LineVictoria Startet 10.November.2014 Link til dette innlegget Startet 10.November.2014 Jeg har en Joda 7900. Kalesjen var igrunn ganske tørr i sommer, hvertfall på de fineste soldagene (!) - men da regnet kom var det like mye vann i cockpit som i et barnebasseng. Jeg heiv meg over noen liter med imprignering, og det løste problemet der og da, men de største regnskyllene kom igjen så rant det etterhvert tvers igjennom igjen. (ikke bare kondens, det var klissvått!) Båten ble tatt opp i forrige uke, og det har regnet godt inn i båten denne høsten. (skandale!) Nå er spørsmålet mitt til dere: -Kalesjen er fra 2002, når er det tid for å slenge den på bålet? (Jeg har reparert et vindu og det er en liten revne over en av bøylene - ikke umulig å fikse det selv. Men tror dere jeg noengang kommer til å få den tett? Bør jeg kjøpe ny kalesje for å bevare husfreden? Kan man satse på å kjøpe en brukt eller er det bare å bite tenna sammen og betale 17.000 for ny? (som jeg har fått svar på prisforespørsel på...) Jeg vet om mye annet jeg kunne tenke meg å bruke 16-17 000 kroner på når det gjelder båten, kalesje var liksom ikke det jeg trodde skulle bli den første store utgiften når jeg kjøpte båten..! Jeg er også redd for å risikere at jeg tror den er tett og så kommer sommer2015 med regn - og ferien ødelagt i påvente av ny kalesje....! Kan jeg teste hjemme om kalesjen er tett etter flere dagers regnfall?! Takk for tilbakemeldinger! Sitér dette innlegget "-Hvis Gud hadde en plan med plastbåter, så hadde han lagd plasttrær!" (Sitat pappa.) Link to post
fredrant Svart 10.November.2014 Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 Hei! I og med at kalesjen er 12 år gammel, er det nok dessverre ikke mer å hente. Når stoffet revner, samtidig som impregnering har liten nytte har duken gjort sitt - og det er bare å ta den bitre utgiften Det posistive er at båtlivet blir helt annerledes med ny kalesje. Finnes vel ikke noe triveligere enn å sitte under denne og høre regnet plasker.... Sitér dette innlegget Link to post
remiremi Svart 10.November.2014 Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 God impregnering burde jo holde noen sesonger.. Ligger flere tråder om temaet her inne på forumet. Alternativt finner du helt greie biminitopper på ebay. Siden du allerede har en "mal" og bøyler kan du jo sy en ny kalesje selv også. Disse folkene har kalesjestoff. Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 10.November.2014 Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 Kjedelig med vann inni båten. Jeg har hatt noen gamle kalesjer opp i gjennom, men synes at hvis man bare får litt fall på duken, slik at det ikke legger seg dammer oppå som får tid til å trekke igjennom, så kan selv en dårlig duk gjøre ganske bra jobb. Derfor har jeg brukt tid på å se etter hvordan kalesjen fungerer når det regner. Dersom en av bøylene har fått seg en uhensiktsmessig bøy av at noen f.eks har lent seg litt hardt på den ved klatring utenpå båten, så får du plutselig en vannansamling, istedet for at vannet renner av. Så med mindre kalesjestoffet er så mørt at det revner, så bør det gå an å få den til å fungere en sesong eller to til. Sjekk formen på bøylene, og om kalesjen blir strekt godt nok, og impregner duken. Så er du igang igjen, og kan bruke penga på andre ting (foreløpig). Sitér dette innlegget Link to post
