TrikkerN Lønning Startet 10.November.2014 Del på Facebook Startet 10.November.2014 God kveld båtfolk. Har i det siste myset litt på en båt som har en marinisert V8 Ford diesel. Han som har bygget den om motoren. Har tatt vekk turboen, fordi han mente dette fører til mindre slitasje på motoren. Er dette reèlt ? Så er det montert Bravo 1 drev, tåler dette belastningen? Dette er en daycrusier på ca 21 fot.(12-1300kg?) Sitér dette innlegget Link to post
kodalse Svart 10.November.2014 Del på Facebook Svart 10.November.2014 Nå sier du ingenting om årsmodell på denne motoren, men siden den åpenbart har hatt turbo er nok motoren konstruert for det. Kanskje en "enkel" unnskyldning for at turboen var gåen og reparasjon kostet for mye? Ellers er jo turbo kjent for å forbedre forbrenningen slik at forbruket går ned når den opererer ved optimalt turtall. Om Bravo 1 drevet tåler belastningen kan umulig svares på uten å vite effekten. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 11.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2014 Motoren er en 1994 modell og ferskvannskjølt. Effekten blir vel å ta med ei klype salt, men den er bygd opp på 270hk, da med med turbo. Den gamle eier oppgir ca 170hk. Den utgjør 37knuter. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 11.November.2014 Del på Facebook Svart 11.November.2014 Om ikke motoren er fullstendig tunet om til drift uten turbo hadde jeg styrt langt unna, Det er ikke bare, bare og plukke turboen av en motor. Vil også tro at dreiemomentet kan være et problem for drevet. Er mariniserings utstyret hjemmelaget? Hadde vært meget skeptisk til denne... Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 11.November.2014 Del på Facebook Svart 11.November.2014 Denne ville jeg vært skeptisk til også. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 11.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2014 Dere har bekreftet mine tanker. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.November.2014 Del på Facebook Svart 11.November.2014 Bare et par tanker: Kompresjonen på en turbomotor av denne typen har vanligvis lavere kompresjon enn NA motorene. Dieselpumpen vil nok gi mer diesel på turbomotoren for å gi høyere effekt. Det er vel de to mest sentrale forholdene jeg kan tenke meg. Motoren starter uten turbotrykk, så det er ikke noe problem. Mulig at den kan sote mer i og med at fyllingsgraden med luft blir lavere. Når det gjelder avgitt HK, så vil jeg anse 170 Hk for å være innen en rimelig antakelse. Personlig ville jeg vel ikke valgt en slik konvertering. Og det må vel være et heller blytungt motorvalg for en så vidt liten båt. Vanlige motorer yter vel langt mer til halvparten av vekten. Påstanden om mindre slitasje ved å fjerne turboen holder ikke vann. Sitér dette innlegget Link to post
ollebolle2 Svart 12.November.2014 Del på Facebook Svart 12.November.2014 (redigert) Et annet moment er vekt De motorene er tunge og for meg høres det helt feil å sette dette i en båt på 1300kg. Redigert: ser han har nevnt det over også. Jeg hadde selv mercruiser sin 7.3l diesel (som er samme motor) i en mørejet 30 og det var et tungt alternativ også på den båten. Redigert 12.November.2014 av ollebolle2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.