Jump to content

Hva er feil? Batterimonitor BMV 700.

2556cb

Recommended Posts

Har installert BMV 700 batteri monitor, men ikke alle verdiene er som de skal. Har koblet denne til forbruksbanken slik som koblingsskjema tilsier. Får volt, men amper viser mellom 0,18 og 0,20 uansett hvordan jeg belaster batteriene. Viser 0,0 i ampertimer, forbruk på 2w. Viser det samme uansett hvor mye strøm jeg bruker, bare volt endrer seg.

Noen som har peiling??

Høres ut som du fant feilen.

Du kan tenke på at minus strømmen skal gå fra batteriet og gjennom shunten og til forbruker som ofte et ut fra jordingsskinna.

Eller skrevet på en annen måte.

Minuset fra batteriene samles på den ene siden av shunten og tas ut til forbruker på den andre siden av shunten.

Dynamoen kobles minus på forbrukssiden.

Før du kobler til forbrukerne på den ene siden av shunten så kan du nullstille instrumentet ved at det ikke skal være noe strømtrekk (dvs. 0A). Husker ikke hva det het i programmet, men det ser du i instruksjonsboka.

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

• 4 uker senere...

Sliter litt ennå. Nå virker alt som det skal bortsett fra visning av lading når motor går, da viser den fortsatt det som båter bruker av strøm. Tror grunnen er at jeg ikke får jordet dynamo inn på shunten. Dynamo et jordet i motor med skruefestene slik at jeg får ikke jordet dynamo før shunten. Trenger råd hvordan jeg gjør dette. Må jeg jorde motoren inn på shunten?? Nå går alle jordingene via shunten til batteri og videre til motor.

Og videre til motor? sier du? Det som er et absolutt krav, er at fra batteri minus skal det kun gå en eneste ledning til shunten. Mellom shunten og batteri minus skal det ikke kobles inn noe som helst, hverken til dynamo, motorblokk eller noe som helst annet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det skal INGENTING inn på den kabelen mellom shunten og batteriet. Så den kabelen som går mellom batteri minus og motorblokken, må flyttes til den andre siden av shunten.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Helt rett, minus fra landstrømlader, solcellepanel, vindgenerator (etter regulatoren) og what so ever kobles også på den siden av shunten som vender bort fra minus batteri. Da vil en se hvor mye disse enhetene også lader med.

Bra! Prinsippet er jo at strømmen en vil måle, enten det er forbruk eller lading, må gå gjennom shunten. Så dersom noe kobles rett på minuspolen til batteriet, går strømmen utenom shunten der strømmen måles.

• 2 år senere...

Hei hei. Såg denne tråden, har en samme type monitor ombord, bare 702 ( måler og volt på startbatteri). Har montert efoy 210 i båten og er på første helgetur for testing. Ser at når alt forbruk er slått av så viser monitor at det blir ladet med 11.2A menst efoyen sitt panel sier det blir ladet med 7.9A? Max lading fra efoy er 8.8A så monitoren viser for mye med andre ord?:/ noen som har en idé? Legger ved ett bilde av shunt. Kabelen til høyre på shunten går direkte til batteriet for forbruk. Kabelen fra efoy en den som er oppe på shunten på venstre side.

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...