LineVictoria Svart 10.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 Takk for tilbakemeldinger! Kalesjen er stram og fin, og lager ingen fall noe sted. Når jeg sitter inne i båtern når det regner så er det store dråper tett i tett på hele kalesjen (innenfra) som ikke er kondens, men mye regnvann. Ved et par anledninger (for å få "opphold" inni båten) tok vi hånda og slo på duken slik at vannet fosset ned på oss/i båten og det tok en 20 min før det rant igjennom igjen. Den lille revnen er slitasjeskade og ikke langs sømmen..Altså ikke skade som følge av at kalesjen er morken. Det er den faktisk ikke...! Rundt vinduet var det bare en tråd som løsnet, fik rakne litt og der har jeg sydd med riktig når og tråd. Det ble veldig bra når tråden fikk utvidet seg, nå syns det ikke at den er sydd engang. Noen fortalte meg at man kunne prøve å "blåse" med munnen og se om lufta fikk motstand. (sette kalesja helt inn til leppene). Er dette en måte å finne ut om det er liv laga for kalesjen? Biminitopper er selvsagt en løsning. Men til deg som kom med forslaget om å sy selv - ærru gæærn! Klarer ikke sy putetrekk engang! Er det fordi jeg er kjærring du turde å komme med det forslaget..?! hahaha!! Jeg burde kanskje kjøpe en imprignering jeg "maler" på, noen som har gode forslag på hva jeg burde bruke da? Sause den noe sykt inn! (Fikk forøvrig tilbud på en burgunderrød kalesje til 12.000 (helt ny..)Nå er ikke det så langt fra Liverpool-rød, men kan jeg forvente at folk peker og ler når det ikke er noe annet burgunderrødt (eller rødt!) på båten..?!) Igjen - takk for mange gode svar! Sitér dette innlegget "-Hvis Gud hadde en plan med plastbåter, så hadde han lagd plasttrær!" (Sitat pappa.) Link to post
Møkkalasset Svart 10.November.2014 Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 Jeg impregnerte en kalesje en gang, med det resultat at den ble nesten 100% lekk. Min teori er at den nye impregneringen løste opp det som var igjen av den gamle. Jeg tok så et strøk til med den nye, og vipps så var den helt tett. Kalesjen var noen år gammel. Sitér dette innlegget Link to post
remiremi Svart 10.November.2014 Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 (redigert) Biminitopper er selvsagt en løsning. Men til deg som kom med forslaget om å sy selv - ærru gæærn! Klarer ikke sy putetrekk engang! Er det fordi jeg er kjærring du turde å komme med det forslaget..?! hahaha!! Det er så mange finurlige navn her inne at det er bortimot umulig å vite hvem som er gubbe eller kjærring Redigert 10.November.2014 av remiremi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 10.November.2014 Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 Du kan jo sende den bort til rep og impregnering, de vil fort avgjøre om den er bra nok til en runde til. Det er mange teorier rundt stell av kalesje. Jeg er ikke sikker men er av den oppfatning at for mye og for ofte impregnering vil gjøre at stoffet blir stift og spesielt sytrådene som holder det hele sammen blir så stive at de knekker. Jeg vasker kalesjen min med mild såpe etter behov i løpet av sesongen ca 6-7 ganger. Ved opplag vasker jeg den grundig tørker den skikkelig og pakker den vekk for vinteren. Impregnerer ikke før vannet siver igjennom men da får den en skikkelig vask med skikkelig såpe som tar i litt og tørker den helt før impregnering. Det er min måte å gjøre dette på :-) Sitér dette innlegget Link to post
idars Svart 10.November.2014 Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 Hvis du bestemmer deg for å kjøpe ny kalesje pleier det å være noen prosenter å få hvis du bestiller i de mnd som de har minst å gjøre , vanligvis januar-februar. Synes forøvrig prisen på 17 Tusen var veldig høy , fikk pris til min elwaro i vinter 10500 og en annen fikk pris på 12 Tusen til en risør 27. Sitér dette innlegget ELWARO 30 bor på SØNDELED Link to post
NilsPils Svart 10.November.2014 Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 Jeg vill tatt med kalesjen til en kalesjemaker som kunne avgjøre om det kan lønne seg med rens, reparasjon, nye sømmer og impregnering. Jeg skal akkurat til å gjøre det samme med kalejen til Tora. Den lekker og går opp i sømmene. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Windy37GM Svart 10.November.2014 Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 12 år? Du får ikke ei jomfru uta ei gammal hore :-) Kjøp en ny og ha en bekymringsfri båtsommer neste år. mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
