2556cb Startet 9.November.2014 Link til dette innlegget Startet 9.November.2014 Har installert BMV 700 batteri monitor, men ikke alle verdiene er som de skal. Har koblet denne til forbruksbanken slik som koblingsskjema tilsier. Får volt, men amper viser mellom 0,18 og 0,20 uansett hvordan jeg belaster batteriene. Viser 0,0 i ampertimer, forbruk på 2w. Viser det samme uansett hvor mye strøm jeg bruker, bare volt endrer seg. Noen som har peiling?? Sitér dette innlegget Link to post
AMek76 Svart 9.November.2014 Link til dette innlegget Svart 9.November.2014 Hei , kan du tegne en grov skisse på hvordan du har gjort dette ? Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 9.November.2014 Link til dette innlegget Svart 9.November.2014 Tre alternativer; 1. Feil på instrument 2. Feilkoblet 3. Dårlig kontakt Sitér dette innlegget Link to post
2556cb Svart 9.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2014 Fikk ikke til og ligge inn tegning, men tror jeg har funnet ut av det. Jeg har montert shunten på minusen mellom batteri og motor. Den skal vel være på andre siden, dvs på minus mellom batteri og ut til jordingsskinner. Forbruksbanken består av 3 stk 115A batterier. Høres dette fornuftig ut? Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 9.November.2014 Link til dette innlegget Svart 9.November.2014 (redigert) Dersom forbruk og startbatteri har felles minus, noe som er vanlig k an godt shunt stå mellom batteri og motor såfremt all minus til andre forbrukere kommer fra motorgods. Pass på at shunt er med i kretsen du skal måle! Redigert 9.November.2014 av eriklepe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 9.November.2014 Link til dette innlegget Svart 9.November.2014 (redigert) Høres ut som du fant feilen. Du kan tenke på at minus strømmen skal gå fra batteriet og gjennom shunten og til forbruker som ofte et ut fra jordingsskinna. Eller skrevet på en annen måte. Minuset fra batteriene samles på den ene siden av shunten og tas ut til forbruker på den andre siden av shunten. Dynamoen kobles minus på forbrukssiden. Før du kobler til forbrukerne på den ene siden av shunten så kan du nullstille instrumentet ved at det ikke skal være noe strømtrekk (dvs. 0A). Husker ikke hva det het i programmet, men det ser du i instruksjonsboka. Redigert 9.November.2014 av Sitrin (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
AMek76 Svart 9.November.2014 Link til dette innlegget Svart 9.November.2014 (redigert) Redigert 9.November.2014 av AMek76 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2556cb Svart 9.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2014 Skal sjekke igjen i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
AMek76 Svart 9.November.2014 Link til dette innlegget Svart 9.November.2014 Tips : sjekk punkt. 50 - 60 i brukermanualen. Som de sier : husk å sette avlesning i "on" både på Voltage reading , Current, Power, consumed Ah osv. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 11.November.2014 Link til dette innlegget Svart 11.November.2014 Shuten er merket hvilken plass minus skal være. tror du har den feil vei. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
2556cb Svart 11.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2014 Da virker det. Måtte bare flytte jordingene på riktig side av shunten. Blir spennende og sjekke på neste tur Sitér dette innlegget Link to post
2556cb Svart 6.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2014 Sliter litt ennå. Nå virker alt som det skal bortsett fra visning av lading når motor går, da viser den fortsatt det som båter bruker av strøm. Tror grunnen er at jeg ikke får jordet dynamo inn på shunten. Dynamo et jordet i motor med skruefestene slik at jeg får ikke jordet dynamo før shunten. Trenger råd hvordan jeg gjør dette. Må jeg jorde motoren inn på shunten?? Nå går alle jordingene via shunten til batteri og videre til motor. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2014 Og videre til motor? sier du? Det som er et absolutt krav, er at fra batteri minus skal det kun gå en eneste ledning til shunten. Mellom shunten og batteri minus skal det ikke kobles inn noe som helst, hverken til dynamo, motorblokk eller noe som helst annet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
2556cb Svart 6.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2014 Skal prøve og forklare litt bedre. Slik det er nå går alle jordingene inn på ene siden på shunten. Andre siden av shunten er det 1 kabel til batteriene, så går det 1 kabel fra batteri til motorblokk. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2014 Det skal INGENTING inn på den kabelen mellom shunten og batteriet. Så den kabelen som går mellom batteri minus og motorblokken, må flyttes til den andre siden av shunten. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
2556cb Svart 6.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2014 Ok, prøver. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 6.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2014 Hei folkens, jeg tenker på ladinga fra batteriladeren og fra dynamoen, de kan vel å kobles til shunten, slik at en ser at den lader i amper å volt? Er ikke det lurt da? Mvh Jonn Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2014 Helt rett, minus fra landstrømlader, solcellepanel, vindgenerator (etter regulatoren) og what so ever kobles også på den siden av shunten som vender bort fra minus batteri. Da vil en se hvor mye disse enhetene også lader med. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
2556cb Svart 6.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2014 Det funket, var bare og flytte kabelen. Takker og bukker:-) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2014 Bra! Prinsippet er jo at strømmen en vil måle, enten det er forbruk eller lading, må gå gjennom shunten. Så dersom noe kobles rett på minuspolen til batteriet, går strømmen utenom shunten der strømmen måles. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kingfu Svart 24.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2017 Hei hei. Såg denne tråden, har en samme type monitor ombord, bare 702 ( måler og volt på startbatteri). Har montert efoy 210 i båten og er på første helgetur for testing. Ser at når alt forbruk er slått av så viser monitor at det blir ladet med 11.2A menst efoyen sitt panel sier det blir ladet med 7.9A? Max lading fra efoy er 8.8A så monitoren viser for mye med andre ord?:/ noen som har en idé? Legger ved ett bilde av shunt. Kabelen til høyre på shunten går direkte til batteriet for forbruk. Kabelen fra efoy en den som er oppe på shunten på venstre side. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.