Jump to content

Hva kreves av lufting på/til septiktanken?

Benji

Recommended Posts

Det har i det siste vært skrevet mye om at det fra 1. april neste år blir påbudt med landtømming av septik om man er i Sverige - og muligheten for at det kommer i Norge den vokser vel også da.

Det fleste nye båter har dette som standard, men så er det oss da med gode gamle/eldre båter.

På min egen så har jeg en tank på ca 140l, håndpumpe som pumper denne tom rett i sjøen når jeg er langt nok fra land.

Hva skal til for at jeg kan montere inn landtømming?

Må jeg legge nye slange til bunn av tanken? og helt nytt/eget opplegge for landtømming?

Kan jeg sette på en ventil mellom tanken og dagens håndpumpe, så kan jeg selv velge land/sjø? Kanskje enkleste løsningen.

Men hva bør jeg gjøre med luftingen. Dagens lufting er sikkert ikke veldig stor, tipper 3/4 tomme, vil dette være nok til å takle suget fra en landbassert pumpe?

Regner med at en landbasert pumpe har større efekt en min lille håndpumpe ombord.

Hva bør jeg ev øke utluftingen til? Bør jeg gå så langt som til en hel tomme?

Ser at dette trolig er noe som kommer så kan vel like gjerne hoppe i dert som krype i det.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Har du mulighet til å øke dimensjonen på luftingen, så gjør det, gjerne til 1½". Da er du sikker på at ikke tanken suges flat. Og du får som ekstra bonus at det blir mindre drittlukt ved at de snille bakteriene i tanken din får luft og kan bryte ned dritten. Disse bakteriene gjør jobben uten å utvikle lukt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har også planer om å få til et opplegg for tømming av dritten til land. For det opprettet jeg en egen tråd som du finner her. Der er mine ideer om hvordan gjøre det, pluss mange gode innspill fra andre her på forumet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Noen septiktanker leveres med filter på lufterøret. Hos meg virket det slik at det ikke luktet utenfor båten, men ble desto met drittlukt inne i båten. Etter at jeg erstattet filteret med en slangestump ble all lukt borte.

Jeg tror slike flterere bare er noe tull. Dessuten skal de skiftes ofte og koster noen hundre kroner.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg fulgte rådet til Lars H. om romslig diameter på luftingen når jeg installerte septik i fjor. Brukte 1" rør (uten filter) på en 75 liters tank. (Den var forberedt for 13-15 mm slange og et slikt kullfilter som man skjønner at hindrer god tilgang på luft til de snille bakteriene.) Ingen problemer med lukt. Den er montert helt oppe mot toppen av tanken. Men for sikkerhetsskyld brukte jeg slange i transparent plast sånn at det går an å følge litt med på om det skulle legge seg noe i slangen. Foreløpig, etter to sesonger med mye seiling på skrå og en del lange turer er den helt ren. Jeg føler meg sikker på at den ville gitt tilstrekkelig volum gjennomtrekk for å hindre at tanken suges flat ved evt. landtømming.

Mener å ha lest en plass at det var anbefalt 1 1/4" til lufting for å få nok luft inn ved tømming. Ettermonterte derfor en 1 " som må åpnes ved sugetømming.

Mulig Biblioteket kan skaffe ISO 8099;2000

I standard ISO 8099:2000 återges sedvanliga principer för funktion, åtkomlighet och underhål. Bland annat finns krav på vilka temperaturer, ämnen och produkter systemet ska tåla och att det ska vara lukttätt. Vidare får systemet inte läcka ut gas eller toalettavfall genom toaletten vid krängning och stampning.

Tanken ska gå att rengöra. Alla tankar ska ha anordning som möjliggör att avgöra när de är fyllda till ¾ av full volym. Tank som är placerad så att det är möjligt att inspektera den utan att någon del av båtstrukturen behöver avlägsnas kan alternativt vara utförd så det är möjligt att se när tanken är fylld till ¾ av full volym. Tanken ska ha ventilation till fria luften som är funktionsduglig upp till 20° krängning med tanken fylld till 90 %.

