvit med høy fuktighet i lufta :nonod:

<{POST_SNAPBACK}>

Brukte mye olje før men har gått over til lakk. Blir blankt og pent. Lettere å stelle.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei!

Det er mulig jeg husker feil, men er det ikke max 7 lag med D2?

<{POST_SNAPBACK}>

Du husker nok korrekt.

 

Husk på at når dere oljer, er duggfall deres verste fiende (samt båtnaboer som høyttrykkspyler eller pusser skrog), har dere presenning dere kan legge over båten om natten så kan dere med fordel legge et lag om morgenen før jobb/skole for deretter et strøk om ettermiddagen/kvelden. Gjør dere det om ettermiddagen, kan dere dra ned på kvelden, pusse over/matte, slik at dette er klart til morgenen slik at dere har kort økt før skole/jobb.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar.

Ettersom du har brukt dette på din båt så tenkte jeg at jeg skulle spørre deg om hvor mange strøk olje du har lagt på? Jeg har ikke lagt på så altfor mange strøk, men det ser heller ikke ut til at båten trekker noe særlig mer. Snakket med en i havna og han hadde kun hatt to strøk med d1 og da var båten hans mettet. Varierer det så mye fra båt til båt?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg telte ikke strkene men på mine 22 fot gikk det med cirka 8 liter våt i våt med d1, jeg påførte denne med en gardena hagesprøyte tilkoblet trykkluft ogbare gikk på til det var mettet. En båtbygger jeg snaket med engang påsto at var båten bygd i skikkelig gran så trakk ikke dette mere en 3-4 strøk.

Båten din har vel tidligere hvert behandlet så det kan sikekrt være riktig dette. Mener og at det skal ha mye å si at du vasker godt med rødsperit før du starter smøringen for å rense opp tette porer

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...