Jump to content

Diesel V8(7,3L Ford) Uten turbo, gunstig?

TrikkerN Lønning

Recommended Posts

God kveld båtfolk.

Har i det siste myset litt på en båt som har en marinisert V8 Ford diesel.

Han som har bygget den om motoren. Har tatt vekk turboen, fordi han mente dette fører til mindre slitasje på motoren.

Er dette reèlt ?

Så er det montert Bravo 1 drev, tåler dette belastningen?

Dette er en daycrusier på ca 21 fot.(12-1300kg?)

Nå sier du ingenting om årsmodell på denne motoren, men siden den åpenbart har hatt turbo er nok motoren konstruert for det.

Kanskje en "enkel" unnskyldning for at turboen var gåen og reparasjon kostet for mye?

Ellers er jo turbo kjent for å forbedre forbrenningen slik at forbruket går ned når den opererer ved optimalt turtall.

Om Bravo 1 drevet tåler belastningen kan umulig svares på uten å vite effekten.

Bare et par tanker:

Kompresjonen på en turbomotor av denne typen har vanligvis lavere kompresjon enn NA motorene.

Dieselpumpen vil nok gi mer diesel på turbomotoren for å gi høyere effekt.

Det er vel de to mest sentrale forholdene jeg kan tenke meg. Motoren starter uten turbotrykk, så det er ikke noe problem. Mulig at den kan sote mer i og med at fyllingsgraden med luft blir lavere. Når det gjelder avgitt HK, så vil jeg anse 170 Hk for å være innen en rimelig antakelse. Personlig ville jeg vel ikke valgt en slik konvertering. Og det må vel være et heller blytungt motorvalg for en så vidt liten båt. Vanlige motorer yter vel langt mer til halvparten av vekten. Påstanden om mindre slitasje ved å fjerne turboen holder ikke vann.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...