Ventilationsledningens tvärsnittsarea ska uppfylla vissa krav beroende på tankstorleken. Klenare ledning kan godtas om tanken har en automatisk ventil som släpper in luft så att sugtömningen inte ger upphov till skadligt undertryck. Ventilationsledningen ska tåla ett undertryck av 50 kPa (5 m vattenpelare). Tanken ska tåla ett undertryck av 20 kPa. Hela systemet ska tåla ett övertryck av 20 kPa.

Ledningar mellan toalett och tank och mellan tank och utsläppsöppning ska vara korta och ha slät insida samt en innerdiameter som uppfyller toalettillverkarens föreskrifter, eller annars vara minst 38 mm. Eventuell bordgenomföring för utsläpp genom bottnen ska uppfylla kraven för bordgenomföringar och kunna förseglas i stängt läge.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

• 2 måneder senere...

I Sverige krävs ingen speciell installation. Båtar byggda 2006 och senare skall vara CE godkända vilket innebär att de skall vara byggda enligt ISO 8099:2000. Det krävs inte att gamla båtar byggs om för att möta ISO normen. Lagkravet säger endast att det är förbjudet att släppa ut toalettavfall i havet inom 12 Nm från kusten efter den 1 april 2015. Om man tänker bygga om båten är det att rekommendera att man bygger i enlighet med ISO. Tyskland,Danmark och Finland har redan detta krav på själva båten. ISO specificerar i dag minimum 19 mm invändig diameter på luftningsledningen med tillstånd att ha 16 mm i korta avsnitt på skrovgenomföringen. Observera att man inte skall använda skrovgenomföringar med nät i eftersom dessa stryper flödet markant. I nedanstående länk till SXK- västkustkretsens hemsida finner Du en del tips om ombyggnad.

http://www.vastkustkretsen.se/pmwiki/uploads/Teknik/TEK-halltankmaj2014.pdf

Hei Kjell K

19mm sier ISO spesifikasjon, da skulle jeg klare meg godt med 25mm (1 tomme), i tillegg så lar jeg den gamle luftingen stå der (sitter så inni he... leit til)

Interessant det du skriver med at man ikke må bygge om - forbudet gjelder tømming. Så med tank ombord så kan ingen "ta" deg for noe galt før du ev slipper det ut i sjøen.

Tror det er mange meninger rundt dette, for min del så er det vel noe som kommer her hjemme også etter vært, så jeg velger å bygge om - har tenkt å ha den noen år til så da er det like greit.

Ser frem til en "drit" fin sommer.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

19 mm Ø er anbefalt til tanklufting ved utsug av septik over dekk. Jeg ser også at det en kommet en ny ventil som kan monteres direkte på tanken for å hindre implosjon av tanken, TankSaver til ca kr 450 . Det kan være en enkel løsning for de som skal bygge om og ikke ønsker/kan å bytte ut tanklufting. http://www.marinesan.com/TankSaver-Relief-Valve-p/313255247.htm

• 8 måneder senere...
  • 6 måneder senere...
  • 1 år senere...

Jeg tenker å øke fra 16mm til 19mm tanklufting.  Planen er å sette inn en kompositt vinkel i tanken med mutter på innsiden av tanken samt en ny gjennomføring i skroget. Kan jeg bruke en vanlig skroggjennomføring til dette (se bilder).

Jeg blir usikker fordi det finnes egne tanklufting gjennomføringer. De er jo mer tette enn denne som har hull rett inn. Om det er et problem med så åpent hull så kan jeg vel bare sette den med vinkelen oppover slik at det ikke kommer vann inn i slangen i høy sjø?

Hva mener ekspertisen?

3230-68.jpg

H1007534_xl.jpg

Hans Petter

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...