LineVictoria Svart 10.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 Jeg takker igjen for gode tilbakemeldinger! Skal google litt rundt og se etter en kalesjemaker som kan se på den og avgjøre "den gamle hora" (ref siste svaret..!) sin skjebne. :-) Kan holde dere orientert! Jeg syns bare det er litt vondt å gi den opp, når den tross alt ser relativt fin ut og jeg kunne godt tenkt meg å gi den et par år til! :-) Sitér dette innlegget "-Hvis Gud hadde en plan med plastbåter, så hadde han lagd plasttrær!" (Sitat pappa.) Link to post
Teerex Svart 11.November.2014 Link til dette innlegget Svart 11.November.2014 (redigert) 10% rabatt.. nå. Men sikkert senere også http://www.hansenprotection.no/marine/kalesjer/index.html http://www.hansenprotection.no/marine/kalesjer/seatronic/ Redigert 11.November.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Øya Svart 11.November.2014 Link til dette innlegget Svart 11.November.2014 Sjekk rundt hos forskjellige leverandører. Og Ta en telefon til Ingemann på Joda. Kan være han har noen tips på leverandør. Joda har sikkert hatt avtale med flere. Lykke til. Livet under en tørr kalesje er ikke å forakte. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
Windy37GM Svart 11.November.2014 Link til dette innlegget Svart 11.November.2014 Vi brukte Alf Hansen på vår forrige båt, og det var mye hikke-mikk frem og tilbake. 4 ganger var han der før den var 95% grei. Men Joda7900 er jo en std norsk båt, så kanskje de treffer bedre med den? LineVictoria: Har du forsøkt Stabil Impregnering? Ref denne: (ja, det er jeg som skrev den). Revnen må nesten syes på en eller annen måte :-) Legg på Stabil mens kalesjen henger på båten, da blir formen fin. mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
fluefiskeren Svart 11.November.2014 Link til dette innlegget Svart 11.November.2014 Gå for ny kalesje, en 12 år gammel kalesje må si å ha gjort jobben sin, men prisen bør du få ned, som det sies så har de som regel endel prosenter nå på høsten. Har brukt Alf Hansen på 3 båter inkl. nåværende, veldig fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 11.November.2014 Link til dette innlegget Svart 11.November.2014 Det er overhode ikke noe problem å holde liv i en gammel kalesje. Jeg har selv brukt følgende metode. Til impregnering brukes vanlig våtroms silikon som du løser opp i White spirit . Bruk propell på drill og bland til en passe tynn suppe. Påfør tørr kalesje med rull. Kalesjen blir noe våtere i utseende, men tett. Kommer det fortsatt vann i noen sømmer, bruker du en pensel og går over med samme blandingen. Og til alle som mener at silikon ødelegger sømmene, er det ikke riktig. Silikonet fyller opp sømmen slik at den opptrer som i" våt tilstand" hele tiden og er tett. Plastvinduer som sprekker kan du fint tape med tape laget for diffusjonstett plast. Biltema sin fungerer ok. Denne behandlingen har jeg brukt på min egen kalesje, som har vært i bruk hele året. Min kalesje er fra 2005 og byttes denne vinteren. Med værbelastning 265 dager i 9 år, blir holdbarheten for de som da har den ute kortere vesentlig lengre. Kalesjen har i tillegg revnet på tvers i en storm i 2008. Dette lappet jeg sammen med taklingsgarn(sydde) og smurte alle sømmene med ufortynnet våtroms silikon. Denne reparasjonen har holdt siden. Sitér dette innlegget Link to post
junior 1 Svart 11.November.2014 Link til dette innlegget Svart 11.November.2014 Hei Har make båt og fikk sydd kalesje hos Hansen Protektions, pris kr 16800 inkl ekstra luke i front og dette var i begynnelsen av sesongen 14. Kalesjen ble levert som avtalt og passformen var god, så kan anbefales Beste pris var i fra en lokal seilmaker her i Bergen, som antydet 11-13000kr, men han hadde ikke tid før i slutten av sesongen og det hadde jeg ikke tid til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.