Jump to content

Batteri "oppsett" i 25 fots Marex 77?

Biam1

Recommended Posts

Hei,

Utvide batteri kapasitet på enklest og billigst måte?

Jeg vet det har vært tråder opp og ned i mente for ulike batteri oppsett i båt. Med tanke på kapasitet, lading, forbruk/start, - men tillater meg allikevel et spørsmål til dere der ute med erfaring. Ikke ute etter en teknisk utredning, men snarere svar på et praktisk spørsmål:

Jeg har i dag en god gammeldags 1,2 1+2 vender for batteribanken min.Forbuk/ start Batteribanken består av 2 110-AH Eutoglobe batterier (nye i sommer). Opplever dette som lite tilgjengelig strøm og største problemet er selvfølgelig kjøleskapet (også relativt nytt og skal være en strøm gjerrig modell). På de varmeste dagene i sommer så så klarte jeg ikke snaut 2 døgn med kjøleskap så var strømmen slutt. Benyttet da kun ett batteri (forbruk). Slik at jeg sikret meg at jeg strøm nok til start (og ankervinsj) på start batteriet. Bruker minimalt til lys, lite til vannpumpe og annet småtteri. De store forbrukerne mine er kjøleskap og Ankervinsj (bruke primært kun når motor er i gang). Har installert en TV også (strøm besparende FINLUX), men opplevde at jeg overhodet ikke kunne benytte denne i sommer. - Da var det for betydelig mindre strøm til å kjøle ned pils og melk :)

Lader begge batteriene samtidg (1+2), men slår over til 2 når motor er stoppet. Slik at jeg da som sagt bare tapper av det ene batteriet (forbruk). Når jeg skal starte motor igjen så slår jeg over til 1 (start). Investerte videre i en flott CTEK lader i sommer slik at jeg får vedlikeholds ladet og toppet batteriene innimellom når jeg ligger i hjemmehavn.

Så til spørsmålet da: Hvordan enkelt og billig øke forbruks strøm kapasiteten en smule? Det dobbelte hadde vært innenfor hva jeg kunne ønske meg i hvert fall...Jeg tenkte å kjøpe et nytt batteri (helst samme merke) på rundt 60AH til start og ankervinsj og kople dette til 1 på strøm venderen. - Videre kople sammen de to batteriene jeg har og la de inngå i 2. på strømvenderen (forbruk). Grunnen til at jeg gjerne vil kjøpe mindre batteri til start er rett og slett den fysiske størrelsen pga. begrenset plass i batteri rommet. Vil det fungere å lade disse 3 batteriene samtidig når venderen står i 1+2 ? Som sagt samme merke og omtrent samme alder (tilstand) på batteriene.Ikke noe i veien for å lade 110+110+60 AH batterier samtidig? Hva er begrensingen for evt. hva dynamoen på motoren (Yanmar 66 HK) kan klare og lade samtidig? Kunne jeg koplet sammen enda flere batterier om jeg ønsket?

Håper noen har noen tips og aller helst erfaringer rundt dette! Strøm problemet var faktisk utrolig irriterende i sommer...Lå et døgn 1-2 døgn ett sted for så og kjøre kanskje et par timer til neste uthavn, og det er ikke nok til å få ladet tilstrekkelig heller. Så ble varme øl og smeltet ost i en del av ferien ja. - Og når ungene i tillegg ville se TV, så var jo svaret enkelt: Kald brus eller TV ? :)

Enig, koble de du har til forbruk og kjøp et nytt til start. Du burde finne ut hva startmotoren din krever, mulig et vanlig 60amp blir litt lite, men ikke noe vits å kjøpe for stort her om du har en motor som fungerer og starter med en gang.

Om jeg hadde vært deg ville jeg plusset på enda et batteri på forbruk, du kommer fort ned på det batteriet ser som tomt, tømmer du videre derfra knekker du batteriene. Jeg ville også satt inn en lader med to utganger eller satt inn to ladere som lader separat forbruk/start.

Å ha nok strøm er jo luksus, luksus som ikke koster all verden og gjør båtgleden enda større :-)

Gjør som du forslår. Koble sammen de to 110Ah batteriene på forbrukssiden, og sett inn et nytt startbatteri. Men gjerne større enn 60Ah i og med at ankervinsjen krever litt. Jeg hadde 1x110+2x110 i min Agder med stort kjøleskap, ankervinsj, dieselvarmer TV mm, og hadde aldri problemer. Men nå ligger jeg sjelden mer enn 2 netter på samme sted, uten at det har noe med strømmen å gjøre.

Som nevnt over bør et batteri til i forbruksbanken gi deg et døgn til, vurder gjerne solcellepanel men jeg mener det bør kunne gi 50 watt eller mer for å hjelpe i uthavn, jo større jo bedre !

Jeg har 2 *95 Ah AGM forbruk og et solcellepanel som gir maks 30 watt (for lite.... ) 2 døgn er passe uten å dra batteriene for langt ned.

(Jeg ser ikke TV)

Tenk også på at du må kjøre desto lenger for å få ladet en større forbruksbank....

(Et tips kan være å fylle kjøleskapet godt og dersom du skal kjøre langt justere kjøleskapet ekstra kaldt mens du kjører....)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...